
Η Νορβηγία, ένας από τους παγκόσμιους ηγέτες στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, φιλοξένησε μια αποκαλυπτική χειμερινή δοκιμή αυτονομίας για το 2025, ρίχνοντας φως στην πραγματική απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπό συνθήκες χαμηλών θερμοκρασιών.

Η δοκιμή, η οποία διεξήχθη από την Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτων (NAF) και περιοδικό αυτοκινήτου της χώρας, περιλάμβανε 24 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία οδηγήθηκαν μέχρι να εξαντλήσουν την μπαταρία τους σε συνθήκες παγετού.
Η δοκιμή El Prix θεωρείται η μεγαλύτερη ανεξάρτητη δοκιμή χειμερινής αυτονομίας παγκοσμίως. Έλαβε χώρα σε δρόμους της Νορβηγίας όπου οι θερμοκρασίες έπεσαν στους -5 βαθμούς Κελσίου, μια συνθήκη που είναι ιδιαίτερα δύσκολη για την απόδοση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι συμμετέχοντες οδηγοί έθεσαν την θερμοκρασία του εσωτερικού των οχημάτων στους 21 βαθμούς Κελσίου και οδήγησαν στην πιο αποδοτική λειτουργία των αυτοκινήτων τους. Τα αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά: όλα τα μοντέλα υπέστησαν απώλεια αυτονομίας, με κάποια να χάνουν μέχρι και το 40% της ισχυριζόμενης απόστασης WLTP.
Το Polestar 3 ξεχώρισε με την ελάχιστη απόκλιση από την επίσημη αυτονομία του, για την ακρίβεια κατάφερε να διανύσει 531 χιλιόμετρα, μόλις 5% λιγότερο από τα 561 που ανακοινώνεται με βάση τον WLTP κύκλο μέτρησης αυτονομίας.

Την δεύτερη μικρότερη απόκλιση από τις επίσημες εταιρικές μετρήσεις έχει το BYD Tang που έφτασε τα 482 χλμ., αλλά απείχε 9% από τα 530 των τεχνικών του χαρακτηριστικών, ενώ στην τρίτη θέση της λίστας με τις μικρότερες αποκλίσεις βρέθηκε το Mini Countryman που κάλυψε 355 χλμ. αλλά όχι 399 όπως ανακοινώνει η BMW.
Στην κάτω πλευρά του σχετικού πίνακα αποκλίσεων βρέθηκε η Tesla. Το ανανεωμένο Tesla Model 3 Long Range μπορεί να έφτασε τα 531 όπως και το Polestar, ωστόσο η επίσημη τιμή αυτονομίας της αμερικανικής φίρμας είναι 702 χλμ. Πράγμα που μας δίνει μια απόκλιση 24%.

Μεταξύ των αυτοκινήτων που διένυσαν τα λιγότερα χιλιόμετρα πριν μείνουν από ενέργεια ήταν το Smart #3 με 346, αλλά βρέθηκε στην ενδέκατη θέση καθώς είχε μια απόκλιση της τάξης του 17% από την εργοστασιακή τιμή των 415, ενώ στις δύο τελευταίες θέσεις ήταν το Voyah Dream με 344 χλμ. πραγματικής αυτονομίας και απόκλιση 29% από τα 482 εργοστασιακής, καθώς και το Peugeot E-3008 που ανακοινώνει 510 χλμ. αλλά κατάφερε να καλύψει μόλις 347, χάνοντας το 37% της ενέργειάς του στις παγωμένες συνθήκες του ευρωπαϊκού βορρά.
Το Kia EV3 και το Porsche Taycan RWD βρέθηκαν μεταξύ των αυτοκινήτων που κάλυψαν τα περισσότερα χιλιόμετρα με 499 το κάθε ένα. Για το Kia η απόκλιση είναι της τάξης του 15% σε σχέση με τα 590 που ανακοινώνονται, ενώ για την Porsche η απόκλιση φτάνει το 16% καθώς η εργοστασιακή τιμή είναι 592 χλμ.
Οι επιδόσεις τους πάντως δείχνουν ότι ακόμα και υπό αντίξοες συνθήκες, υπάρχουν μοντέλα που μπορούν να προσφέρουν σημαντική αυτονομία.