
Η αποστολή της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA), όπως δηλώνεται ξεκάθαρα στην επίσημη ιστοσελίδα της, είναι να "προστατεύει την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον".
Ωστόσο, φαίνεται πως κάποιος θα πρέπει να υπενθυμίσει αυτό το σκοπό στον νέο επικεφαλής της, Lee Zeldin, διορισμένο από τον Donald Trump, ο οποίος φαίνεται να έχει κηρύξει πόλεμο στην ίδια την αποστολή της υπηρεσίας που ηγείται.

Όχι, δεν στρέφεται κατά των ενεργοβόρων supercars, των φορτηγών που χρησιμοποιούνται για λόγους lifestyle ή των πετρελαϊκών κολοσσών. Αντίθετα, στο στόχαστρό του έχει βρεθεί το σύστημα stop/start, η λειτουργία που έχει αποδειχθεί εδώ και χρόνια πως μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Η τεχνολογία stop/start
Η τεχνολογία stop/start διακόπτει αυτόματα τη λειτουργία του κινητήρα όταν το όχημα ακινητοποιείται (όπως σε φανάρια ή μποτιλιάρισμα) και τον επανεκκινεί όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το φρένο.
Εδώ και πάνω από 20 χρόνια, αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ενσωματώσει αυτήν τη λύση στα οχήματά τους για να ανταποκριθούν στα αυστηρότερα πρότυπα κατανάλωσης καυσίμου.
Start/stop technology: where your car dies at every red light so companies get a climate participation trophy. EPA approved it, and everyone hates it, so we’re fixing it. pic.twitter.com/zFhijMyHDe
— Lee Zeldin (@epaleezeldin) May 12, 2025
Ωστόσο, ο Zeldin, μέσω του λογαριασμού του στο X, χαρακτήρισε την τεχνολογία "βραβείο συμμετοχής στο κλίμα", δηλώνοντας:
"Τεχνολογία start/stop: εκεί όπου το αυτοκίνητό σου "πεθαίνει” σε κάθε φανάρι, ώστε οι εταιρείες να πάρουν ένα βραβείο συμμετοχής για το κλίμα (σ.σ. την προστασία του). Η EPA το ενέκρινε, όλοι το μισούν, οπότε το διορθώνουμε."
Η δήλωση αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, τόσο λόγω της αποστροφής σε μια αποδεδειγμένα αποτελεσματική τεχνολογία, όσο και εξαιτίας της υπερβολής ότι "όλοι τη μισούν".

Επιπλέον, ο Zeldin δεν διαθέτει καμία εμπειρία ή κατάρτιση σε θέματα περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή πολιτικής, γεγονός που, σύμφωνα με το Car UK, τον καθιστά μοναδικό ανάμεσα στους προκατόχους του.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει το βρετανικό μέσο:
"Είναι διακεκριμένος σκεπτικιστής της κλιματικής αλλαγής. Το μόνο του προσόν για μία από τις σημαντικότερες θέσεις στη δημόσια διοίκηση, είναι η πίστη του στον Trump και η δέσμευσή του στην απορρύθμιση."
Τα δεδομένα τον διαψεύδουν
Η αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας stop/start δεν είναι θεωρητική. Είναι αποδεδειγμένη με πραγματικά στοιχεία, από δοκιμές σε συνθήκες κανονικής κυκλοφορίας. Ο μηχανικός Jason Fenske του καναλιού Engineering Explained, ανέλυσε παλαιότερη μελέτη που κατέδειξε εξοικονόμηση καυσίμου της τάξης του 4 έως 8,7%, ανάλογα με το πόσο αυξημένη είναι η κυκλοφορία.

Η έρευνα έδειξε ότι αρκούν λιγότερα από 8 δευτερόλεπτα στάσης για να αποδώσει η λειτουργία stop/start, κάτι που ισχύει σχεδόν σε κάθε αστικό περιβάλλον. Από τότε, η τεχνολογία έχει βελτιωθεί, με πιο ανθεκτικές μίζες και καλύτερα συστήματα ελέγχου.
Επιδέχεται βελτίωση, αλλά λειτουργεί
Φυσικά, υπάρχουν και μειονεκτήματα. Πολλοί οδηγοί θεωρούν την τεχνολογία ενοχλητική, ενώ η απουσία ηλεκτρικών συμπιεστών κλιματισμού, σημαίνει ότι η ψύξη σταματά όταν ο κινητήρας σβήνει. Ωστόσο, αυτό δεν αναιρεί την ουσία: η τεχνολογία stop/start έχει πραγματικά και μετρήσιμα οφέλη για το περιβάλλον και την κατανάλωση.
Εάν η EPA επιθυμεί όντως να μείνει πιστή στην αποστολή της, θα έπρεπε να ενισχύει τέτοιες λύσεις και να στοχεύει σε υψηλότερα πρότυπα κατανάλωσης και αποδοτικότητας. Αντ' αυτού, φαίνεται να δίνει προτεραιότητα στην "άνεση του οδηγού", κάτι που δεν περιλαμβάνεται πουθενά στην αποστολή της υπηρεσίας.