
Το σίριαλ της πιθανής συγχώνευσης μεταξύ της Nissan και της Honda αποκτά νέα τροπή, καθώς σύμφωνα με πολυάριθμες αναφορές, το σχέδιο για τη δημιουργία κοινής εταιρείας συμμετοχών φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί.

Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση, το πρακτορείο Reuters επικαλείται πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις, αναφέροντας ότι ο CEO της Nissan, Μακότο Ουτσίντα, έχει ήδη ενημερώσει τον ομόλογό του στην Honda, Τοσισίρο Μίμπε, για τη λήξη των συνομιλιών γύρω από την πολυσυζητημένη συγχώνευση.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι το τέλος της ιστορίας. Σύμφωνα με το Bloomberg, η Nissan φαίνεται πως ήδη εξετάζει το επόμενο βήμα της, αναζητώντας έναν νέο στρατηγικό συνεργάτη. Η ιαπωνική εταιρεία φέρεται να προτιμά μια τεχνολογική εταιρεία με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, σηματοδοτώντας μια ενδεχόμενη στροφή προς τον κλάδο της τεχνολογίας για το μέλλον της.
Παρά τα δημοσιεύματα, εκπρόσωπος της Nissan αρνήθηκε να σχολιάσει, επιμένοντας ότι περισσότερες λεπτομέρειες για την πιθανή συνεργασία με τη Honda θα γνωστοποιηθούν μέχρι τα μέσα του μήνα.

Οι παράγοντες που περιπλέκουν την κατάσταση
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο της υπόθεσης αφορά την ταϊβανέζικη Foxconn, η οποία στο πρόσφατο παρελθόν είχε δείξει ενδιαφέρον να αποκτήσει μερίδιο από τις μετοχές που κατέχει η Renault στη Nissan. Ωστόσο, οι συζητήσεις είχαν "παγώσει" καθώς η Nissan προτιμούσε να εστιάσει στις διαπραγματεύσεις με τη Honda.
Τώρα, σύμφωνα με το Bloomberg, ο τεχνολογικός κολοσσός που κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, και τα iPhone της Apple, δεν έχει εγκαταλείψει την ιδέα της συνεργασίας.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Renault είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan, κατέχοντας το 36% των μετοχών της. Η αρχική πρόταση της Honda αφορούσε τη συγχώνευση των δύο ιαπωνικών εταιρειών σε έναν ενιαίο κολοσσό, που θα δημιουργούσε τον τρίτο μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων παγκοσμίως.

Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, η Honda φαίνεται να επιδιώκει να μετατρέψει τη Nissan σε θυγατρική της, κάτι που έχει προκαλέσει ισχυρές αντιδράσεις στο διοικητικό συμβούλιο της Nissan. Σύμφωνα με το ιαπωνικό κρατικό δίκτυο NHK, οι διαπραγματεύσεις δεν θα συνεχιστούν εκτός αν η Nissan δεχτεί να γίνει θυγατρική της Honda—ένα σενάριο που μοιάζει ολοένα και πιο απίθανο, ειδικά τώρα που η Nissan φαίνεται να αναζητά νέο στρατηγικό εταίρο.
Η αγωνία για το μέλλον της Nissan
Η πίεση για τη Nissan είναι τεράστια. Στα τέλη Νοεμβρίου 2024, οι Financial Times επικαλέστηκαν δύο ανώτερα στελέχη της εταιρείας, τα οποία δήλωσαν ότι η Nissan έχει "μόλις 12 έως 14 μήνες ζωής" αν δεν βρει βιώσιμη λύση. Παρόλο που κάτι τέτοιο μένει να αποδειχθεί στην πράξη, το χρονόμετρο μετρά αντίστροφα, ενώ οι περικοπές θέσεων εργασίας φαίνεται να είναι αναπόφευκτες.
Ήδη από τον Νοέμβριο, η Nissan ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε απολύσεις 9.000 εργαζομένων παγκοσμίως και θα μειώσει τη συνολική παραγωγική της ικανότητα κατά 20%.
Παράλληλα, φήμες αναφέρουν ότι η εταιρεία σκοπεύει να αποσυρθεί επισήμως από το Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) που είχε υπογράψει με τη Honda, πριν από τη δημοσίευση των οικονομικών της αποτελεσμάτων για το τρίτο τρίμηνο, την ερχόμενη εβδομάδα.

Το συγκεκριμένο MoU, που υπεγράφη τον Δεκέμβριο, περιλαμβάνει ρήτρα ακύρωσης ύψους περίπου 655 εκατ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, αν οι δύο εταιρείες αποφασίσουν από κοινού να διακόψουν τις διαπραγματεύσεις χωρίς να δημιουργήσουν κοινή εταιρεία, το ποσό αυτό δεν θα χρειαστεί να καταβληθεί.
Με τα δεδομένα να αλλάζουν διαρκώς, το μόνο σίγουρο είναι ότι η Nissan βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι. Το αν θα βρει νέο σύμμαχο ή θα παλέψει μόνη της για την επιβίωσή της, μένει να φανεί τους επόμενους μήνες.