H ιταλική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων επιδόσεων Automobili Lamborghini γιορτάζει εφέτος τα 60 χρόνια λειτουργίας της. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους με την ετήσια παραγωγή της να φθάνει την περσινή χρονιά στα 9.233 αυτοκίνητα. Ωστόσο, όταν ο Ferruccio Lamborghini ίδρυσε την εταιρεία το 1963, ξεκίνησε από το μηδέν ενώ και σε όλη αυτή την πορεία, ο δρόμος δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα.

Δέκα χρόνια μετά την έναρξη της δραστηριότητάς της ξεκίνησαν τα προβλήματα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς να αλλάζει χέρια τρεις φορές. Μάλιστα, το 1978 η Lamborghini κήρυξε πτώχευση. Τα προβλήματα συνεχίστηκαν και τη δεκαετία των eighties όπου από το 1987 έως το 1998 άλλαξε τρεις ιδιοκτήτες. Πρώτα μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας η Chrysler που στην συνέχεια πούλησε το πλειοψηφικό μερίδιο μετοχών σε έναν επενδυτικό όμιλο από την Μαλαισία και στη συνέχεια – το 1994 – μπήκε επίσης και ένας όμιλος επιχειρήσεων από την Ινδονησία.
Το 1998 η εταιρεία πέρασε στα χέρια του ομίλου Volkswagen και διοικητικά τέθηκε υπό την επίβλεψη της Audi. Αυτή είναι και η σημερινή δομή της όπου τα τελευταία 20 χρόνια έχει φέρει στο προσκήνιο μοντέλα όπως την Gallardo, Aventador, Huracan και Urus.

Το τοπόσημο
Σημείο αναφορά στην 60χρονη ιστορία της Lamborghini αποτελεί το εργοστάσιο στην Sant'Agata Bolognese στην Β. Ιταλία. Η περιοχή που βρίσκεται το εργοστάσιο είναι λίγα μόλις χιλιόμετρα μακριά από τη γενέτειρα του Ferruccio Lamborghini, το Cento. Η κατασκευή του αρχικού τμήματος του εργοστασίου, όπου θεωρήθηκε ένα από τα πιο σύγχρονα της εποχής του, έγινε πολύ γρήγορα και ολοκληρώθηκε σε μόλις οκτώ μήνες.
Στις 20 Οκτωβρίου του 1963, ο Ferruccio προσκάλεσε τον Τύπο στην παρουσίαση του πρώτου αυτοκινήτου Lamborghini, του πρωτοτύπου 350 GTV, παρουσιάζοντας και την ολοκληρωμένη κύρια δομή του νέου εργοστασίου. Φυσικά όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν το εργοστάσιο έχει υποστεί αναβαθμίσεις, επεκτάσεις και αναδιαμορφώσεις ανάλογα με τις ανάγκες της παραγωγής.

Αρχικά υπήρχαν δύο γραμμές παραγωγής: η μία για τους κινητήρες και τα μηχανικά μέρη και η άλλη για τη συναρμολόγηση των αυτοκινήτων. Στις 18 Οκτωβρίου 1968, η Lamborghini ανακοίνωσε την επικείμενη ολοκλήρωση τριών νέων βιομηχανικών κτιρίων όπου στο ένα εξ ' αυτών δημιουργήθηκε το τμήμα δοκιμών. Από εκεί πέρασαν μοντέλα όπως, 400 GT, Islero, Espada και Miura.
Άλμα στο 1983 όπου η Lamborghini ξεκίνησε για πρώτη φορά την δημιουργία και χρήση ανθρακονημάτων. Το νέο τμήμα "Esperienza Materiali Compositi" (γνωστό ως E.Co) πήρε σάρκα και οστά χάρη στην άφιξη τεχνογνωσίας από το Σιάτλ που είχε αναπτυχθεί από τα πρώτα εξαρτήματα από ανθρακονήματα και Kevlar που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του Boeing 767. Κάπως έτσι προέκυψε το πρώτο πρωτότυπο σασί από ανθρακονήματα της Countach Evoluzione: αυτή ήταν η πρώτη χρήση σύνθετων υλικών από τη Lamborghini σε ένα μοντέλο που άφησε ιστορία και για την σφηνοειδή σχεδίασή του.

Το 1990 αγοράστηκε ο εξοπλισμός που απαιτήθηκε για την έρευνα, την ανάπτυξη και τις δοκιμές στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων και των νέων σύνθετων υλικών. Δημιουργήθηκε επίσης ένα εργαστήριο δοκιμών και ανάπτυξης για τα συστήματα ελέγχου των εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας τη διαχείριση αυτής της διαδικασίας απευθείας στο εσωτερικό της εταιρείας από εκείνη την χρονιά και εντεύθεν.
Η εξαγορά από τον όμιλο VW-Audi
To 1998 και με την ένταξη της εταιρείας στον όμιλο VW, η ταχύτητα ανάπτυξης αυξήθηκε εκθετικά σε συνδυασμό με την παραγωγή και τους εργαζομένους στο εργοστάσιο. Το 2000, η Lamborghini παρήγαγε 296 αυτοκίνητα και απασχολούσε 440 υπαλλήλους. Ένα χρόνο αργότερα, ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση των κεντρικών εγκαταστάσεων, η πρώτη μετά από πολλά χρόνια, που περιελάμβανε την κατασκευή ενός νέου κτιρίου γραφείων, ενός διώροφου μουσείου και ενός νέου χώρου έρευνας και ανάπτυξης.

Μια επένδυση που απαίτησε κεφάλαια 155 εκατομμυρίων ευρώ. Στις 25 Οκτωβρίου 2002, ανακοινώθηκαν τα εγκαίνια του Lamborghini Centro Stile όπου έγιναν στα τέλη της άνοιξης του 2003 με την ευκαιρία της 40ης επετείου της εταιρείας.
Το 2011 εγκαινιάστηκε επίσης το πάρκο Lamborghini, το οποίο σήμερα επιτρέπει στην εταιρεία να προωθήσει δύο από τα σημαντικότερα έργα της στον τομέα της βιωσιμότητας και της έρευνας για τις τοπικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις: βιοπαρακολούθηση με μέλισσες και η πειραματική μελέτη για τη βιοποικιλότητα του δάσους της βελανιδιάς με στόχο τη δέσμευση του CO2, που διεξάγεται σε συνεργασία με τον Δήμο Sant'Agata Bolognese και τα Πανεπιστήμια της Μπολόνια, του Μπολζάνο και του Μονάχου.

Το 2015, η Automobili Lamborghini εγκαινίασε τα νέα συστήματα παραγωγής και γεωθερμίας. Δύο από τα κύρια έργα που οδήγησαν στην επίτευξη της ουδέτερης πιστοποίησης CO2 για ολόκληρο το εργοστάσιο. Τρία χρόνια αργότερα και με την πρεμιέρα του Urus, δημιουργήθηκε μια αποκλειστική γραμμή παραγωγής για το πρώτο SUV της εταιρείας.
Η έδρα της Lamborghini στην ευρύτερη περιοχή της Emillia-Romagna συνεχίζει μέχρι σήμερα να αποτελεί το σημείο αναφοράς για τους απανταχού φίλους της εταιρείας και είναι έτοιμο να υποδεχθεί την παραγωγή του πρώτου εξηλεκτρισμένου μοντέλου στην ιστορία της: Της νέας Lamborghini Revuelto που θα αποτελέσει τον αντικαταστάτη της σειράς Aventador που έχει μέχρι σήμερα κυκλοφορήσει σε περίπου 11.500 αντίτυπα.