Η επιτυχία είναι θέμα της καλύτερης δυνατής προσαρμογής και αυτό δεν ισχύει μόνο για τους κινητήρες. Ένα έξυπνο moto της AMG, που από το 1967 λειτουργεί με την ίδια κατασκευαστική συνέπεια υψηλών προδιαγραφών.
Κάθε Mercedes-AMG αναπτύσσεται και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στο Affalterbach κοντά στη Στουτγκάρδη, που είναι το κέντρο σχεδίασης και εξέλιξης της εταιρείας. Το απόλυτο ταίριασμα και ο συντονισμός όλων των εξαρτημάτων οδηγεί σε ένα όχημα που δεν είναι μόνο απολαυστικό στην οδήγηση στο δρόμο, αλλά και σε θέση να διεκδικήσει την παρουσία του στην πίστα αγώνων.
Και επειδή το όνομα είναι βαρύ και η ιστορία μεγάλη, θα αρκεστώ σε μια μικρή βιωματική διήγηση των όσων εκτυλίχθηκαν με μια Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupe, όπως είναι η πλήρης ονομασία αυτού του υπέροχου μικρομεσαίου κουπέ, με τους 421 ίππους και την τελική των 270 km/h.
Είναι ένα γνήσιο θερμικό μοντέλο υψηλών επιδόσεων, που σε καμιά δεκαριά χρόνια θα φαντάζει ως δεινόσαυρος στο μελλούμενο ηλεκτρικό τοπίο της αυτοκίνησης. Ένα αυτοκίνητο με αέρα υπεροχής στον αυτοκινητόδρομο, που μεταμορφώνεται σε ένα hot hatch στο επαρχιακό δίκτυο, για να αλλάξει ρούχα μονομιάς σε ένα άνετο μέσο καθημερινής ευχαρίστησης.
Σίγουρα αυτή η κορυφαία AMG CLA έχει τον τρόπο να σε κερδίζει καθολικά αλλά και επιμέρους, ειδικά μάλιστα όταν έχεις πρόσφατες εμπειρίες από διάφορα ηλεκτρικά GT αντίστοιχης ή μεγαλύτερης ισχύος.
Καλά τα τελευταία και με μοναδικά χαρακτηριστικά, όμως η αίσθηση από ένα τουμπανιασμένο μοτέρ εσωτερικής καύσης, που παντρεύεται με ψαγμένη ανάρτηση και με τετρακίνηση ηλεκτρομηχανικής λειτουργίας είναι συνδυασμός φουλ ανταποδοτικός σε εμπειρία χρήσης. Τουλάχιστον για τη δική μου γενιά.
Και αυτό δεν κρύβει κανένα ίχνος μομφής για τα ηλεκτρικά που οδηγούμε τελευταία, που είναι πολύ ζεν από κάθε άποψη αλλά και γρήγορα στα χρονόμετρα. Πρόκειται, όμως, για δύο κόσμους διαφορετικούς και επί του παρόντος δίνω ψήφο εμπιστοσύνης στα οκτάνια, ειδικά όταν έχει βάλει το χέρι της η AMG.
Το να φτάσεις έναν 2λιτρο κινητήρα εσωτερικής καύσης στους 421 ίππους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πριν από όχι και πολλά χρόνια τα πιο ισχυρά hot hatch της αγοράς έφταναν εκεί κάπου στους 340 ίππους.
Στην περίπτωση της Mercedes-AMG CLA 45 S η αναγωγή σε ισχύ ανά κύλινδρο βρίσκεται στους 105 ίππους για 500 κυβικά. Πώς τα καταφέρνει; Μα με την υπερτροφοδότηση και μια καλή χαρτογράφηση. Μανούλα σε αυτά η AMG.
Εδώ λοιπόν έχουμε ένα τεχνολογικό επίτευγμα από την AMG που φέρει την υπογραφή μιας "αστεράτης" εταιρείας, όπως είναι η Mercedes, σε επίπεδο αξιοπιστίας και κατασκευαστικής αρτιότητας. Καλές βόλτες λοιπόν και κάπως έτσι ξεκίνησα για τον Παρνασσό ένα ανοιξιάτικο πρωινό με ηλιόλουστο καιρό.
Το ρεζερβουάρ είναι σχετικά μικρό και η αυτονομία δείχνει 360 χλμ. όταν είναι γεμάτο. Είχα οδηγήσει και την plug-in υβριδική έκδοση της CLA 250e Coupe, όπου έδειχνε αυτονομία 410 χλμ., χωρίς στη σύγκριση να βάλω και τα 70 χλμ. της ηλεκτρικής αυτονομίας. Οπότε, ναι, το ρεζερβουάρ της νέας CLA είναι μάλλον μικρό για μοντέλο GT.
Μια δεύτερη παρατήρηση αφορά τον ήχο των 4 απολήξεων του συστήματος εξαγωγής, που είναι γεμάτος και μπάσος, σχεδόν εθιστικός. Αν και υπάρχει ειδικό κουμπί πάνω στο τιμόνι για βελτιωμένη χροιά ήχου από τις εξατμίσεις στα προγράμματα Sport και Sport+, στα δικά μου αυτιά δε βρήκα καμία διαφορά ενεργοποιώντας το.
Εκεί που υπάρχει μεγάλη διαφορά είναι στο πλαίσιο. Η νέα CLA δεν έχει καμία σχέση –ως προς τη στιβαρότητα του αμαξώματος– με τα μοντέλα της πρώτης γενιάς. Η μέρα με τη νύχτα. Αναλογικά, το ίδιο συμβαίνει και στη σύγκριση αυτής της AMG CLA 45 S με την προηγούμενη κορυφαία έκδοση CLA 45 AMG των 355 ίππων.
Έτσι λοιπόν, η μετάβαση από τη μια γενιά στην άλλη και η δομική διαφορά τους επέτρεψε και την αύξηση της ισχύος. Μπήκε και ένα 8άρι αυτόματο κιβώτιο, αντί του αυτόματου 7τάχυτου της προηγούμενης σειράς, μαζί με την καλύτερη εκδοχή της τετρακίνητης μετάδοσης 4Matic+ και όλα απέκτησαν ένα νόημα.
Ή διατυπωμένο διαφορετικά: η εξέλιξη σε αυτό το μοντέλο είναι περισσότερο από εμφανής. Θα ισχυριζόμουν, μάλιστα, ότι υπάρχει σημαντική βελτίωση και στην αίσθηση-απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, όπου επί μακρόν τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων της Mercedes υστερούσαν έναντι κυρίως του ομοεθνή ανταγωνισμού.
Φλύαρο το σχέδιο του cockpit
Το cockpit είναι πληθωρικό ως προς τις μορφές και τα σχήματα. Οι πέντε μεγάλοι, στρογγυλοί και φωτιζόμενοι αεραγωγοί αποτελούν την πιο χαρακτηριστική υπογραφή στο σχέδιο του ταμπλό. Νομίζω ότι ένα πιο minimal εσωτερικό θα ήταν πιο ταιριαστό.
Σε κάθε περίπτωση, η θέση οδήγησης είναι φοβερή, με το πολυλειτουργικό τιμόνι με τη flat bottom κοψιά και τη σουέτ επένδυση να έρχεται σωστά στα χέρια και με ωραίο κράτημα. Τι άλλο θες λοιπόν; Μα να βάλεις μπροστά τους 421 ίππους και να φύγεις.
Προς τον Παρνασσό
Αυτοκινητόδρομος από τις Αφίδνες μέχρι το τέλος της μεγάλης ευθείας της Θήβας και μετά βουρ για το ανηφορικό κομμάτι μέχρι την Αράχωβα με τις μεγάλες ανοιχτές καμπές. Τι ωραία που στέκεται σε ανοιχτούς φιδίσιους δρόμους αυτή η AMG! Με δύναμη όποτε τη θελήσεις, με ένα σπιρτόζικο κιβώτιο με γρήγορη απόκριση και ένα τιμόνι ικανοποιητικά διαδραστικό ως προς την αίσθηση και την πληροφόρηση.
Και με κάτι δισκόπλακες τόσο μεγάλες, που χωρούν ίσα ίσα στις ζάντες 19 ιντσών, με κερασάκι στην τούρτα τις κόκκινες δαγκάνες. Είναι προφανές ότι το σύστημα πέδησης της κορυφαίας CLA Coupe προέρχεται από τα πάνω ράφια της Mercedes.
Ο δρόμος προς το χιονοδρομικό, στενός και στριφτερός, ήταν σε αρκετά σημεία βρεγμένος. Το χιόνι δεν κράτησε φέτος πολύ. Με το πρόγραμμα Sport και την ασφάλεια της τετρακίνησης μπορείς να απολαύσεις τη βρεγμένη ανάβαση μέχρι το χιονοδρομικό με διασκεδαστικό ρυθμό.
Για πιο απόλυτες καταστάσεις βάλε το mode Sport+ και πήγαινε σε πίστα. Όχι πάντως σε αυτές της Φτερόλακας και των Κελλαρίων, αλλά εκείνες της Πάχης και των Σερρών, τις ασφαλτοστρωμένες, για να κάνεις με ασφάλεια και ένα 0-100 σε 4,1 δευτερόλεπτα. Διότι το αυτοκίνητο μπορεί, εσύ, πάλι, δεν ξέρω.
Προσγείωση στην καθημερινότητα και η νέα AMG CLA 45 S γίνεται αρνάκι –ουδόλως επί σφαγής– όταν κινείται σε χαμηλές ταχύτητες στην πόλη ή στην εθνική. Είναι καλά ηχομονωμένο και αρκετά άνετο παρά τις χαμηλωμένες αναρτήσεις με τις μικρές διαδρομές.
Το τελευταίας γενιάς οικοσύστημα MBUX κάνει τη ζωή εύκολη με απτικές λειτουργίες χειρισμού και σύγχρονη συνδεσιμότητα. Αρκετά καλό και το εργοστασιακό ηχοσύστημα. Κοντολογίς, αυτή η Mercedes, το μικρότερο κουπέ επιδόσεων της εταιρείας, είναι ένα πολύ καλό grand tourer παλιάς σχολής, με θερμικό κινητήρα και μετάδοση με άξονες και γρανάζια μπροστά και πίσω.
Ένας δεινόσαυρος, που λέγαμε παραπάνω, όπου ακόμη δεν έχει φτάσει στον αφανισμό. Ζει και βασιλεύει. Με κάτι έξτρα, θα τη βρεις εκεί κοντά στα 100.000 ευρώ, αν τυχόν και θεώρησες πως σου έκλεισε το... μάτι.