Ο CEO της Nissan περνά στην αντεπίθεση μετά το ναυάγιο με Honda και έχει σχέδιο

Ο Μακότο Ουτσίτα, CEO της Nissan έγινε ξαφνικά το "κόκκινο πανί" στις διαπραγματεύσεις με την Honda και τώρα αναζητά την καλύτερη δυνατή λύση για την ιαπωνική φίρμα.

Nissan Honda συγχώνευση

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Nissan, Μακότο Ουτσίτα, βρίσκεται πλέον σε τροχιά επιθετικών αλλαγών, μετά την αποτυχία των συνομιλιών συγχώνευσης με τη Honda.

Ο επικεφαλής της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο περιλαμβάνει κλείσιμο εργοστασίων, απολύσεις και σαρωτικές διοικητικές ανακατατάξεις, με στόχο την επιτάχυνση της ανάκαμψης της εταιρείας.

Nissan Z Heritage Edition 2024

Ένα σχέδιο που αν κρίνει κανείς από την τιμή της μετοχής της Nissan έτυχε θερμής υποδοχής. Η Nissan βρίσκεται σε δυσχερή θέση από τις αρχές του 2024 και έχει μάλλον μιa θυελλώδη πορεία στο χρηματιστήριο. 

Ωστόσο οι τελευταίες εβδομάδες δείχνουν πως θα σώσει σημαντικό μέρος από τις απώλειες, καθώς έχει μια σχεδόν σταθερή αύξηση της τάξης του 9%, μειώνοντας τις απώλειες σε ετήσια βάση λίγο πάνω απο το 3%. 

Διαβάστε Επίσης

Η "αφύπνιση" της Nissan από τη στάση της Honda

Η Honda επέμενε σε "γρήγορες και αποφασιστικές, επώδυνες αποφάσεις" σε περίπτωση συγχώνευσης, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της, Τοσιχίρο Μίμπε. Καθώς οι διαπραγματεύσεις εμβάθυναν, έγινε σαφές ότι μια ενσωμάτωση των δύο εταιρειών θα ήταν χρονοβόρα, ειδικά αν η διοίκηση μοιραζόταν μεταξύ των δύο πλευρών. Για αυτόν τον λόγο, η Honda απαίτησε πλήρη έλεγχο της Nissan ως θυγατρική της, επιδιώκοντας ένα ενιαίο διοικητικό σχήμα για ταχύτερες αποφάσεις.

"Η μεγαλύτερη ανησυχία θα ήταν να προχωρήσει η ενσωμάτωση τόσο αργά, ώστε να βρεθούμε σε πιο σοβαρή κατάσταση στο μέλλον", δήλωσε ο Μίμπε, τονίζοντας τη σημασία της ταχύτητας στις επιχειρηματικές αποφάσεις.

Η διάλυση των συνομιλιών φαίνεται πως λειτούργησε ως καμπανάκι για τη Nissan. "Η στάση της Honda λειτούργησε ως προειδοποίηση για το τι μπορεί να συμβεί αν δεν πάρουμε στα σοβαρά την αναδιάρθρωση", ανέφερε πηγή από τη διοίκηση της Nissan.

Οι σαρωτικές αλλαγές στη Nissan

Μόλις λίγες ώρες μετά την επίσημη ανακοίνωση της λήξης των συνομιλιών, ο Ουτσίτα παρουσίασε ένα πακέτο αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνει:

Την οριστική απόφαση για το ποια εργοστάσια θα κλείσουν
Μείωση του 20% της ανώτατης διοίκησης
Στρατηγική αναθεώρηση των συνεργασιών της εταιρείας

Το σχέδιο, που είχε αρχικά ανακοινωθεί τον Νοέμβριο, θα εφαρμοστεί με ταχύτερους ρυθμούς λόγω των πιέσεων. "Είναι απαραίτητο να επιταχύνουμε την εφαρμογή του, ώστε να αποδώσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα", δήλωσε ο Ουτσίτα.

Makoto Uchida CEO Nissan - Toshihiro Mibe CEO Honda

Στο πλαίσιο των αλλαγών, η Nissan θα εξαλείψει ολόκληρα επίπεδα διοίκησης για να ενισχύσει την ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων. "Η κατάργηση περιττών ιεραρχικών επιπέδων θα αυξήσει την ταχύτητα τόσο στη λήψη όσο και στην υλοποίηση αποφάσεων", εξήγησε.

Επιπλέον, η εταιρεία θα προχωρήσει σε προαγωγές νεότερων στελεχών, ενώ θα γίνουν περαιτέρω κινήσεις μέσα στον επόμενο μήνα. "Οι αλλαγές που έχουμε ανακοινώσει μέχρι τώρα δεν αρκούν", παραδέχθηκε ο Ουτσίτα, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για ακόμα πιο ριζικές παρεμβάσεις.

Νέα στρατηγική συνεργασιών και αναζήτηση εταίρων

Μετά την αποτυχία των συνομιλιών με τη Honda, η Nissan εξετάζει νέες στρατηγικές συνεργασίες. Ο Ουτσίτα ξεκαθάρισε πως προς το παρόν δεν υπάρχουν άμεσες συνομιλίες με την ταϊβανέζικη Hon Hai Precision Industry, γνωστή ως Foxconn, ωστόσο άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικής συνεργασίας.

Διαβάστε Επίσης

"Καμία εταιρεία δεν μπορεί να κάνει τα πάντα μόνη της", είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, αν και η πλήρης συγχώνευση με τη Honda κατέρρευσε, οι δύο εταιρείες ενδέχεται να συνεχίσουν να συνεργάζονται σε τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης και λογισμικού, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία τους από το 2023. Ο Μίμπε διευκρίνισε πως η Honda δεν προτίθεται να προβεί σε εχθρική εξαγορά της Nissan.

Ωστόσο, δημοσιεύματα, όπως εκείνο των Financial Times, αναφέρουν πως η Honda θα σκεφτόταν να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, μόνο αν ο Ουτσίτα αποχωρούσε από την ηγεσία της Nissan.

Nissan Honda συνεργασία συγχώνευση

Η αβεβαιότητα για το μέλλον της διοίκησης Ουτσίτα

Ο Ουτσίτα ηγείται της Nissan εδώ και έξι χρόνια, και η πιθανή αποχώρησή του δεν θα ήταν ασυνήθιστη για τα δεδομένα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με πηγές από το διοικητικό συμβούλιο, υπάρχουν στελέχη που θεωρούν πως η πρόοδος των μεταρρυθμίσεων είναι αργή και πως θα ήταν προτιμότερο να αναλάβει ένας νέος CEO με πιο ριζοσπαστική προσέγγιση.

Παρόλα αυτά, άλλες φωνές μέσα στη Nissan εκτιμούν πως η σταθερότητα στην ηγεσία είναι κρίσιμη, ώστε η εταιρεία να ολοκληρώσει την ανάκαμψή της. Ο ίδιος ο Ουτσίτα δήλωσε πως θα αποχωρήσει όταν η δουλειά του ολοκληρωθεί.

"Δεν έχω πρόθεση να κρατηθώ στη θέση μου. Αλλά το να αποχωρήσω χωρίς να έχουμε βελτιώσει την κατάσταση, θα ήταν ανεύθυνο", δήλωσε.

Κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις

Το ανανεωμένο πλάνο αναδιάρθρωσης περιλαμβάνει 9.000 απολύσεις, εκ των οποίων οι 6.500 αφορούν την παραγωγή. Η Nissan σχεδιάζει να κλείσει τρία εργοστάσια:

Το ένα από τα δύο εργοστάσια της στην Ταϊλάνδη, το οποίο θα σταματήσει τη λειτουργία του μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2024.
Ένα ακόμη εργοστάσιο, το οποίο θα κλείσει μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου.

Ένα τρίτο εργοστάσιο, που θα διακόψει τη λειτουργία του έως τον Μάρτιο του 2027.

Αν και τα εργοστάσια στην Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο θεωρούνται ασφαλή, μικρότερες μονάδες σε χώρες όπως η Βραζιλία ενδέχεται να βρεθούν στο στόχαστρο.

Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στα δύο εργοστάσια της Nissan στο Αγκουασκαλιέντες του Μεξικού, όπου η παραγωγή είναι κάτω από τη δυναμικότητα τους. Σύμφωνα με τον αναλυτή Τζέιμς Χονγκ, οι δασμοί 25% που απειλούσε να επιβάλει η κυβέρνηση Τραμπ σε αυτοκίνητα από το Μεξικό, καθιστούν τη λειτουργία τους επισφαλή.

Η Nissan κατασκευάζει στο Μεξικό 402.295 οχήματα ετησίως, αλλά εξάγει 320.000 στις ΗΠΑ. Αν επιβληθούν υψηλοί δασμοί, ο Ουτσίτα ανέφερε πως η παραγωγή μπορεί να μεταφερθεί αλλού.

Μέχρι το 2027, όταν θα ολοκληρωθεί η διετής περίοδος αναδιάρθρωσης, η Nissan σκοπεύει να μειώσει τη συνολική παραγωγική της ικανότητα από 5 εκατομμύρια οχήματα, σε 4 εκατομμύρια.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network