Η αλήθεια πίσω από την πραγματική ισχύ υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Εταιρεία Μηχανικών Αυτοκινήτων SAE στις ΗΠΑ, επισημαίνει πως καθώς απουσιάζει ένα κοινά αποδεκτό πλαίσιο μετρήσεων και η απόδοση ισχύος στα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, τα νούμερα που ανακοινώνονται μπορεί να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα

Ηλεκτρικός κινητήρας του Renault 5

Με ένα νέο αναθεωρημένο έγγραφο με κωδική ονομασία J2908, η Εταιρεία Μηχανικών Αυτοκινήτων SAE (Society of Automotive Engineers) με έδρα στις ΗΠΑ, επαναφέρει στο προσκήνιο το θέμα της ισχύος που ανακοινώνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τα υβριδικά, plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τους.

Όπως σημειώνεται, η έλλειψη κατευθυντήριων γραμμών άφηνε στη διακριτική ευχέρεια των εταιρειών την διαχείριση του συγκεκριμένου ζητήματος. Σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης όμως, τα ηλεκτροκίνητα συστήματα μετάδοσης κίνησης παρουσιάζουν δύο βασικές προκλήσεις όσον αφορά τη μέτρηση της ισχύος.

Διαβάστε Επίσης

Η πρώτη προκύπτει από το γεγονός ότι τα υβριδικά και πολλά EV συνδυάζουν ισχύ από δύο ή περισσότερες κινητήριες μονάδες. Είναι εύκολη η μεμονωμένη μέτρηση της ισχύος ενός ηλεκτροκινητήρα ή ενός κινητήρα φυσικού αερίου, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούν αυτές οι μονάδες όταν είναι τοποθετημένες σε ένα όχημα επηρεάζει τη συνολική ισχύ του συστήματος. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις περιπτώσεις υβριδικών οχημάτων, καθώς ο θερμικός κινητήρας και ο ηλεκτροκινητήρας(-ες) σπάνια παράγουν μέγιστη ισχύ ταυτόχρονα.

Εξαιτίας αυτού, η συνολική ιπποδύναμη ενός υβριδικού οχήματος είναι σχεδόν πάντοτε μικρότερη από το άθροισμα της ισχύος που παράγεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και κάθε ηλεκτροκινητήρα ανεξάρτητα. Εξαιρέσεις όπως η Chevrolet Corvette E-Ray του 2024, η οποία ανακοινώνεται ότι αποδίδει 655 ίππους από τον κινητήρα των 160 ίππων και τον V8 των 495 ίππων, απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

O ήχος του κινητήρα στην Ferrari GTB
Ο κινητήρας V6 της υβριδικής Ferrari 296 GTB

Η δεύτερη πρόκληση στη μέτρηση της ισχύος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, προκύπτει από το γεγονός ότι η μπαταρία επηρεάζει την ισχύ που παράγει ένας ηλεκτροκινητήρας. Η μέγιστη ηλεκτρική ισχύς που αποδίδεται από μια μπαταρία μειώνεται στο ακραίο κρύο, αλλά και καθώς αυτή αποφορτίζεται. Το SAE J2908 προσδιορίζει αποδεκτές συνθήκες περιβάλλοντος για δοκιμές και διαδικασίες αναφορικά με την επιλογή της κατάστασης φόρτισης της μπαταρίας, την προθέρμανση του οχήματος και την προετοιμασία της μπαταρίας.

Τι προβλέπει το SAE J2908

Η διαδικασία του J2908 ξεκινά με μια μέτρηση της ισχύος των τροχών σε δυναμόμετρο για να βρεθεί η ταχύτητα στην οποία το όχημα παράγει τη μέγιστη ισχύ. Η ισχύς που αποδίδεται στους τροχούς, ωστόσο, επηρεάζεται από τις τριβές στο σύστημα μετάδοσης κίνησης, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορεί να συγκριθεί άμεσα με τις τιμές καθαρής ισχύος SAE των κινητήρων βενζίνης και ντίζελ.

Διαβάστε Επίσης

Στην πραγματικότητα υπάρχουν τέσσερις διαφορετικοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κατασκευαστές για την μέτρηση της ισχύος, αν και χρειάζεται να επιλέξουν μόνο μία. Η πρώτη μέθοδος μετρά απευθείας την ισχύ στον άξονα της κάθε κινητήριας μονάδας κατά τη διάρκεια της δοκιμής σε δυναμόμετρο.

Μια άλλη απαιτεί τις μετρήσεις μεμονωμένων τμημάτων σε ελεγχόμενο περιβάλλον, ενώ προσομοιώνει τις συνθήκες της δοκιμής ισχύος στον τροχό. Μια τρίτη τεχνική προσδιορίζει την απόδοση των τμημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης μέσω εργαστηριακών δοκιμών και εργάζεται αντίστροφα για τον υπολογισμό της ισχύος στον άξονα.

Η τέταρτη μέθοδος είναι και η λιγότερο επιστημονικά ορθή. Επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν δεδομένα ανάπτυξης, μοντέλα ή δεδομένα CAN (δίκτυο ελεγκτών) πραγματικού χρόνου από το όχημα, για να υπολογίζουν τη συνεισφορά των επιμέρους τμημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης.

Οι εταιρείες αποδέχονται το SAE J2908;

Προς το παρόν, το SAE J2908 αποτελεί μια "ενημερωτική έκθεση" που προορίζεται να παρέχει εκπαιδευτικές πληροφορίες για την τεχνική κοινότητα, όμως αν τύχει ευρείας αποδοχής από την βιομηχανία αυτοκινήτου, μπορεί τελικά να αποτελέσει μια συνιστώμενη πρακτική.

Μέχρι στιγμής, η VW είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που αναγνωρίζει δημόσια ότι χρησιμοποιεί τις διαδικασίες που περιγράφονται στο J2908. Στις ιστοσελίδες για το ID.4 του 2023, η εταιρεία προσθέτει μια υποσημείωση στους αριθμούς ισχύος, που αναφέρει:μέγιστη ισχύς υπολογίζεται μέσω της μέγιστης απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα/ων στην μέγιστη ισχύ της μπαταρίας σύμφωνα με το SAE J2908". Εικάζεται μάλιστα πως και άλλες εταιρείες ακολουθούν την ίδια διαδικασία, χωρίς όμως να το αναφέρουν.

Διαβάστε ακόμα:
 - Αποστολή στην Σλοβενία: Οδηγούμε την νέα και πιο δυνατή BMW Z4 M40i
 - Τα 11 νέα SUV που έρχονται το επόμενο διάστημα
 - Κλοπή αυτοκινήτων: Πώς οι προβολείς γίνονται "σημείο εισόδου" του κλέφτη
 - DiSus, η επαναστατική ανάρτηση της BYD-το αυτοκίνητο μπορεί να κινείται με τρεις τροχούς

Best of Network