
Η Νορβηγία συνεχίζει να ηγείται παγκοσμίως στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, με ένα εντυπωσιακό 96,4% των νέων αυτοκινήτων που καταχωρήθηκαν τον Σεπτέμβριο να είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Αυτό το τελευταίο ορόσημο φέρνει τη χώρα πιο κοντά στην επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της για 100% ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2025.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Νορβηγικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (OFV), 12.495 από τα 12.966 νέα αυτοκίνητα που καταχωρήθηκαν τον Σεπτέμβριο ήταν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV), αφήνοντας μόνο 471 οχήματα με άλλους τύπους κινητήρων.
Αυτό έρχεται μετά από το ρεκόρ του Αυγούστου, όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν στο 94,3% των νέων εγγραφών. Η απότομη άνοδος αποδίδεται στην οικονομική ανάκαμψη και σε μια σημαντική αποστολή οχημάτων Tesla, πολλά από τα οποία είχαν παραγγελθεί εδώ και καιρό.
Ο διευθυντής της OFV, Οyvind Solberg Thorsen, ανέφερε ότι η νορβηγική αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε διακυμάνσεις νωρίτερα το 2024, αλλά πλέον δείχνει σημάδια ανάκαμψης. "Βλέπουμε περισσότερους ανθρώπους να επισκέπτονται τις αντιπροσωπείες καθώς ανακάμπτει η οικονομία. Ο μεγάλος αριθμός Tesla που παραδόθηκαν τον Σεπτέμβριο συνέβαλε σαφώς στην αύξηση των ταξινομήσεων", εξήγησε ο Thorsen.
Αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών
Σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν καταχωρήθηκαν λίγο λιγότερα από 9.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η φετινή αύξηση αντιστοιχεί σε 25,4% στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Aυτή η αύξηση έρχεται παρά την εισαγωγή ΦΠΑ σε ηλεκτρικά οχήματα με τιμή πάνω από 500.000 νορβηγικές κορόνες (περίπου 43.000 ευρώ) και τις αλλαγές στα κίνητρα, όπως η πρόσβαση στις λωρίδες δημόσιων μεταφορών και τις εκπτώσεις σε σταθμούς διοδίων.
Ωστόσο, παρά αυτές τις μεταβολές, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμένει καταλυτική. Εκτός από τα 12.495 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, καταχωρήθηκαν επίσης 146 plug-in υβριδικά, με 145 από αυτά να κινούνται με βενζίνη και ένα με πετρέλαιο.
Μόνο 142 υβριδικά βενζίνης πουλήθηκαν, αντιπροσωπεύοντας το 1,1% της αγοράς. Τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα οχήματα αντιπροσώπευαν το 1,0% , με 135 νέες ταξινομήσεις, ενώ μόνο 48 αμιγώς βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πουλήθηκαν, αντιπροσωπεύοντας ένα ελάχιστο 0,4% της αγοράς. Η κατάσταση ήταν ακόμα χειρότερη για τα οχήματα υδρογόνου, καθώς δεν καταχωρήθηκε κανένα τον Σεπτέμβριο.
Εντός στόχου για το 2025
Με το 96,4% των νέων εγγραφών να αφορούν ηλεκτρικά οχήματα, η Νορβηγία πλησιάζει τον στόχο της να καταστήσει όλες τις νέες πωλήσεις αυτοκινήτων ηλεκτρικές έως τον Ιανουάριο του 2025. Ο Solberg Thorsen θεωρεί ότι θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν αυτό το ρεκόρ μπορεί να διατηρηθεί στους τελευταίους μήνες του 2024.
Παρά το ορόσημο του Σεπτεμβρίου, ο μέσος όρος της αγοράς EV για το έτος έως τώρα ανέρχεται στο 88%, κάτι που δείχνει ότι ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν να επιλέγουν άλλους τύπους κινητήρων.

Η κυριαρχία της Tesla
Τα μοντέλα της Tesla διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην άνοδο. Το Model Y, το οποίο έχει σταθερά μεγάλη δημοτικότητα στη Νορβηγία, βρέθηκε στην πρώτη θέση με 2.107 πωλήσεις τον Σεπτέμβριο. Το Tesla Model 3 ακολούθησε από κοντά με 2.067 εγγραφές – μια έντονη αύξηση από τις 12 εγγραφές την ίδια περίοδο πέρυσι.

Άλλα ηλεκτρικά οχήματα που βρέθηκαν στο top 10 περιλαμβάνουν το Volvo EX30 στην τρίτη θέση με 803 μονάδες, το Skoda Enyaq με 702 και το Toyota bZ4X με 659 εγγραφές.
Τα Volkswagen ID.4/ID.5 πούλησαν 485 μονάδες, ακολουθούμενα από το Nissan Ariya (385), το VW ID.3 (324), το BMW i4 (274) και το Hyundai Kona (265). Εντυπωσιακά, το Hyundai Kona, που βρέθηκε στη δέκατη θέση, πέτυχε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς από όλα τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μαζί, με μερίδιο 2,0%.