Τα καλά νέα: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν σχεδόν πάντα έναν εκπληκτικά ακριβή υπολογιστή ταξιδιού και μετρητή μπαταρίας. Τα βενζινοκίνητα (και diesel) αυτοκίνητα είναι εκ γενετής ψεύτες.
Ο μετρητής καυσίμου ενός αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης θα παραμείνει χαρούμενα στο γεμάτος για τα πρώτα 100-150 χιλιόμετρα. Στη συνέχεια, η βελόνα επιταχύνει προς τα κάτω (ή προς τα αριστέρα), κάνοντας τελικά μια θεαματική (και τρόπον τινά τρομακτική) βουτιά από το ένα τέταρτο στη ρεζέρβα.
Σωστά τα λέει η μπαταρία
Ενώ σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ο μετρητής μπαταρίας είναι ακριβής. Αν οδηγείς με το ίδιο στιλ, κάθε 10% πτώση του μετρητή της μπαταρίας θα σου δώσει την ίδια απόσταση. (Αν πατήσεις βαθιά το γκάζι το επόμενο 10% θα δώσει μικρότερη απόσταση, αν επιβραδύνεις ή κινείσαι σε κατηφόρα, θα αυξηθεί. Γι' αυτό και δεν είναι το καλύτερο να κοιτάζεις τον μετρητή αυτονομίας -δεν γνωρίζει πώς θα αλλάξουν οι συνθήκες).
Οι ενδείξεις του μέσου όρου λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα των αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες είναι λίγο ό,τι νάναι. Αν διαιρέσεις τα χιλιόμετρα που διάνυσες με το καύσιμο που χρησιμοποίησες και θα βρεις ότι είναι 10-15% αισιόδοξες. Ενώ οι ενδείξεις για τα χιλιόμετρα ανά kWh των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συνήθως ακριβείς.
Αν μηδενίσεις τον χιλιομετρητή όταν βγάλεις το αυτοκίνητο από την πρίζα, οδηγήσεις μια διαδρομή και διαιρέσεις τα χιλιόμετρα με την ένδειξη χιλόμετρα ανά kWh, τότε ο αριθμός που προκύπτει θα είναι η καθορισμένη ωφέλιμη χωρητικότητα της μπαταρίας.
Αλλά (υπάρχει και αλλά)
Ο αριθμός χιλιόμετρα ανά kWh είναι μικρότερος από την ηλεκτρική ενέργεια που πληρώνεις. Συνήθως υπάρχει απώλεια περίπου 10% κατά τη διαδικασία φόρτισης AC. Ο υπολογιστής ταξιδιού δείχνει την κατανάλωση ενέργειας από τη μπαταρία στον τροχό, όχι από το δίκτυο ενέργειας στον τροχό.
Φυσικά και τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης υποφέρουν από παρόμοιες -αδικαιολόγητες- απώλειες. Σε κάθε περίπτωση η συζήτηση περί διαφορών ηλεκτρικών και θερμικών είναι μεγάλη και μάλλον δεν θα τελειώσει τα επόμενα 5-10 χρόνια.