Ποιο αυτοκίνητο δεν μπορεί να πουληθεί πλέον λόγω δασμών

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτοκινήτων που η τιμή τους εκτοξεύεται λόγω των δασμών του Τραμπ είναι το SUV μεγάλης γερμανικής φίρμας που μέχρι τώρα έκανε πάταγο στις ΗΠΑ.

Audi Q5 MY2025

Το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο της Audi στις ΗΠΑ, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο της γεωπολιτικής καταιγίδας που έχει προκαλέσει η πολιτική των δασμών του Ντόναλντ Τραμπ. O λόγος για το Audi Q5 η τιμή του οποίου στις ΗΠΑ εκτοξεύεται μετά τις πρόσφατες αλλαγές στους εμπορικούς κανόνες που φέρνουν τα πάνω-κάτω για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Audi Q5 Sportback

Το Q5, με τιμή εκκίνησης περίπου 45.400 δολάρια (περίπου 42.400 ευρώ), επιβαρύνεται σήμερα με τριπλούς δασμούς που συνολικά αγγίζουν τουλάχιστον το 52,5%, καθιστώντας το πρακτικά μη εμπορεύσιμο στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην Audi. Οι δασμοί περιλαμβάνουν 25% σε εισαγόμενα αυτοκίνητα και μη αμερικανικά εξαρτήματα, 25% σε οχήματα που εισάγονται από το Μεξικό λόγω μεταναστευτικής πολιτικής καθώς και 2,5% επειδή το μοντέλο δεν πληροί τους όρους της νέας συμφωνίας ελευθέρου εμπορίου (USMCA).

Διαβάστε Επίσης

Παρά το γεγονός ότι ο Τραμπ έχει "παγώσει" προσωρινά ορισμένους δασμούς για διάστημα 90 ημερών από τις 9 Απριλίου, οι επιβαρύνσεις για τα αυτοκίνητα παραμένουν ενεργές, με τις εταιρείες να αγωνίζονται να τακτοποιήσουν την κατάσταση. Η Audi, για παράδειγμα, κρατά φορτωμένα οχήματα στα λιμάνια των ΗΠΑ, μέχρι να αποσαφηνιστεί το ακριβές κόστος.

Το Q5 κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Audi στο San José Chiapa στο Μεξικό, που από το 2016 έχει παράγει πάνω από 1 εκατομμύριο μονάδες. Η στρατηγική αυτή επέτρεψε στην εταιρεία να καλύψει τη ζήτηση στη Βόρεια Αμερική και να μετριάσει την πτώση πωλήσεων στην Κίνα, ωστόσο δεν προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις της νέας εμπορικής συμφωνίας, με αποτέλεσμα το μοντέλο να επηρεάζεται έντονα από τους δασμούς.

Το Q5 αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων της Audi στις ΗΠΑ, που για το πρώτο τρίμηνο έφτασαν τις 42.710 μονάδες. Η πολυπλοκότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκαλύπτεται από το γεγονός ότι οι κινητήρες προέρχονται από την Ουγγαρία, τα κιβώτια ταχυτήτων από τη Γερμανία και δεκάδες εξαρτήματα από διάφορους προμηθευτές. Σύμφωνα με στοιχεία της αρμόδιας αμερικανικής αρχής, μόνο το 2% των εξαρτημάτων του Q5 κατασκευάζονται σε ΗΠΑ ή Καναδά.

Αναστατωμένοι είναι και άλλοι κατασκευαστές: η Stellantis ανέστειλε προσωρινά παραγωγικές δραστηριότητες σε Καναδά και Μεξικό, η Ford προσφέρει εκπτώσεις, ενώ η General Motors αυξάνει την παραγωγή pickups στις ΗΠΑ για να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές. Η Volkswagen, μητρική της Audi, εξετάζει την επιβολή επιπλέον χρεώσεων στις εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ, ενώ ταυτόχρονα σχεδιάζει να ενισχύσει τη μονάδα παραγωγής της στο Τενεσί και να επανεξετάσει τον ρόλο του εργοστασίου της Scout στη Νότια Καρολίνα.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στο Q5. Το Q3 – άλλο ένα επιτυχημένο SUV της Audi με τιμή εκκίνησης 39.800 δολάρια – κατασκευάζεται στην Ουγγαρία, γεγονός που επίσης το καθιστά ευάλωτο στις νέες εμπορικές επιβαρύνσεις.

Audi Q5 MY2025

Σε μια προσπάθεια διαχείρισης της κατάστασης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συγκροτήσει ειδικές "ομάδες δασμών" για να υπολογίσουν τις επιπτώσεις και να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική τους. Όπως τονίζει ο ανεξάρτητος αναλυτής Matthias Schmidt: "Οι διευθυντές των αυτοκινητοβιομηχανιών χρειάζονται σταθερότητα για να σχεδιάσουν το μέλλον. Τα εργοστάσια δεν στήνονται σε τρεις ώρες, αλλά σε τρία με τέσσερα χρόνια. Με τον Τραμπ, δεν ξέρεις πώς θα είναι η αγορά ούτε καν σε τέσσερις ώρες".

Η παγκοσμιοποίηση της αυτοκινητοβιομηχανίας περνά κρίση – και η Audi, όπως και πολλοί άλλοι παίκτες της αγοράς, καλούνται να προσαρμοστούν άμεσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network