Τη δεκαετία του '90 οι Ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν ένα πρόγραμμα επενδύσεων κατασκευής εργοστασίων στην Ευρώπη με στόχο να ξεπεράσουν τους εμπορικούς δασμούς και τις ποσοστώσεις που είχαν επιβληθεί για τα εισαγόμενα προϊόντα. Η Nissan ήταν από τις πρώτες εταιρείες που δημιούργησε το 1992 εργοστάσιο επί ευρωπαϊκού εδάφους στο Sunderland του Ηνωμένου Βασιλείου. Από τότε χρειάστηκαν άλλα δέκα χρόνια μέχρι η εταιρεία να δημιουργήσει το σχεδιαστικό της κέντρο στην Ευρώπη που θα αποτελούσε τη μήτρα των ιδεών νέων μοντέλων βασισμένων στις ανάγκες των Ευρωπαίων οδηγών.
Το Nissan Design Europe (NDE) ξεκίνησε επίσημα την λειτουργία του στις 25 Ιανουαρίου 2003 στην περιοχή Paddington του Λονδίνου. Ακολούθησε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανακαίνισης που μετέτρεψε μια εγκαταλελειμμένη και καλυμμένη με γκράφιτι αποθήκη μεταφορών - που επίσημα ονομάζεται The Rotunda - σε έναν δημιουργικό χώρο αστικού σχεδιασμού. Είχε προηγηθεί η συνεργασία της Nissan με τη Renault όπου ο τότε πρόεδρος Carlos Ghosn είχε ως στόχο να ανεβάσει τις ευρωπαϊκές πωλήσεις.
Το 2003 η Nissan πουλούσε άνω των 3 εκατ. αυτοκινήτων διεθνώς. Οι κύριες αγορές της ήταν η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ. Οι ετήσιες πωλήσεις στην Ευρώπη ήταν λίγο πιο πάνω από τις 500.000 μονάδες δηλαδή ένα ποσοστό περίπου 16% επί των συνολικών πωλήσεων όταν την ίδια περίοδο, η Renault διέθετε το 70% της παραγωγής της στην Ευρώπη. Συνεπώς η δημιουργία του σχεδιαστικού κέντρου της Nissan στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν επιβεβλημένη εφόσον είχε αποφασιστεί η διεύρυνση των πωλήσεων στην Ευρώπη.
"Το NDE έχει συμβάλει εξαιρετικά στη σημερινή παγκόσμια γκάμα προϊόντων της Nissan, ειδικά με το Qashqai και το Juke, τα οποία έχουν προσφέρει νέα επίπεδα επιλογών, ευελιξίας και καινοτομίας για τους καταναλωτές", δήλωσε ο Mamoru Aoki, αντιπρόεδρος του Nissan Design Europe.
Ένα από τα πρώτα project του νεοσύστατου σχεδιαστικού κέντρου της Nissan στην Ευρώπη ήταν ο αντικαταστάτης του μοντέλου Almera. Ένα πρόγραμμα που δεν προχώρησε καθώς ο Carlos Ghosn πίστευε πως το μέλλον ανήκει στα μοντέλα SUV. Αν δούμε και την πορεία της Nissan τα επόμενα χρόνια είναι εμφανές πως σταδιακά αποχώρησε από την κατηγορία των μικρομεσαίων hatchback μέχρι το 2006 όπου παρουσιάστηκε το Qashqai που αποτέλεσε την μοναδική επιλογή της Nissan στη μικρομεσαία κατηγορία και έγινε best seller επί σειρά ετών.
Βεβαίως, η εταιρεία έκανε κάποιες προσπάθειες στα μικρομεσαία hatchback με τα μοντέλα Pulsar και Tiida που όμως δεν είχαν εμπορικό έρεισμα στην ευρωπαική αγορά.
Παρακάτω παραθέτουμε μια λίστα μοντέλων που αποτέλεσαν χαρακτηριστικά δείγματα δουλειάς ευρωπαϊκού σχεδιαστικού κέντρου της Nissan.
Qashqai concept (2003)
Προανήγγειλε τα σχέδια της Nissan για την δημιουργία ενός νέου τύπου οχήματος. Ήταν η αφετηρία για αυτό που σήμερα αποτελεί την δημοφιλή κατηγορία των μοντέλων Crossover.
Micra C+C (2005)
Το Micra ήταν ήδη ένα μικρό αυτοκίνητο με ιδιαίτερο χαρακτήρα και μεγάλη απήχηση στο γυναικείο αγοραστικό κοινό, αλλά αυτή η σχεδιαστική προσέγγιση δίχως οροφή του έδωσε μια νέα διάσταση.
Terranaut concept (2006)
Ήταν μια ιδέα για το πως θα ήταν το μεγάλο SUV της Nissan, το Pathfinder, το οποίο θα απευθυνόταν σε επιστήμονες, γεωλόγους αλλά και κάθε είδους ερευνητές που ταξιδεύουν σε ακραίες περιοχές σε όλο τον πλανήτη.
Qashqai (2007)
Το πρώτο crossover της Nissan της μικρομεσαίας κατηγορίας. Μέχρι το τέλος του 2007, η Nissan είχε πουλήσει σχεδόν 100.000 Qashqai στην Ευρώπη. Η ανανέωση του μοντέλου το 2010 ήταν επίσης πολύ πετυχημένη στον εμπορικό στίβο.
NV200 concept (2007)
Ένας πρωτοποριακός συνδυασμός ενός κινητού γραφείου προσαρμοσμένου στο δημοφιλές van της Nissan, το NV200.
Qazana concept (2009)
Μετά την επιτυχία του Qashqai, αυτό προανήγγειλε το σχέδιο της Nissan για ένα μικρότερο crossover. Το concept και το styling ήταν τολμηρά και μοναδικά. Θεωρήθηκε και όχι αδίκως ο προάγγελος του Juke.
Juke (2010)
Το πρώτο μικρό crossover της Nissan. Ένα ακόμα δείγμα γραφής του σχεδιασμού της Nissan στην Ευρώπη, που τότε θεωρήθηκε ένα πολύ τολμηρό σχέδιο για μοντέλο μαζικής παραγωγής στην συγκεκριμένη κατηγορία.
Nissan Concept 2020 (2014)
Ένα αριστούργημα σχεδιασμού αυτοκινήτων, που δημιουργήθηκε για να αναδείξει τη μελλοντική στιλιστική κατεύθυνση της Nissan που βαφτίστηκε ως "Emotional Geometry”.
Infiniti Emerg-E concept (2014)
Η απόλυτη έκφραση της Infiniti, της premium μάρκας της Nissan, η οποία συνδύαζε την μελλοντική σχεδιαστική κατεύθυνση με τις επιδόσεις μηδενικών ρύπων.
Gripz concept (2015)
Μελέτη ενός μικρού Crossover με σπορ χαρακτηριστικά. Έδειχνε επίσης τη μελλοντική σχεδιαστική κατεύθυνση της Nissan που είχε αποκρυσταλλωθεί με το Concept 2020.
Infiniti QX30 concept (2015)
Το σχεδιαστικό όραμα της Infiniti για ένα νέο premium compact crossover, που στόχευε σε μια νέα γενιά πελατών. Ουσιαστικά αποτέλεσε τον προπομπό του μοντέλου παραγωγής QX30.
Πρωτότυπο BladeGlider (2016)
Ένα φουτουριστικό, υψηλών επιδόσεων ηλεκτρικό project μοντέλου με ριζοσπαστική σχεδίαση.
Navara EnGuard concept (2016)
Το συγκεκριμένο πρωτότυπο μοντέλο ήταν μια προσπάθεια της Nissan να δείξει ένα Navara με μπαταρίες.
Infiniti Q60 Project Black S (2017)
Διερευνά τις δυνατότητες για μια νέα σειρά μοντέλων υψηλών επιδόσεων της Infiniti. Μια ριζική επαναδιατύπωση του κουπέ Q60, που χρησιμοποιεί ένα υβριδικό σύστημα επιδόσεων με σύστημα ανάκτησης ενέργειας από τεχνολογία Formula 1.
Διαβάστε ακόμα:
- Αυτό είναι το πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στην Ευρώπη μέχρι τώρα
- O Sebastien Loeb επιστρέφει με ηλεκτρική Lancia Delta
- Fast and Furious: 2ο trailer του Fast X και ποιος περιμένει μέχρι τις 19 Μαΐου
- Η Mercedes-AMG EQE περιλαμβάνει IWC ρολόι 7.000 ευρώ. Σε ψηφιακή απεικόνιση