Κάποτε η αεροδυναμική δεν ήταν μέσα στις έννοιες που οι αυτοκινητοβιομηχανίες μελετούσαν ιδιαιτέρως. Κατά συνέπεια δεν πείραζε και πολύ τους σχεδιαστές να τοποθετήσουν ό,τι ήθελαν, όπου ήθελαν πάνω στο αυτοκίνητο. Αυτό μας οδήγησε σε ορισμένες δημιουργίες που οι ρεζέρβες βρίσκονταν στα πιο ευφάνταστα σημεία. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως ήταν πάντα εμφανείς, ρεζέρβες τελικά έχουν τοποθετηθεί σε κάθε σημείο του αυτοκινήτου. Ακόμη και σε αυτά που δεν φαντάζεσαι.
Maserati Merak Coupe
Η Maserati Merak Coupe έκρυβε στην ελκυστική της εμφάνιση ένα μυστικό: τη ρεζέρβα. Ήταν τοποθετημένη στο χώρο του κινητήρα. Τοποθετημένος στο κέντρο και χαμηλά, επέτρεπε να στριμώξεις μια ζάντα με ένα ελαστικό με φαρδύ προφίλ.
Mercedes-Benz G-Class
Βιδωμένη ή κρεμασμένη, γυμνή ή με κάλυμμα πλαστικό ή υφασμάτινο. Το πώς θα είναι τοποθετημένη στο πίσω μέρος του off road δε μας απασχολεί, γιατί εκεί πρέπει να είναι. Όταν ο Θεός έπλασε το πρώτο εκτός δρόμου αυτοκίνητο, εκεί την τοποθέτησε.
Bowler Defender
Υπάρχουν και άλλες ανάγκες, εκτός από το να διαιωνίσουμε το είδος και να χρειαζόμαστε χώρο για παιδικά καθίσματα isofix. Όπως στο αγωνιστικό Bowler Defender της φωτογραφίας, αλλά και στα περισσότερα αγωνιστικά αυτοκίνητα για ράλι.
Prodrive BRX Hunter
Σε ένα θηρίο για την έρημο, όπως το Prodrive BRX Hunter, η αεροδυναμική παίζει ρόλο. Το ίδιο και η εύκολη πρόσβαση στη ρεζέρβα. Οι σχεδιαστές του Hunter κατάφεραν έτσι να έχουν όχι μία, αλλά δύο ρεζέρβες και, αν μπορούσαν, θα έβαζαν και τρίτη.
Citroen DS
Οι σχεδιαστές της Citroen DS δε δέχονταν να σπαταλήσουν ούτε εκατοστό από το φανταχτερό σαλόνι της DS για τη ρεζέρβα. Βρήκαν χώρο κάτω από το καπό του κινητήρα. Εξαιρετική η ιδέα και η εφαρμογή της, γιατί η DS παραμένει ένα σύμβολο αισθητικής.
Polestar 2
Όσο πιο εμφανής είναι η ρεζέρβα τόσο πιο έτοιμο μοιάζει το αυτοκίνητο για να ταξιδέψει παντού. Δες, για παράδειγμα, το Polestar 2. Ένα αμιγώς ηλεκτρικό sedan, που με τη ρεζέρβα στην οροφή δείχνει ικανό να φτάσει πολύ πιο μακριά από τα 450 χλμ. της αυτονομίας του.
Land Rover 90
Το Land Rover, αυτό το αριστούργημα του design, που ένας χάρακας και πέντε μολυβιές απ’ άκρη σ’ άκρη αρκούσαν για να το ζωγραφίσεις ακριβώς όπως είναι, είχε τη ρεζέρβα στο καπό. Χαλούσε η αεροδυναμική περιπτέρου, αλλά έγινε ένα statement διάθεσης για επιβίωση στα πιο δύσβατα εδάφη.
Ford Thunderbird
Στο Ford Thunderbird του 1956, που έχει 6 μ. καπό και 8 μ. χώρο αποσκευών, οι Αμερικανοί σχεδιαστές θεώρησαν εξαιρετικό σχεδιαστικό bit να έχουν εμφανή ρεζέρβα. Με το καπάκι της, περιποιημένη, σένια, όπως αρμόζει σε μια λιμουζίνα.
Mercedes-Benz Limousine
Την εποχή που, για να έχεις αυτοκίνητο, έπρεπε να είσαι τόσο πλούσιος ή ισχυρός που θα σου άλλαζε ελαστικό κάποιος υποτακτικός η τοποθέτηση της ρεζέρβας στο πλαϊνό του αυτοκινήτου ήταν μια προσφορά των εταιρειών στους ταλαίπωρους που άλλαζαν ελαστικά.
*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο 3ο τεύχος του Top Gear Magazine που κυκλοφορεί στα περίπτερα.