
Μέχρι τα τέλη του 2026 ή το αργότερο στις αρχές του 2027, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο νέος Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής, ένα έργο με καθοριστική σημασία για τις μετακινήσεις και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Το δίκτυο θα συνδέει τις παραθαλάσσιες ζώνες από την Ελευσίνα έως τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, με το υφιστάμενο δίκτυο του Προαστιακού που εξυπηρετεί την Αθήνα και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Η νέα γραμμή περιλαμβάνει οκτώ σταθμούς: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Βαμβακιά, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος, Νέα Πέραμος και Σταθμός Μεγάρων, ενισχύοντας την πρόσβαση των κατοίκων της περιοχής σε βασικούς αστικούς κόμβους και μειώνοντας την εξάρτηση από τα οδικά μέσα μεταφοράς.
Το έργο αποτελεί ουσιαστικά την αναβάθμιση και επέκταση του υφιστάμενου Προαστιακού της Δυτικής Αττικής και ειδικότερα του τμήματος Άνω Λιόσια – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Μεγάρων – Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Μεγάρων. Ανάδοχος είναι η εταιρεία ΜΕΤΚΑ, του ομίλου Metlen, ενώ η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), ένα επιπλέον δείγμα της σημασίας του έργου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει την κατασκευή μονής γραμμής 36 χιλιομέτρων εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς μετρικής γραμμής των ΣΠΑΠ, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον παλαιό Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων. Η γραμμή θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως ο Ασπρόπυργος, η Ελευσίνα, το Νεράκι, η Νέα Πέραμος και τα Μέγαρα.

Η τεχνική αναβάθμιση του έργου περιλαμβάνει πλήρη ανακαίνιση της επιδομής με νέα υλικά, εγκατάσταση εναέριας γραμμής επαφής 25kV, συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τύπου ETCS L1, όπως και σύγχρονες υποδομές τηλεπικοινωνιών και πληροφόρησης σε όλους τους σταθμούς. Η νέα γραμμή θα διασυνδεθεί με τη Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ) στον σταθμό Άνω Λιοσίων, ενισχύοντας τη συνολική διαλειτουργικότητα του δικτύου.
Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνεται και η προαιρετική επέκταση προς τον παλαιό σταθμό Μεγάρων, η οποία θα ενεργοποιηθεί με την έγκριση των σχετικών περιβαλλοντικών όρων.
Πέρα από την επιβατική εξυπηρέτηση, ο νέος Προαστιακός θα παίξει καθοριστικό ρόλο και στις εμπορευματικές μεταφορές. Σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, κατά μήκος της γραμμής έχουν ήδη δρομολογηθεί πολυάριθμα logistics centers, τα οποία θα συνδεθούν σιδηροδρομικά, μειώνοντας τον όγκο των βαρέων οχημάτων που κινούνται στον οδικό άξονα ΠΑΘΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα εμπορευματικό τρένο ισοδυναμεί με 15 έως 20 φορτηγά στους αυτοκινητόδρομους, γεγονός που ενισχύει την ασφάλεια, μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων.