Η Junior, όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση της πρωτοφανούς μετονομασίας του νέου μοντέλου της Alfa Romeo δεν είναι ένα άγνωστο όνομα για την ιταλική φίρμα. Για την ακρίβεια είναι και αυτό μια αναβίωση, όπως εξάλλου ήταν και το Milano.

Η ιστορία της Junior ξεκινά to 1965. Μετά την επιτυχία της Giulia και της έκδοσης Giulia Sprint GT coupe, που σχεδιάστηκε από τον Giugiaro για την Bertone, στόχος της Alfa Romeo ηταν να προσελκύσει ένα νεότερο κοινό που επιθυμούσε ένα νέο, αποκλειστικό αυτοκίνητο χωρίς υπερβολικό κόστος αγοράς και λειτουργίας.
Στις 26 Σεπτεμβρίου 1966, η GT 1300 Junior παρουσιάστηκε στο Balocco και παρά την έλλειψη του ονόματος "Giulia", ήταν ο ηγέτης μιας νέας γενιάς Alfa Romeo. Πράγματι, παρόμοιες εκδόσεις της σειράς Spider θα ταυτιστούν επίσης με την Junior.

Η κύρια μηχανική παραλλαγή είναι η υιοθέτηση του κινητήρα 1290 κ.εκ. με δύο εκκεντροφόρους, ο γνωστός ως TwinCam, ο οποίος - χάρη στο ενιαίο τροφοδοτικό και το νέο χρονισμό - αποδίδει 89 ίππους για τελική ταχύτητα πάνω από 170 km/h, ελάχιστα μικρότερη από εκείνη της 1600. Κυρίως όμως η μικρή Junior κατάφερνε να προσφέρει υψηλού επιπέδου επιδόσεις και οδηγική απόλαυση.

Το αμάξωμα έχει επίσης ανανεωθεί με ένα ειδικό και πιο νεανικό τελείωμα. Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τις 92.000 μονάδες, το GT 1300 Junior έγινε σύντομα το συνολικό best seller της γκάμας και ένα πραγματικό σύμβολο κύρους της εποχής του.
Η Alfa Romeo GTA Junior
Χάρη στην αγωνιστική επιτυχία της Giulia GTA προέκυψε η Giulia GTA 1300 Junior, η οποία συμμετείχε και κέρδισε και σε μικρότερες κατηγορίες κυβισμού. Αφού αποσύρθηκε από τους αγώνες στα μέσα της δεκαετίας του 1950 για να επικεντρωθεί στην αυξημένη βιομηχανική παραγωγή, η Alfa Romeo επέστρεψε στους αγώνες και στις νίκες στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Ξεκίνησε έτσι ο μύθος της GTA χάρη αρχικά στις εντυπωσιακές εμφανίσεις στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού, αφού πρώτα ο περίφημος τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.6 λίτρων είχε δεχτεί ειδικές περιποιήσεις, ενώ και το σασί είχε ελαφρύνει κατά περίπου 200 κιλά, για να έχει νόημα έτσι το Gran Turismo Alleggerita.

Το αυτοκίνητο εκείνο διατήρησε ένα εντυπωσιακό σερί νικών κερδίζοντας τον ευρωπαϊκό τίτλο τουρισμού για τρεις σεζόν από το 1966 έως το 1968.

Το 1968 η Alfa Romeo επέλεξε να λάβει μέρος στο πρωτάθλημα Τουρισμού για κινητήρες μικρότερου κυβισμού, οπότε η Giulia GTA 1300 Junior βγήκε στην πίστα μαζί με την Giulia GTA 1600.
Το αυτοκίνητο προερχόταν από την GT Junior που είχε παρουσιαστεί δύο χρόνια νωρίτερα με στόχο τους νεότερους ιδιοκτήτες, με την οποία η αγωνιστική έκδοση μοιραζόταν τον τετρακύλινδρο κινητήρα 1290 cc, που αρχικά είχε τοποθετηθεί στην Giulietta.

Πήρε αρκετές σπορ λύσεις από την GTA 1600, όπως το διπλό καρμπυρατέρ και την ανάφλεξη με διπλό σπινθήρα. Παρουσιάστηκε επίσημα τον Ιούνιο του 1968 και είχε άμεση επιτυχία στους οπαδούς. Εκτός από τη διάθεση ενός πολύ ανταγωνιστικού αυτοκινήτου, ο στόχος της Alfa Romeo με την GTA Junior 1300 ήταν επίσης να προσφέρει ένα πιο προσιτό σπορ αυτοκίνητο, το οποίο ήταν φθηνότερο στη λειτουργία από την GTA 1600. Αποστολή εξετελέσθη.
Η Giulia GTA 1300 Junior ήταν μια εμπορική επιτυχία. Το αυτοκίνητο παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1975 και κατασκευάστηκαν 447 μονάδες, σχεδόν όλες από τις οποίες έφεραν το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα της Alfa με τέσσερα αντιθετικά λευκά στοιχεία (το πλευρικό κάλυμμα, το έμβλημα του τετράφυλλου τριφυλλιού στο μπροστινό φτερό, τις λέξεις "GTA 1300 Junior" στο πορτμπαγκάζ και το έμβλημα του φιδιού της Alfa Romeo στο καπό).

Άγγιξε την τελική ταχύτητα των 175 km/h και ζύγιζε μόλις 920 kg. Το αποτέλεσμα επιτεύχθηκε με τη χρήση επενδύσεων από αλουμίνιο, πλευρικών και πίσω παραθύρων από πλεξιγκλάς και απογυμνωμένου εσωτερικού.
Το αγωνιστικό τμήμα της Alfa Romeo Autodelta ήταν υπεύθυνο για την ανάπτυξη του μοντέλου για αγώνες. Τα φτερά διευρύνθηκαν για να χωρέσουν φαρδύτερα ελαστικά, το βάρος μειώθηκε στα 760 kg και η ισχύς αυξήθηκε στους 160 ίππους (η τελική ταχύτητα ήταν 210 km/h).

Τα καρμπυρατέρ έδωσαν τη θέση τους σε μηχανικό ψεκασμό το 1971, ο οποίος ήταν λιγότερο ευαίσθητος στην έντονη πλευρική επιτάχυνση. Η ιπποδύναμη αυξήθηκε στους 165 ίππους. Τέλος, η υιοθέτηση μιας νέας τετραβάλβιδης κυλινδροκεφαλής το 1974 ανέπτυξε μέγιστη ισχύ 180 ίππων στις 9300 στροφές ανά λεπτό.
Σε μια διάσημη διαφήμιση της εποχής, παρουσιάστηκε ως "La Giulia che vince", η Giulia που κερδίζει. Ο ορισμός ήταν ιδιαίτερα εύστοχος, καθώς το εντυπωσιακό βραβείο της GTA 1300 Junior ήταν γεμάτο με εθνικές και διεθνείς νίκες που συγκεντρώθηκαν από την Ιταλία μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες, σε όλη την Ευρώπη.

Οι πιο πολυπόθητες περιλάμβαναν τους δύο συνεχόμενους ευρωπαϊκούς τίτλους τουρισμού, το 1971 και το 1972, δύο 24 ώρες του Spa-Francorchamps, τις 4 ώρες της Jarama, τις 6 ώρες του Nürburgring και άλλους σημαντικούς αγώνες στη Monza, το Zandvoort και το Silverstone. Η αγωνιστική της καριέρα τερματίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του '70.
Η Alfa Romeo Junior Z
To 1969 παρουσιάστηκε στο Τορίνο η Alfa Romeo Junior Z. Ένα αυτοκίνητο ανασχεδιασμένο από τον Zagato με τον οποίο η συνεργασία της Alfa εκείνη την εποχή ήταν πολύ ενεργή και αποτελεσματική.

Η Junior Z ήταν κάτι σαν shooting break με ένα περίεργο πίσω τμήμα ανασχεδιασμένο από τον οίκο Zagato. Κινητήρας και ανάρτηση δεν είχαν αλλάξει από την GT 1300 Junior, ενώ η παραγωγή της Z παρέμεινε μικρή, αφενός γιατί δεν προοριζόταν για ιδιαιτέρως μεγάλη, αφετέρου γιατί δεν βρήκε πρόσφορο κοινό, χωρίς να έχει κάποιο αγωνιστικό έρισμα, όπως οι άλλες μετατροπές του Zagato.

Το 1972 πάντως ήρθε και η 1600 Junior Z καθώς εκείνη τη χρονιά η coupe Junior φόρεσε και τον 1.600άρη κινητήρα με τον οποίο επίσης διέπρεψε στην πορεία της μέχρι το 1976.