
Η πολιτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ξεκίνησε εκστρατεία για την αποδυνάμωση των βασικών πολιτικών της ΕΕ που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με ένα προσχέδιο των θέσεών του, που δημοσίευσε το Reuters.
Οι προτάσεις του ΕΛΚ έρχονται να προστεθούν στις πιέσεις από αυτοκινητοβιομηχανίες και εθνικές κυβερνήσεις για τη στήριξη του ευρωπαϊκού τομέα κατασκευής αυτοκινήτων, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.

Το έγγραφο του ΕΛΚ ζητά την αναθεώρηση της απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που προγραμματίζεται να τεθεί σε ισχύ το 2035, ώστε να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που λειτουργούν με βιοκαύσιμα και εναλλακτικές μορφές καυσίμων και μετά την προαναφερόμενη ημερομηνία.
Παράλληλα, ζητά αλλαγές στη νομοθεσία για την ενίσχυση των υβριδικών οχημάτων plug-in, τα οποία συνδυάζουν ηλεκτρική μπαταρία και κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, ζητεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει νωρίτερα την πολιτική του 2035, ξεκινώντας ήδη από το επόμενο έτος.
Σε κρίση οι ευρωπαίοι κατασκευαστές
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων βρίσκονται σε κρίση, με χιλιάδες θέσεις εργασίας να κινδυνεύουν λόγω μειωμένης ζήτησης, έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα και χαμηλών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.

Το ΕΛΚ, το οποίο έχει σημαντική πολιτική επιρροή, περιλαμβάνει την πλειοψηφία των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μεταξύ των οποίων και την πρόεδρο της Επιτροπής, Ursula von der Leyen.
Πρόταση για καθυστέρηση αυστηρότερων ορίων CO2
Το προσχέδιο του ΕΛΚ ζητά επίσης να προστατευθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τα αυστηρότερα όρια εκπομπών CO2 που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή το 2025.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, Luca de Meo, ο οποίος είναι και επικεφαλής της ACEA, τα όρια του 2025 θα μπορούσαν να επιφέρουν πρόστιμα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, χρήματα που θα μπορούσαν να επενδυθούν αλλού.
"Όσοι έθεσαν τους κανόνες δεν δημιούργησαν τις απαραίτητες συνθήκες στην αγορά, όπως δίκτυα φόρτισης, σταθερά συστήματα κινήτρων και σωστή τιμολόγηση της ενέργειας", δήλωσε ο de Meo.
Το ΕΛΚ προτείνει να καθυστερήσουν τα όρια του 2025 έως το 2027, ή να χαλαρώσουν τα κριτήρια συμμόρφωσης για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η ΕΕ αντιστέκεται στις πιέσεις
Παρόλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει μέχρι στιγμής αντισταθεί στις πιέσεις. Ο επικεφαλής κλιματικής πολιτικής της ΕΕ, Wopke Hoekstra, είχε δηλώσει τον Σεπτέμβριο ότι οι κανόνες προσφέρουν προβλεψιμότητα στις επενδύσεις και ότι πολλές εταιρείες έχουν διαβεβαιώσει ότι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στους στόχους.
Από τότε, όμως, τα προβλήματα του τομέα έχουν ενταθεί, με τη Volkswagen να ανακοινώνει το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων στη Γερμανία και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προετοιμάζονται για πιθανές κυρώσεις από τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ, Donald Trump.