
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική και ειδικότερα στην Αθήνα αποτελεί διαχρονική πρόκληση, με τις υποδομές να δοκιμάζονται καθημερινά από τον αυξημένο φόρτο μετακινήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, η κατασκευή νέων οδικών σηράγγων αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση του οδικού δικτύου της πρωτεύουσας, με σκοπό τη βελτίωση της καθημερινής μετακίνησης των πολιτών.
Από την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο Ελληνικό έως τη μεγάλη αστική σήραγγα Ηλιούπολης και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τα έργα αυτά αποτελούν κομβικές παρεμβάσεις που θα επηρεάσουν καθοριστικά τη ροή της κυκλοφορίας στην πόλη.
Η Υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο Ελληνικό
Ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι η υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο Ελληνικό. Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της πρώτης φάσης ανάπτυξης της περιοχής και αφορά τη μεταφορά της κυκλοφορίας σε ένα υπόγειο τμήμα μήκους 1,3 χιλιομέτρων. Η νέα αυτή υποδομή θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση, διατηρώντας το σημερινό πλάτος κυκλοφορίας.

Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στην απρόσκοπτη σύνδεση της παραλιακής ζώνης με την ενδοχώρα, εξυπηρετώντας την ανάπτυξη της τουριστικής περιοχής του Ελληνικού.
Δεδομένου του μεγέθους και της άμεσης γειτνίασης με τη θάλασσα, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο από τεχνικής άποψης. Με τις εργασίες σκυροδέτησης να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, το νέο αυτό υπόγειο τμήμα της Λεωφόρου Ποσειδώνος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το 2026.
Η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης: Μια Νέα Οδική Διασύνδεση
Η δημιουργία της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης αποτελεί μια ακόμη φιλόδοξη παρέμβαση στο οδικό δίκτυο της Αττικής, καθώς θα λειτουργήσει ως προέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού.

Η νέα αυτή σήραγγα, η οποία προβλέπεται να έχει μήκος περίπου 3 χιλιομέτρων, θα συνδέσει τη Λεωφόρο Κατεχάκη με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, προσφέροντας έναν άμεσο και ταχύτατο οδικό άξονα ανάμεσα στα νότια και τα βόρεια προάστια της Αθήνας.
Η κατασκευή της κρίνεται αναγκαία, καθώς σήμερα οι οδηγοί που κινούνται μεταξύ αυτών των περιοχών αντιμετωπίζουν σημαντικές καθυστερήσεις, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής. Η νέα σήραγγα αναμένεται να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο μετακίνησης από τη μισή ώρα στα μόλις 1-2 λεπτά, προσφέροντας μια ριζική αναβάθμιση στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του Λεκανοπεδίου.
Η Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και οι "Σήραγγες-Φάντασμα" του Ασπροπύργου
Σημαντικό έργο για την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου στην Αττική Οδό αποτελεί και η πολυαναμενόμενη επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.

Το έργο αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων οδικών τμημάτων, μεταξύ των οποίων δύο σήραγγες μήκους 1,25 και 1,15 χιλιομέτρων αντίστοιχα, οι οποίες θα υλοποιηθούν με τη μέθοδο της υπόγειας διάνοιξης και της εκσκαφής-επανεπίχωσης (Cut & Cover).
Η αναγκαιότητα της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης καθίσταται προφανής, καθώς η σημερινή κατάσταση στην Αττική Οδό και ιδιαίτερα στην έξοδο της Μεταμόρφωσης δημιουργεί έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα. Ωστόσο, η πορεία του έργου έχει ανασταλεί προσωρινά λόγω προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου Αττικής στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Στην άλλη πλευρά της Αττικής, στον Ασπρόπυργο, βρίσκονται οι αποκαλούμενες "σήραγγες-φάντασμα", οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά ουδέποτε τέθηκαν σε λειτουργία.
Αυτές αποτελούν τμήμα του σχεδίου για τον "Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά", ένα έργο που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει να αναβιώσει, με διαγωνιστική διαδικασία που αναμένεται να προκηρυχθεί το 2025.
Οι "Ψευδο-Σήραγγες" στο Φάληρο και το Παράκτιο Πάρκο
Τέλος, στην περιοχή του Φαλήρου, έχουν ήδη κατασκευαστεί δύο νέες "σήραγγες", οι οποίες όμως δεν έχουν ακόμη αποκτήσει τη λειτουργική τους ταυτότητα. Πρόκειται για δύο επίγειες υποδομές που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, ως προεργασία για την κατασκευή ενός εκτεταμένου παράκτιου πάρκου.
Μελλοντικά, οι συγκεκριμένες σήραγγες θα καλυφθούν πλήρως και θα αποτελέσουν τη βάση ενός μεγάλου χώρου πρασίνου έκτασης 240 στρεμμάτων.

Σκοπός της παρέμβασης αυτής είναι η ενοποίηση του Φαλήρου με την Καλλιθέα και η σύνδεση του νέου πάρκου με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, δημιουργώντας μια ευρύχωρη αστική όαση που θα εκτείνεται από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Παλαιό Φάληρο.
Η δεύτερη φάση του έργου έχει δρομολογηθεί για υλοποίηση εντός της επόμενης τριετίας, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και με τον σχετικό διαγωνισμό να βρίσκεται σε τελικό στάδιο προκήρυξης.
Η δημιουργία νέων σηράγγων στην Αττική συνιστά μια στρατηγική επιλογή για την αναδιαμόρφωση του συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας. Μέσα από έργα όπως η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος, η αστική σήραγγα Ηλιούπολης, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και η αξιοποίηση των υποδομών στον Ασπρόπυργο και το Φάληρο, επιχειρείται η ουσιαστική αναβάθμιση του οδικού δικτύου.
Παρά τις όποιες καθυστερήσεις ή νομικές εμπλοκές, οι προγραμματισμένες αυτές παρεμβάσεις αναμένεται να αλλάξουν ριζικά το τοπίο των μετακινήσεων στην Αθήνα, μειώνοντας τους χρόνους διαδρομής και βελτιώνοντας συνολικά την ποιότητα ζωής των πολιτών.