H ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται εν μέσω μιας διαδικασίας εξηλεκτρισμού των αυτοκινήτων που παράγει, μια συνθήκη που φαίνεται να μην συμμερίζεται εν μέρει η Ferrari που σκοπεύει να συνεχίσει την παραγωγή του ισχυρού κινητήρα εσωτερικής καύσης V12. Την ίδια στιγμή, άλλοι κατασκευαστές εγκαταλείπουν την παραγωγή μεγάλων θερμικών κινητήρων λόγω της ολοένα αυξανόμενης πίεσης για μείωση των ρύπων CO2.
Προσφάτως η Rolls Royce – θυγατρική του ομίλου BMW - παρουσίασε το μοντέλο Wraith Black Arrow που θα βγει σε μόλις 12 αντίτυπα και θα είναι το τελευταίο κουπέ της εταιρείας που θα φορά V12 κινητήρα. Αντιστοίχως και η BMW εγκατέλειψε την παραγωγή του ίδιου κινητήρα για δικά της μοντέλα. Από την άλλη η Bentley –θυγατρική του ομίλου VW- έχει δηλώσει πως θα σταματήσει την παραγωγή του W12 το 2024. "Ήρθε η ώρα να αποσύρουμε αυτόν τον πλέον εμβληματικό κινητήρα καθώς κάνουμε βήματα προς την ηλεκτροκίνηση", δήλωσε πρόσφατα ο Adrian Hallmark, διευθύνων σύμβουλος της Bentley.
O V12 ταιριάζει στις επιδόσεις της κορυφαίας Purosangue
Μπορεί και η Ferrari να έχει μπει στην διαδικασία της εξέλιξης ενός εξηλεκτρισμένου μοντέλου για το 2025 όμως δεν είναι σίγουρο πως θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Η απόφαση της ιταλικής εταιρείας να παρουσιάσει την Purosangue –το πρώτο τετράθυρο μοντέλο της Ferrari– με έναν V12 6.5 λίτρων είναι σε κάθε περίπτωση τολμηρή.
"Θα επενδύσουμε σε αυτόν τον τύπο κινητήρα για όσο διάστημα θα είναι εφικτό", δήλωσε ο διευθυντής μάρκετινγκ της Ferrari, Pietro Virgolin υπογραμμίζοντας πως επέλεξαν αυτό τον κινητήρα καθώς προσφέρει τις καλύτερες επιδόσεις και ταιριάζει απόλυτα στο συγκεκριμένο μοντέλο, από το οποίο η Ferrari περιμένει πολλά στον εμπορικό στίβο.
Μπορεί οι περισσότερες εταιρείες να έχουν απομακρυνθεί από τους V-12 κινητήρες όμως πολλοί ανταγωνιστές της Ferrari που κατασκευάζουν σπορ μοντέλα Crossover και SUV διαθέτουν στη γκάμα τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες V6 και V8. Στην ιταλική αγορά η Purosangue κοστίζει 390.000 ευρώ δηλαδή σχεδόν διπλάσια τιμή από ένα κουπέ Roma με κινητήρα V8.
Εν τω μεταξύ, η SF90 Stradale plug-in hybrid, η οποία χρησιμοποιεί έναν υπερτροφοδοτούμενο V-8 με συνολική ισχύ 986 ίππων, είναι ακόμη πιο ακριβή, ξεκινώντας από τα 440.000 ευρώ. Η Ferrari ισχυρίζεται πως τα περιθώρια κέρδους είναι υψηλότερα για αυτοκίνητα με μεγαλύτερους κινητήρες.
Ποιοι χρησιμοποιούν ακόμα V12
Αυτή την στιγμή, μοντέλα με V12 κινητήρες διαθέτουν οι: Aston Martin (DB11 και DBS), η Mercedes-Benz στο κορυφαίο μοντέλο της Maybach αλλά και η Lamborghini. Η τελευταία έχει ανακοινώσει πως το plug-in υβριδικό μοντέλο της που θα αντικαταστήσει τη σειρά Aventador θα έχει έναν ατμοσφαιρικό V12 κινητήρα 6,5 λίτρων, ο οποίος θα συνδυάζεται με τρεις ηλεκτροκινητήρες.
Αντίστοιχα, η Ferrari δεν έχει συνδυάσει τον V12 κινητήρα της με υβριδική τεχνολογία. Το έχει κάνει όμως με κινητήρες V6 και V8. Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία μάχεται κατά της προσπάθειας της Ε.Ε. να απαγορεύσει την πώληση μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Τόσο η ίδια όσο και η Porsche θεωρούν πως τα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να εξαιρεθούν από τη σχεδιαζόμενη απαγόρευση της ΕΕ για το 2035.
Σε περίπτωση που η Ευρώπη θεσπίσει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, δεν σημαίνει πως η Ferrari και οι ανταγωνιστές της θα καταργήσουν τους θερμικούς κινητήρες καθώς θα μπορούν να πωλούν τα μοντέλα τους σε άλλα μέρη του κόσμου. Ωστόσο για τη Ferrari δημιουργείται ένα μεγάλο πρόβλημα καθώς το 40% της παραγωγής της απευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά. Το δε ποσοστό πωλήσεων της Ferrari που αφορά μοντέλα με V12 κινητήρα είναι σχετικά μικρό (18%). Όμως αναμένεται να αυξηθεί με την έλευση του μοντέλου Purosangue.
Πηγή: Automotive News Europe