Ο Carlos Ghosn, ο άνθρωπος που οδήγησε τη Nissan σε σχεδόν δύο δεκαετίες παραγωγικής συνεργασίας με τη Renault πριν η συμμαχία καταρρεύσει θεαματικά, λέει ότι η επιτυχία μιας νέας τριμερούς συνεργασίας μεταξύ της Nissan, της Mitsubishi και της Honda θα είναι πιο εύκολο να ειπωθεί παρά να γίνει.
Η προτεινόμενη αμιγώς ιαπωνική σύμπραξη, που ανακοινώθηκε πρόσφατα έχει σκοπό να ομαδοποιήσει τις εταιρείες για να εργαστούν πάνω σε ηλεκτρικά οχήματα, SDV και κοινές προμήθειες.
Η Nissan και η Honda έχουν αρχίσει να περιγράφουν τις λεπτομέρειες της ιδέας, η οποία εκτείνεται σε μια προκαταρκτική συμφωνία τον Μάρτιο, λέγοντας ότι πρώτα θα ερευνήσουν από κοινού ένα λειτουργικό σύστημα λογισμικού για αυτοκίνητα κατά το επόμενο έτος και θα στοχεύσουν στην ανάπτυξη του συστήματος επόμενης γενιάς μετά το 2027.
"Η υπογραφή μιας συμμαχίας είναι το εύκολο μέρος. Τώρα, το να κάνεις τη συμμαχία να δουλέψει είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία", δήλωσε ο Ghosn στο Automotive News από τον Λίβανο, όπου ζει ως φυγάς από τις ιαπωνικές αρχές, αφού δραπέτευσε από την εγγύηση τον Δεκέμβριο του 2019 και διέφυγε από τη χώρα κρυμμένος σε ένα θήκη μουσικού οργάνου.
Πράγματι, πολλές λεπτομέρειες της συμφωνίας Nissan-Honda, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης και των επενδύσεων, είναι στον αέρα. Εν τω μεταξύ, η προσθήκη της Mitsubishi στο μείγμα φέρνει άλλη μια φωνή που θα μπορούσε να περιπλέξει τις συζητήσεις.
Ο Ghosn, ο οποίος ηγήθηκε της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi ως πρόεδρός της μέχρι τη σύλληψή του σε αεροδρόμιο του Τόκιο τον Νοέμβριο του 2018, δήλωσε ότι οι νέοι εταίροι αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις. Η σχέση, πρόσθεσε, μοιάζει περισσότερο με μια εκκολαπτόμενη εξαγορά της Honda παρά με μια πραγματική συνεργασία ίσων.
"Συγκαλυμμένη εξαγορά"
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η Honda είναι μακράν η ισχυρότερη από τις τρεις, δήλωσε ο Ghosn.
Η Nissan δεν είχε κέρδη στις ΗΠΑ στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, καθώς παλεύει με τη διατήρηση της αύξησης του όγκου των πωλήσεων παγκοσμίως. Η εταιρεία σημείωσε αύξηση 4,1% στις παγκόσμιες πωλήσεις στα 3,4 εκατομμύρια στο οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου.
Από τότε που η Nissan επανέφερε την ισορροπία της συμμαχίας με τη Renault πέρυσι για να αποκτήσει ανεξαρτησία, μοιάζει με μια εταιρεία που "προσπαθεί να βρει σωτήρα", δήλωσε ο Ghosn. "Η υπογραφή μιας συμφωνίας με τη Honda μοιάζει με μια πρωτοβουλία που προσπαθεί να στρέψει την προσοχή μακριά από τα άθλια αποτελέσματα".
Η νούμερο 2 αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, σε αντίθεση με τη Nissan, ανακοίνωσε ρεκόρ λειτουργικών κερδών στο οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου, καθώς οι παγκόσμιες πωλήσεις σκαρφάλωσαν κατά 11% στα 4,1 εκατομμύρια οχήματα.
"Δεν μπορώ να φανταστώ ούτε για μια στιγμή πώς θα λειτουργήσει μεταξύ Honda και Nissan, εκτός αν πρόκειται για εξαγορά, εκτός αν πρόκειται για μια συγκαλυμμένη εξαγορά της Nissan και της Mitsubishi από τη Honda με τη Honda στη θέση του οδηγού", δήλωσε ο Ghosn. "Θα είναι μια εξαγορά, μια συγκαλυμμένη εξαγορά".
Η Nissan και η Honda δεν έχουν συζητήσει διασταυρώσεις κεφαλαίων μεταξύ τους, δήλωσαν ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Makoto Uchida και ο διευθύνων σύμβουλος της Honda Toshihiro Mibe στην κοινή τους συνέντευξη Τύπου. Αλλά ο Mibe πρόσθεσε ότι δεν το αποκλείει.
Οι εταίροι εξετάζουν πολλές επιλογές, ίσως ακόμη και τη δημιουργία μιας νέας εταιρείας, πρόσθεσε το αφεντικό της Honda. Η Honda ακολούθησε αυτή την προσέγγιση στη δημιουργία μιας ξεχωριστής επιχείρησης EV με τον γίγαντα ηλεκτρονικών και τεχνολογίας Sony.
Ποιος είναι ο Carlos Ghosn
Ο Ghosn στάλθηκε από τη Renault στην Ιαπωνία το 1999 για να σώσει την Nissan από την χρεοκοπία. Η αρχική του επιτυχία στην αναστροφή του προβληματικού ιαπωνικού βιομηχανικού εμβλήματος του χάρισε επαίνους ως διαχειριστικού θαυματοποιού. Σύντομα του ανατέθηκε να ηγηθεί τόσο της γαλλικής όσο και της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, και έγινε ο πρώτος άνθρωπος που ηγήθηκε ταυτόχρονα δύο εταιρειών του Fortune 500.
Μέχρι το 2016, είχε ενορχηστρώσει την αγορά από τη Nissan ενός πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Mitsubishi Motors Corp. σε ποσοστό 34%, εδραιώνοντας τη θέση της μεγάλης συμμαχίας ως τον μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο.
Μιλώντας το ANE, o Ghosn δήλωσε ότι οι επιτυχημένες συνεργασίες είναι μια ολιστική πράξη εξισορρόπησης.
"Το να λένε ότι θα συνεργαστούν είναι μόνο το 5% της πρόκλησης. Το υπόλοιπο 95% των τομέων είναι εκεί όπου πραγματικά πρέπει να καθίσεις, να έχεις μια ισχυρή θέση και να έχεις έναν καταμερισμό της εργασίας", δήλωσε ο Ghosn. "Πρέπει να δουλέψεις πάνω σε συνέργειες. Πρέπει να βεβαιωθείς ότι δεν είσαι προσηλωμένος στην ταυτότητά σου ή στο εθνικό σου ανήκειν. Πρέπει να κοιτάξεις πραγματικά την τελική γραμμή σου, την αύξηση των εσόδων σου, τη μείωση του κόστους".
Η νέα συμμαχία που διαμορφώνεται μπορεί να δυσκολευτεί να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητές της, δεδομένης της ιστορίας της Honda για αποφασιστική ανεξαρτησία, δήλωσε ο Ghosn. Η Honda δεν είχε ποτέ σημαντική κεφαλαιακή συνεργασία με άλλη αυτοκινητοβιομηχανία, αν και είχε χαλαρούς δεσμούς με τη General Motors.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του στη Nissan, ο Ghosn δήλωσε ότι η εταιρεία δεν εξέτασε ποτέ το ενδεχόμενο "σύζευξης" με τη Honda.
Τι κάνει τώρα ο Ghosn
Η εποχή του Ghosn στη Renault-Nissan-Mitsubishi κατέρρευσε με τη σύλληψη και την τελική παραπομπή του στην Ιαπωνία με τέσσερις κατηγορίες για οικονομική ατασθαλία.
Το πρώην στέλεχος της Nissan, ο οποίος αρνείται κάθε αδίκημα, λέει ότι οι κατηγορίες που απαγγέλθηκαν εναντίον του επινοήθηκαν για να εμποδίσουν την πληρέστερη ενσωμάτωση της Nissan με τη Renault.
Ο Ghosn έχει κρυφτεί στην πατρογονική του πατρίδα, τον Λίβανο, από τότε που διέφυγε από την Ιαπωνία με μια δραματική διαφυγή μέσα στην νύχτα σε ένα κουτί μουσικού οργάνου με ιδιωτικό τζετ. Η Ιαπωνία εξέδωσε κόκκινη ειδοποίηση της Ιντερπόλ για τη σύλληψή του. Όμως ο Ghosn έχει λιβανέζικο διαβατήριο και ο Λίβανος δεν εκδίδει τους πολίτες του.
Ο Ghosn δήλωσε ότι περνάει τον χρόνο του τώρα διδάσκοντας σε ένα τοπικό κολέγιο και δεχόμενος προτάσεις από νεοφυείς επιχειρήσεις που ζητούν επιχειρηματικές συμβουλές. Συνεχίζει να παλεύει διάφορες νομικές υποθέσεις σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων και στην Ιαπωνία, όπου οι εισαγγελείς εξακολουθούν να ασκούν ποινικές διώξεις και η Nissan έχει ασκήσει αστική αγωγή ύψους 105,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Εν τω μεταξύ, ο Ghosn έχει καταθέσει τη δική του αστική αγωγή σε δικαστήριο του Λιβάνου κατά της Nissan, ζητώντας 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε αποζημιώσεις και διαφυγόντα κέρδη.
"Έχω γυρίσει τη σελίδα. Έχω τη δική μου ζωή εδώ. Είμαι ένας 70χρονος άνθρωπος. Είχα μια πολύ ταραχώδη ζωή, οπότε προσπαθώ να απολαύσω λίγο χρόνο και για μένα", καταλήγει ο Ghosn.
Με πληροφορίες από Automotive News Europe