BMW M4 CSL: Πώς είναι να οδηγείς την πεμπτουσία της BMW

Τελικά θα γιορτάσουμε με πανηγυρισμούς τα 50 χρόνια της Μ ή μήπως η εορτάζουσα δεν έχει πολύ όρεξη για γιορτές;

Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL
Δοκιμή BMW M4 CSL

"BMW CSL". Αυτός ο συνδυασμός γραμμάτων είναι σημαντικός για όσους αγαπούν τα αυτοκίνητα και δη τα γρήγορα αυτοκίνητα. 
Αυτή BMW M4 CSL δεν είναι απλώς μια κορυφαία BMW. Η εταιρεία έχει χρησιμοποιήσει το "CSL" -που σημαίνει Competition, Sport, Lightweight- μόνο τρεις φορές σε ολόκληρη την ιστορία της. Τυχαίο; Δεν νομίζω. 

Το 1973 το CSL πυροδότησε τον θρύλο. Ένα είδωλο που είναι για τις BMW ό,τι είναι η 250 GTO για τη Ferrari, ό,τι είναι η 911 2.7 RS για την Porsche. Είναι -ή πρέπει να είναι- η πεμπτουσία της φίρμας.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Το 2003, η BMW κατασκεύασε αυτό που πολλοί -συμπεριλαμβανομένου του Top Gear- πιστεύουν ότι είναι το σπουδαιότερο αυτοκίνητο M όλων των εποχών: την BMW E46 M3 CSL. Χωρίς πίσω καθίσματα και με χαρτόνι στο πάτωμα χώρου αποσκευών, ήταν η BMW στην πιο ωμή και αγνή της μορφή, κραυγάζοντας μέσα από ένα αμάξωμα από ανθρακονήματα.

BMW CSL μόνο για ειδικές περιπτώσεις

Γι' αυτό έχει σημασία το σήμα CSL -δεν είναι για κατάχρηση. Είναι αποκλειστικά για πολύ ξεχωριστά αυτοκίνητα. Τα τελευταία σκληροπυρηνικά αυτοκίνητα M δεν κρίθηκαν άξια -η BMW απέφυγε το θέμα και τα βάφτισε "GTS". Ήταν τέχνασμα με τον δικό τους τρόπο: βαρετοί κινητήρες, roll cage και φτερά -η πιο ακραία M4 είχε ακόμη και σύστημα ψεκασμού νερού για να διατηρεί τα turbo δροσερά. 

Δοκιμή BMW M4 CSL

Τώρα, όμως, η BMW λέει ότι ήρθε η ώρα για τον διάδοχο της δυναστείας CSL. Ένα αυτοκίνητο δρόμου, όχι ένα αυτοκίνητο πίστας, όπως τα πρόσφατα μοντέλα GTS: αυτό υποτίθεται ότι έχει να κάνει λιγότερο με τους χρόνους και περισσότερο με τις συγκινήσεις. Ένα δώρο γενεθλίων για την 50ή επέτειο του τμήματος M, και ενδεχομένως ένα τελευταίο ζήτω για το αυτοκίνητο M όπως το ξέρουμε, πριν η ηλεκτροκίνηση επικρατήσεις ολοκληρωτικά.

Μήπως υπάρχει ένα "αλλά";

Μάλλον ένα "όμως". Βλέπεις, τα νούμερα της νέας M4 CSL δεν είναι τόσο εντυπωσιακά. Ναι, έχει περισσότερη ισχύ: η αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης και κάποιες βελτιώσεις στο λογισμικό προάγουν τον straight-six twin-turbo κινητήρα των 3,0 λίτρων από τους 510 ίππους της M4 Competition στους 550 ίππους, με 650 Nm ροπής. Δεν είναι να μένεις με το στόμα ανοιχτό αλλά είναι ΟΚ.

Μετά είναι το βάρος. Η BMW αφαίρεσε 100 κιλά από την M4. Βέβαια, αυτό είναι δύσκολο να επιτευχθεί με ένα σύγχρονο αυτοκίνητο που είναι γεμάτο με συστήματα ασφαλείας και ενσωματωμένη τεχνολογία που δεν μπορεί απλά να αφαιρεθεί, εκτός αν θέλεις μόνο ένα ταμπλό με προειδοποιητικές λυχνίες.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Θα αναφερθούμε σε λίγο στο πού ακριβώς και πώς εξοικονομήθηκε βάρος, αλλά οι αριθμοί λένε τα εξής: με 1.625 κιλά, η "ελαφριά" ερωτική επιστολή στη λαογραφία της BMW M είναι 88 κιλά βαρύτερη από την παλιά, τυπική M4 Coupe. Fun fact: σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της BMW, η τρέχουσα 330i Touring ζυγίζει 25kg λιγότερο από την Μ4 CSL.

Έτσι, παρόλο που έχει 15 κιλά λιγότερη ηχομόνωση και κάθεσαι σε ένα κάθισμα τόσο "ασυμβίβαστο" που πιθανόν να το εκλάβεις ως σκληρή και ασυνήθιστη τιμωρία, η νέα Μ4 CSL δεν είναι ελαφριά. Δεν έχει τη λεπτότητα ή την απόκριση ενός πραγματικά "γυμνού" αυτοκινήτου δρόμου. Μάλλον μοιάζει περισσότερο με γεροδεμένο κακοποιό που είναι στον όγκο. Και να είναι πολύ εντυπωσιακή.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Το κάλυμμα του χώρου αποσκευών είναι ένα ευχάριστο νεύμα στην αυθάδη ουρά της M3 CSL, και είναι επίσης από ανθρακονήματα (εξοικονομώντας 6,7 κιλά). Το ίδιο και το καπό ( -1,2kg).

Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες τροποποιήσεις είναι αρκετά εντυπωσιακές. Υπάρχουν πολλές κόκκινες λωρίδες και πολλά λογότυπα CSL. Αυτά τα φουσκωμένα μπροστινά ρουθούνια φαίνεται να είναι ανοιχτά με τα στεντ που χρησιμοποιεί ο μπαμπάς σου (ή εσύ ο ίδιος) για να σταματήσει το ροχαλητό. Τα πίσω φώτα laser είναι περίτεχνα (και εξοικονομούν 400 γραμμάρια), όπως και οι σφυρήλατες ζάντες, αλλά είναι σαν να γαρνίρεις ένα κομμάτι μαϊντανό πάνω σε πίτσα 4 τυρία και πεπερόνι.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Ποια άλλα μέτρα εξοικονόμησης βάρους υπάρχουν;

Μια τιτάνιο στο πίσω μέρος της εξάτμισης μειώνει 4,3 κιλά, και αποκαλύπτει ένα ελαφρώς πιο σκληρό ρελαντί. Δεν παρατηρείς τον διαφορετικό θόρυβο μόλις ξεκινήσεις. Η ηχομόνωση που εγκαταλείφθηκε μειώνει ακόμα 15 κιλά, ενώ 21 κιλά χάνονται χάρη στα ανθρακοκεραμικά φρένα (τα οποία δεν ψήνονται ποτέ ακόμα και όταν απορροφούν τεράστια κακομεταχείριση στην πίστα) καθώς και στις νέες ανάρτησεις και στους τροχούς. 

Τι γίνεται στο εσωτερικό;

Δεν μπορείς να έχεις διζωνικό κλιματισμό σε ένα CSL. Ή μια οθόνη head-up. Ούτε υποβραχιόνιο. Αυτά είναι περιττά και θυσιάστηκαν στο βωμό της σοβαρής εξοικονόμησης βάρους. 

Δοκιμή BMW M4 CSL

Και όμως, η BMW μπήκε στον κόπο να προσθέσει φωτεινά σήματα στα καθίσματα με σταθερή πλάτη από ανθρακονήματα, τα οποία απαιτούν ομάδα διασώσης κάθε φορά που θες να βγεις. Αυτά τα καθίσματα από μόνα τους μειώνουν 24 κιλά σε σχέση με τα συνήθη καθίσματα της M4, ενώ τα πίσω καθίσματα που απουσιάζουν εξοικονομούν άλλα 24 κιλά και αποτελούν μακράν το πιο στοχευμένο χαρακτηριστικό της CSL. 

Δοκιμή BMW M4 CSL

Αφού είναι CSL και όχι GTS, θα έπρεπε να είναι ένα εξαιρετικό στο δρόμο;

Περάσαμε πολλές ώρες στο δρόμο. Κάποιες σε αυτοκινητόδρομους, ταξιδεύοντας με 250 km/h με απόλυτη σταθερότητα, με το κλιματιστικό ανοιχτό και ένα podcast στο hi-fi. Όλα πολύ πολιτισμένα. Στην πόλη, η εντελώς επαναρυθμισμένη ανάρτηση δεν κάνει τη ζωή ανυπόφορη. Είναι μόνο 8 χιλιοστά χαμηλότερη και παρόλο που οι λειτουργίες Comfort, Sport και Sport Plus παραμένουν (κατάλληλα ανασχεδιασμένες για την CSL, με τη λειτουργία Sport να είναι η βέλτιστη λειτουργία για γρήγορους γύρους στο Nurburgring), δεν είναι τόσο έντονα διαφορετική από την κανονική M4 -όσο είναι, ας πούμε, μια GT3 από μια κανονική 911. 

Δοκιμή BMW M4 CSL

Τι γίνεται με τους "ενδιαφέροντες" δρόμους;

Εδώ είναι που η επιλογή των ελαστικών γίνεται αρκετά κρίσιμη. Με την προαιρετική γόμα Cup2R, την οποία η BMW λέει ότι επιλέγουν πάνω από τους μισούς αγοραστές, η CSL είναι ένα διαφορετικό ζώο από το βασικό αυτοκίνητο. Το ρύγχος είναι πρωτοφανώς ευαίσθητο και καρφώνεται στις στροφές. Δεν υπάρχει τόσο πολύ περισσότερη ανατροφοδότηση και ως συνήθως το παχύ τιμόνι του M Division είναι πολύ χοντρό για να προσφέρει οποιαδήποτε αίσθηση αφής, αλλά η αίσθηση της πρόσφυσης είναι απεριόριστη. Με τα ισχυρά της φρένα, η CSL εμπνέει τεράστια εμπιστοσύνη.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Όμως, αν βάλεις τα πιο ανθεκτικά στις καιρικές συνθήκες Pilot Sport 4S, το CSL είναι λιγότερο αξιόπιστο, και στο όριο σου μειώνει την αυτοπεποίθηση. Είναι δύσκολο να ξεφύγεις από την αίσθηση ότι ένα σετ ημι-σλικ ελαστικών θα έκανε θαύματα με σχεδόν οποιοδήποτε πλαίσιο, ειδικά με ένα κανονικό M4. Είναι υπεύθυνα για ένα τεράστιο μέρος του φακέλου επιδόσεων της CSL. 

Παρεμπιπτόντως, η BMW ισχυρίζεται ότι τα 0-100 km/h γίνονται σε 3,7 sec, τα 0-200 km/h σε 10,7 sec και η τελική είναι 309 km/h. Έκανε τον γύρο του Nürburgring σε 7 λεπτά και 15,6 δευτερόλεπτα, που είναι ρεκόρ για αυτοκίνητο M, αλλά περίπου 20 δευτερόλεπτα πιο αργά από μια Porsche 992 GT3, η οποία πωλείται προς 155.000 ευρώ. Η CSL είναι ένα κάπως φθηνότερη στα 147.000 ευρώ, και είναι επίσης πολύ πιο σπάνια. Θα κατασκευαστούν μόνο 1.000 αυτοκίνητα.

Έτσι, στο δρόμο η CSL παλεύει να πείσει ότι έχει πετύχει τον στόχο της. Είναι ένα πιο χαμηλό, πιο πιασάρικο, πιο θυμωμένο και πολύ πιο γρήγορο M4, αλλά μοιάζει με ένα πρόσκαιρο κέρδος που οφείλεται κυρίως στα ελαστικά.

Έτσι, το οδηγήσαμε σε μια πίστα

Νομίζαμε ότι το CSL ήταν κωδικός για το "απόλυτο αυτοκίνητο δρόμου". Με τα σύγχρονα αυτοκίνητα, τα όρια και οι διαθέσιμες ταχύτητες είναι τόσο υψηλά, που δεν μπορείς να τα σπρώξεις στο δρόμο. Σε ταχύτητες δρόμου, το CSL δεν δίνει πολλά πίσω στον οδηγό του. Έτσι, η CSL δεν ανταποκρίνεται σε ένα μεγάλο μέρος της αποστολής της. Και αυτό είναι κρίμα.

Στην πίστα όμως, αρχίζει να ζωντανεύει. Έχοντας χώρο για να τοποθετήσει σωστά το μπροστινό μέρος, μπορείς να θαυμάσεις την συμπεριφορά του σε μια στροφή υποστροφική και να πάρεις -επιτέλους- μια αίσθηση της ευελιξίας του αυτοκινήτου. Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι ένα άλμα σε σχέση με το ήδη εξαιρετικά εντυπωσιακό M4. Τα φρένα παραμένουν άψογα. Υπάρχει τεράστια πρόσφυση για εκμετάλλευση, ενώ η λειτουργία M Dynamic Mode επιτρέπει ένα απολαυστικό παιχνίδι.

Δοκιμή BMW M4 CSL

Όχι, ο κινητήρας εξακολουθεί να μην έχει το χάρισμα, οι ψηφιακές ενδείξεις στο ταμπλό είναι κάπως χαώδεις και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων οκτώ ταχυτήτων δεν είναι τόσο γρήγορο - τα κατεβάσματα είναι αργά και μαλακά. Δώστε μας πίσω το παλιό M-DCT διπλού συμπλέκτη. Αλλά αν μπορείτε να τα ανεχτείτε όλα αυτά, αυτό είναι ένα τερατώδως γρήγορο και εκμεταλλεύσιμο αυτοκίνητο πίστας.

Αλλά αυτό είναι το ζητούμενο;

Αυτό είναι το αγκάθι στην πλευρά της M4 CSL, η αντίφαση στην καρδιά της. Αν είναι τόσο πολύ πιο εντυπωσιακό στην πίστα (με τα κατάλληλα ελαστικά), τότε γιατί η BMW δεν στηρίχθηκε σε αυτό; Να το γεμίσει με roll bars, να καρφώσει ένα φτερό στο πορτμπαγκάζ και να το ονομάσει GTS. 

Η CSL είναι μια βελτιωμένη M4, αλλά είναι επίσης ένα μπερδεμένο προϊόν που είναι γεμάτο με ανάμεικτα μηνύματα. Είμαστε σίγουροι ότι αν το 2022 δεν ήταν η 50ή επέτειος της M, τότε αυτό το αυτοκίνητο δεν θα είχε ποτέ το σήμα CSL. Φαίνεται σαν μια βολική ευκαιρία μάρκετινγκ. Θα μπορούσαν π.χ.να κρατήσουν το CSL για μια M2 εε; 

 

 

Best of Network