
Η Stellantis, μέσω της υπηρεσίας ενοικίασης οχημάτων Free2move, ενώνει τις δυνάμεις της με την αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας, Ample, για να εισάγει την τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών στηv Μαδρίτη, προτείνοντας μια πολύ πιο γρήγορη εναλλακτική από την παραδοσιακή επαναφόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, οι δύο εταιρείες εγκαινίασαν πέντε σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών στην ισπανική πρωτεύουσα. Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε έναν στόλο 40 ηλεκτρικών Fiat 500e, τα οποία χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμα car sharing της Free2move.

Η διαδικασία ανταλλαγής μπαταρίας διαρκεί μόλις πέντε λεπτά, ενώ οι οδηγοί μπορούν να εντοπίζουν τους σταθμούς μέσω της εφαρμογής της Free2move.
Η επέκταση του έργου υποστηρίζεται από χρηματοδότηση 9,8 εκατ. ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση, και μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να εγκατασταθούν περισσότεροι σταθμοί, καθώς και να αυξηθεί ο στόλος σε 100 οχήματα Fiat 500e, όπως δήλωσε ο πρόεδρος και συνιδρυτής της Ample, John de Souza.
Η Ample σχεδιάζει να επεκταθεί και σε άλλες ισπανικές πόλεις αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, αν και προς το παρόν δεν αποκαλύπτονται συγκεκριμένα στοιχεία για αριθμούς ή τοποθεσίες.

Ωστόσο, έγινε γνωστό ότι η εταιρεία θα εγκαταστήσει έναν σταθμό ανταλλαγής μπαταριών στο Τόκιο το τέταρτο τρίμηνο του 2025. Η Ample συνεργάζεται επίσης με τις Mitsubishi και Daimler Trucks.
Η τεχνολογία battery swapping επιτρέπει την άμεση αντικατάσταση μιας άδειας μπαταρίας με μία πλήρως φορτισμένη, περιορίζοντας σημαντικά τον χρόνο αναμονής που απαιτείται για την επαναφόρτιση, η οποία σε ταχυφορτιστές μπορεί να φτάνει τα 20-30 λεπτά για το 80%.
Η Κίνα στην κορυφή
Σύμφωνα με τον De Souza, έως το 2030, το 1/3 όλων των φορτίσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα θα γίνεται μέσω ανταλλαγής μπαταριών. Ήδη, η Nio, πολυτελής κινεζική εταιρεία EV, έχει κάνει την τεχνολογία αυτή βασικό πλεονέκτημα των οχημάτων της.
Η Nio έχει εγκαταστήσει πάνω από 3.000 σταθμούς ανταλλαγής στην Κίνα και διαθέτει περισσότερους από 50 στην Ευρώπη. Παράλληλα, η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, επενδύει έως και 2,5 δισ. γουάν για την ανάπτυξη ενός πανεθνικού δικτύου ανταλλαγής σε συνεργασία με τη Nio.
Ο CEO της Nio, William Li, τόνισε πως η συνεργασία με την CATL ξεπερνά τη χρηματοδότηση, καθώς περιλαμβάνει και την από κοινού εξέλιξη τεχνολογικών προτύπων και συστημάτων εξυπηρέτησης.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, η CATL παρουσίασε δύο νέα τυποποιημένα μοντέλα μπαταριών, σχεδιασμένα ειδικά για ανταλλαγή, η οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, μπορεί να ολοκληρωθεί σε μόλις 100 δευτερόλεπτα.
Η είσοδος της Stellantis και της Ample στον χώρο της ανταλλαγής μπαταριών, δείχνει ότι το ευρωπαϊκό οικοσύστημα ηλεκτροκίνησης αρχίζει να υιοθετεί τεχνολογίες που μέχρι πρόσφατα περιορίζονταν κυρίως στην Ασία και ειδικότερα στην Κίνα.