
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε αυστηρότερους κανόνες (Euro 7) για τις εκπομπές ρύπων για την τελευταία γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης της ηπείρου, μια κίνηση που αποσκοπεί στη μείωση της ρύπανσης από σωματίδια στις πόλεις της Ευρώπης. Οι νέοι κανόνες σε συνδυασμό με την απαγόρευση του 2035 προκαλούν ανησυχία στους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Κυρίως για το ντίζελ οι πιο αυστηροί κανόνες
Σύμφωνα με την ΕΕ οι νέοι κανόνες για τη λεγόμενη γενιά κινητήρων Euro 7 θα μειώσουν κατά το ένα τέταρτο περίπου την ποσότητα των οξειδίων του αζώτου που μπορούν να εκπέμπουν οι κινητήρες ντίζελ. Τα οξείδια του αζώτου μπορούν να βλάψουν την ανθρώπινη αναπνευστική οδό, επιδεινώνοντας καταστάσεις όπως οι πνευμονικές λοιμώξεις και το άσθμα και προκαλώντας δυνητικά χρόνιες πνευμονοπάθειες.
"Οι οδικές μεταφορές είναι η μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις", ανέφερε η ΕΕ σε ανακοίνωσή της, προσθέτοντας ότι οι νέοι κανονισμοί θα οδηγήσουν στην εκπομπή κατά ένα τρίτο λιγότερων οξειδίων του αζώτου έως το 2035 από ό,τι επιτρέπουν οι ισχύοντες κανόνες. "Τα νέα πρότυπα Euro 7 θα εξασφαλίσουν καθαρότερα οχήματα στους δρόμους μας και θα βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα, προστατεύοντας την υγεία των πολιτών και το περιβάλλον".
Απομένει η έγκριση των κανόνων Euro 7
Η έγκριση των κανόνων, η οποία απαιτεί την έγκριση των κρατών μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έχει καθυστερήσει αρκετές φορές εν μέσω διαμάχης για το περιεχόμενό τους. Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του Carlos Tavares, διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, έχουν υποστηρίξει ότι τα τελευταία μέτρα θέτουν περιττές επιβαρύνσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία και θα επιβραδύνουν τη στροφή του τομέα προς την ηλεκτροκίνηση.
Οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου για τους βενζινοκινητήρες θα παραμείνουν οι ίδιες, επιτρέποντάς τους να εκπέμπουν 60 χιλιοστόγραμμα για κάθε χιλιόμετρο που διανύουν. Οι κινητήρες ντίζελ θα περιοριστούν επίσης σε αυτό το επίπεδο, ένας αυστηρότερος κανόνας από τα 80 χιλιοστόγραμμα οξειδίων του αζώτου που επιτρέπονται βάσει των κανόνων Euro-6.
Οι προτεινόμενοι κανόνες θέτουν επίσης όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά, τα οποία θα ισχύουν και για τα ηλεκτρικά οχήματα. Μελέτες έχουν δείξει ότι η φθορά των φρένων είναι μία από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών μη καυσαερίων από την οδική κυκλοφορία στις αστικές περιοχές. Η πρόταση προκάλεσε σε μεγάλο βαθμό αρνητική αντίδραση από lobby και αυτοκινητοβιομηχανίες.