Το 2022 η Lamborghini γιορτάζει τον V12: τον θρυλικό 12κύλινδρο κινητήρα που τροφοδοτεί τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητά της εδώ και σχεδόν 60 χρόνια. Σε αυτά περιλαμβάνεται η Espada 400 GT, η οποία ήταν το πρώτο τετραθέσιο όχημα της Lamborghini και το μοντέλο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για χρόνια.
Κάνουμε εδώ μια διακοπή από την Espada για να θυμίσουμε ότι ο ατμοσφαιρικός V12 στην τωρινή του μορφή στaμάτησε να παράγεται τον Σεπτέμβριο του 2022 όταν βγήκε από την γραμμή παραγωγής η τελευταία Aventador Ultimae. Από την επόμενη χρονιά, η κληρονόμος της Aventador θα εφοδιάζεται με μια νέα plug-in υβριδική έκδοση του κινητήρα V12.
Ο Ferruccio Lamborghini ήθελε να κατασκευάσει το ταχύτερο, πολυτελέστερο και πιο άνετο GT
Από την αρχή του εγχειρήματός του στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο ιδρυτής της εταιρείας Ferruccio Lamborghini δήλωσε πολύ ξεκάθαρα τον στόχο του. Ήθελε να φτιάξει το καλύτερο grand tourer που υπάρχει: ένα σπορ αυτοκίνητο που δεν ήταν μόνο γρήγορο αλλά και άνετο και πολυτελές. Η Espada 400 GT, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 1968, ενσάρκωσε τέλεια αυτή την ιδέα για πάνω από μια δεκαετία.
Η Espada μπορούσε να φιλοξενήσει άνετα τέσσερις ενήλικες και είχε περισσότερο χώρο τόσο για τις αποσκευές όσο και για τους επιβάτες από την 400 GT 2+2 (τον προκάτοχό της) και την Islero 400 GT 2+2. Επιπλέον, η Espada διέθετε εξαιρετικό φινίρισμα, με άφθονες ποσότητες δέρματος και άλλων εκλεπτυσμένων υλικών, καθώς και τη δυνατότητα τοποθέτησης κλιματισμού. Το υδραυλικό τιμόνι εισήχθη ως επιλογή το 1969 και συμπεριλήφθηκε ως στάνταρ από το 1972 και μετά. Μια έκδοση με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ήταν διαθέσιμη από το 1974.
Η αύξηση του κινητήρα V12 στα 4 λίτρα
Ο ακρογωνιαίος λίθος της Espada ήταν ο κινητήρας V12 60° που κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1963 με κυβισμό 3,5 λίτρων, ο οποίος είχε ήδη αυξηθεί στα 4 λίτρα (3929 cc) το 1964. Αποτελεί ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα τεχνολογικής εξέλιξης του κινητήρα και ήταν ικανός να αποδίδει 325 ίππους στις 7200 σ.α.λ. όταν τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στην Espada. Αυτή η ισχύς αυξήθηκε σε 350 ίππους στις 7500 σ.α.λ. στην Espada Series II, η οποία παρουσιάστηκε το 1970.
Τροφοδοτούμενος από έξι καρμπυρατέρ Weber 40 DCOE, ο V12 είχε λόγο συμπίεσης 9,5:1 (ο οποίος αυξήθηκε σε 10,7:1 από τη Σειρά II και μετά) και δύο αλυσοκίνητους εκκεντροφόρους επικεφαλής. Ζύγιζε μόλις 232 κιλά χάρη στη σημαντική χρήση αλουμινίου για την κατασκευή όχι μόνο της κυλινδροκεφαλής αλλά και του στροφαλοθάλαμου και των εμβόλων.
Ήταν τοποθετημένος μπροστά σε μια θέση που ήταν ελαφρώς πιο μπροστά σε σχέση με τους προηγούμενους κινητήρες 350/400 GT της Lamborghini, προκειμένου να γίνει πιο ευρύχωρο το εσωτερικό. Χάρη στο μεγάλο άνοιγμα κάτω από το αλουμινένιο καπό, ήταν εύκολα προσβάσιμος.
Το σασί βασίστηκε σε αυτό της 400 GT, αλλά επιμηκύνθηκε ώστε το μεταξόνιο να φτάσει τα 2650 mm και επίσης διευρύνθηκε, με το μετατρόχιο να αυξάνεται στα 149 cm. Είχε ανεξάρτητη ανάρτηση τεσσάρων τροχών, με διπλά ψαλίδια. Τον Νοέμβριο του 1968, μια Espada "Lancomat" με υδροπνευματική ανάρτηση παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο. Το σύστημα διατέθηκε κατόπιν παραγγελίας, αλλά τελικά επιλέχθηκε από πολύ λίγους ιδιοκτήτες.
Η Espada ήταν ένα εξαιρετικά γρήγορο GT που μπορούσε να φτάσει σε τελική ταχύτητα μεταξύ 245 και 260 km/h και να συμβαδίζει με την πιο σπορ Miura στις περισσότερες συνθήκες.
Η εμπορική επιτυχία της Espada
Όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, η Espada ήταν το ταχύτερο τετραθέσιο αυτοκίνητο στον κόσμο. Διαθέτοντας κυβικά σχήματα ως μέρος ενός εξαιρετικά καινοτόμου σχεδιασμού από την Carrozzeria Bertone, αποδείχτηκε μια μακρόχρονη εμπορική επιτυχία.
Η ευελιξία του και οι ευρύχωροι εσωτερικοί χώροι του -παρά το ύψος των μόλις 119 εκατοστών- σήμαιναν ότι ήταν κατάλληλο για πολύ πιο συχνή χρήση, διευρύνοντας έτσι σημαντικά την πελατειακή του βάση. Συνολικά παρήχθησαν 1226 αυτοκίνητα για τις τρεις σειρές: μεταξύ 1968 και 1969, 578 της Espada 400 GTE Series II μεταξύ 1970 και 1972 και 472 της Espada 400 GTS Series III μεταξύ 1972 και 1978.
Η Espada VIP με μίνι μπαρ και τηλεόραση Brionvega
Η Espada VIP παρουσιάστηκε το 1971. Ήταν βασισμένο στο Espada 400 GTE Series II και κατασκευάστηκαν μόλις 12 οχήματα. Τα πρώτα μοντέλα αυτής της ειδικής σειράς αυτοκινήτων είχαν ειδική πορτοκαλί απόχρωση και πορτοκαλί και μαύρη δερμάτινη ταπετσαρία. Τα μεταγενέστερα οχήματα κατασκευάστηκαν σε άλλους χρωματικούς συνδυασμούς. Στο εσωτερικό, η Espada VIP διέθετε ένα μίνι μπαρ και ένα ψυγείο στα πίσω πλαϊνά πάνελ και μια τηλεόραση Brionvega Algol 11 στην κορυφή του τούνελ μετάδοσης κίνησης για να διασκεδάζουν οι επιβάτες στα πίσω καθίσματα. Το VIP είναι ένα από τα πιο περιζήτητα μοντέλα μεταξύ των συλλεκτών Espada σήμερα.
Το Espada του Paul McCartney έκανε θραύση
Ένας από τους πιο διάσημους ιδιοκτήτες Lamborghini Espada είναι ο Sir Paul McCartney. Ήταν λάτρης της Lamborghini και αγόρασε μια δεξιοτίμονι Espada Series III του 1972 με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, κόκκινη βαφή και κόκκινο δερμάτινο εσωτερικό. Η σύζυγός του Linda οδηγούσε συχνά το αυτοκίνητο, αλλά μια φορά έπεσε σε μια κοντινή λίμνη, αφού το άφησε στη νεκρά και ξέχασε να βάλει χειρόφρενο.
Ανασύρθηκε από το νερό μετά από τρεις ημέρες και αργότερα πουλήθηκε σε νέους ιδιοκτήτες, οι οποίοι συνέχισαν να το χρησιμοποιούν για αρκετά χρόνια. Στη συνέχεια, κατέληξε να αποτελεί μέρος της "διακόσμησης" σε μια αγγλική παμπ. Πωλήθηκε σε έναν άγνωστο ενθουσιώδη το 2005 και πιστεύεται ότι μπορεί τώρα να βρίσκεται στην Αυστρία.
Από τους ιδιοκτήτες VIP στην οθόνη
Πολλές διασημότητες έχουν εκφράσει τη συμπάθειά τους για την Espada όλα αυτά τα χρόνια. Για παράδειγμα, από το 1986 ο διάσημος Αμερικανός τηλεπαρουσιαστής Jay Leno -ο οποίος ήταν πάντα λάτρης των αυτοκινήτων- έχει στην κατοχή του ένα από τα πρώτα μοντέλα Espada Series 2, το οποίο κατασκευάστηκε το 1969.
Έχουν γυριστεί πολυάριθμες ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστεί μια Espada, συμπεριλαμβανομένων περίπου 50 σημαντικών τίτλων. Η πιο διάσημη μεταξύ των οπαδών του μοντέλου είναι η ιταλική ταινία "Flatfoot" του 1973 με πρωταγωνιστή τον Carlo Pedersoli, ο οποίος ήταν ευρύτερα γνωστός ως Bud Spencer. Γυρισμένη σε μεγάλο βαθμό στη Νάπολη και τη γύρω περιοχή, βλέπει τον πρωταγωνιστή να καταδιώκει μια Espada σε ανηφόρα γύρω από μια σειρά από φουρκέτες σε μια μακρά σεκάνς καταδίωξης που καταλήγει έξω από την εκκλησία του Sant'Antonio a Posillipo.