Αφιέρωμα στο Fiat 127 εξαιτίας ενός post στο Facebook

Μια ανάρτηση στη σελίδα Facebook Fiat 127 Official Club Italia ήταν η αφορμή -προφανώς όχι η αιτία- για ένα αφιέρωμα στον ήρωα τσέπης της Fiat

Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127 Diesel 1981 - 1983
Fiat 127
Fiat 127 Panorama 1980 1983
Fiat 127
fiat 127 special
Fiat 127 Rustica

Να, αυτά σου κάνει το Facebook και θυμάσαι το Fiat 127 που έβλεπες παρκαρισμένο στου Φιλοπάππου και σου ξυπνάνε μνήμες από τότε που νόμιζες ότι το Citroen Visa είναι ότι πιο αεροδυναμικό υπάρχει. Αλλά για να μην ξεφεύγω, είδα αυτό το restomod μανούλι (μεγάλωσα την εποχή του Ψάλτη) Fiat 127 στην ομάδα Facebook Fiat 127 Official Club Italia και αποφάσισα να σκαλίσω λίγο την ιστορία του. Του Fiat 127 γενικά. Ενός αυτοκινήτου -που κάποιοι υποστηρίζουν ότι- ήταν τόσο επιτυχημένο που χρειάστηκαν δύο μοντέλα για να αντικατασταθεί.

Fiat 127
Το restomod Fiat 127

Fiat 127 restomod

Κινητήρας και κίνηση μπροστά για το Fiat 127

Το Fiat 127 βασίστηκε στην βασική ιδέα του Fiat 128: εμπρός κινητήρας και κίνηση στους εμπρός τροχούς, ανεξάρτητη ανάρτηση τεσσάρων τροχών και δισκόφρενα εμπρός. Πριν από την έναρξη της παραγωγής των δύο αυτοκινήτων, η Fiat πειραματίστηκε με τη νέα αρχιτεκτονική στην Primula, υπό το εμπορικό σήμα Autobianchi.

Η μετατροπή των μικρών αυτοκινήτων της Fiat σε σύγχρονα μοντέλα ξεκίνησε μάλλον αθόρυβα στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Μέχρι τότε, και για μερικά χρόνια ακόμα, τα επαγγελματικά οχήματα Fiat 500, 600 και 850 χαρακτηρίζονταν από μια παραδοσιακή αρχιτεκτονική, με τον κινητήρα και την κίνηση να είναι τοποθετημένα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. H νέα επιλογή που συνδύαζε κινητήρα μπροστά και κίνηση στους μπροστινούς τροχούς κέρδιζε έδαφος μεταξύ των κατασκευαστών και στην Ιταλία εισήχθη το 1960 από τον μηχανικό Antonio Fessia στο καινοτόμο Lancia Flavia.

Ανανέωση τώρα (δηλαδή τότε)

Η τεχνική ομάδα της Fiat πίεζε για την ανανέωση, ενώ οι διευθυντές φοβόντουσαν ότι απρόβλεπτα τεχνικά προβλήματα θα μπορούσαν να καταστρέψουν τη φήμη της μάρκας: οι κίνδυνοι που συνεπάγονταν ένα τόσο μεγάλο βήμα ήταν τρομακτικοί, τόσο από βιομηχανική άποψη όσο και από άποψη γοήτρου της εταιρείας. Ως εκ τούτου, το 1964, το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εμπρός και κίνηση στους μπροστινούς τροχούς που λανσαρίστηκε στον γαλαξία της Fiat ήταν το Autobianchi Primula, το οποίο παρουσιάστηκε στην αγορά ως "πρωτοπόρο". Τώρα που όλα τα εμπόδια είχαν πέσει και, κυρίως, είχε διαλυθεί κάθε αμφιβολία, το 1968 παρουσιάστηκε το καινοτόμο Fiat 128. Ήταν ένα αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας που προστέθηκε, και αργότερα αντικατέστησε, το ένδοξο 1100. Εκτός από κινητήρα μπροστά και κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, διέθετε επίσης μια σύγχρονη ανεξάρτητη ανάρτηση στους τέσσερις τροχούς και δισκόφρενα μπροστά.

Fiat 127

Ήρθε η ώρα του Fiat 127

Στη συνέχεια, το 1971, ήρθε η ώρα να παρουσιαστεί στο κοινό ο διάδοχος του 850. Το Fiat 127 βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην εξαιρετική τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε στο 128: εγκάρσιος κινητήρας σε συνδυασμό με κίνηση στους εμπρός τροχούς, ανεξάρτητη ανάρτηση και εμπρός δισκόφρενα. Ο κινητήρας ήταν ο ίδιος τετρακύλινδρος 903 κ.εκ. που κινούσε το 850 Sport Coupé. Με ελαφρώς μικρότερη ισχύ από το τελευταίο, αποδείχθηκε ισχυρός και αποδοτικός, συμβάλλοντας επίσης στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

Fiat 127

Η μεγάλη επιτυχία του Fiat 127 δεν οφειλόταν μόνο στις τεχνικές καινοτομίες του: Ο σχεδιασμός του Pio Manzù προσέφερε επίσης μοντέρνες γραμμές και λύσεις, επιπλέον χώρο στην φωτεινή καμπίνα και ευρύχωρο πορτμπαγκάζ. Παράχθηκε σε τρεις σειές σε πολλές χώρες, από την Ισπανία έως τη Νότια Αμερική.

Ναι στους εξωτερικούς συνεργατές

Όπως ακριβώς το 128 είχε ανοίξει το δρόμο για την κίνηση στους εμπρός τροχούς στη Fiat, το 127 εισήγαγε την καινοτόμο χρήση εξωτερικών συνεργατών στο σχεδιασμό. Ο Dante Giacosa, διευθυντής του Fiat Centro Stile, ήταν αυτός που έπεισε την ομάδα διαχείρισης της μάρκας στο Τορίνο για την ορθότητα αυτής της επιλογής. Ο καινοτόμος σχεδιασμός του νέου αυτοκινήτου της Fiat ήταν έργο του σχεδιαστή Pio Manzù, ο οποίος είχε εντυπωσιάσει τον Giacosa με τις καινοτομίες που πρότεινε για το Fiat City Taxi. Ο Manzù σχεδίασε ένα hatchback με ελαφρώς μεγαλύτερο όγκο από το προηγούμενο 850, αλλά περιλάμβανε ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο και φωτεινό εσωτερικό. Η νέα τεχνική διάταξη παρείχε περισσότερο χώρο, με τέσσερα άνετα καθίσματα, και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, επίσης λόγω της τοποθέτησης του εφεδρικού τροχού στο χώρο του κινητήρα. Εκτός από τη λειτουργικότητά του, ο Manzù προίκισε το 127 με ένα πρωτότυπο στυλ, το οποίο εκφράστηκε με καινοτόμες λύσεις, όπως το καπό "clamshell" που συμπεριελάμβανε εν μέρει τους θώλους και τα ορθογώνια μπροστινά φωτιστικά σώματα.

Fiat 127

Η αγορά και η βιομηχανία ενθουσιάστηκαν αμέσως και ένα χρόνο μετά το λανσάρισμά του, το Fiat 127 ψηφίστηκε ως το αυτοκίνητο της χρονιάς. Ακριβώς τότε, η τρίθυρη έκδοση έκανε το ντεμπούτο της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Με την αντικατάσταση του πίσω καπό με μια μεγάλη πίσω πόρτα που ενσωμάτωνε το πίσω παράθυρο, το 127 έγινε ένα πραγματικό hatchback. Επίσης η πίσω πλάτη μπορούσε να αναδιπλωθεί.

Fiat 127
Fiat 127

Το Fiat 127 έγινε σημαντικός παίκτης στην αγορά των μικρών αυτοκινήτων, όχι μόνο στην Ιταλία αλλά και στο εξωτερικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις των δύο "ξαδέρφων", του Fiat 127 και του Autobianchi A112, αλληλοσυμπληρώνονταν. Παρόμοιες από τεχνική άποψη, διαφοροποιούνταν όχι μόνο από τις μεγαλύτερες διαστάσεις του Fiat, αλλά και από τα πιο εξελιγμένα, εκλεπτυσμένα και κομψά επίπεδα εξοπλισμού που προσέφερε το A112. Στενά συνδεδεμένα, τα δύο οχήματα θα μοιράζονταν στη συνέχεια το σημαντικότερο κομμάτι του τμήματος της αγοράς, ιδίως στην Ιταλία αγορά, όπου το 127 έγινε το απόλυτο οικογενειακό αυτοκίνητο, ακολουθώντας τα χνάρια του 600, ενώ το A112 προσέλκυσε τους νέους οδηγούς και τη νέα δυναμική γυναίκα οδηγό (άλλες εποχές...), αποτελώντας επίσης μια τέλεια λύση ως "δεύτερο αυτοκίνητο".

Το Fiat 127 Special

Το 1974, κυκλοφόρησε το Fiat 127 Special, με πιο εκλεπτυσμένο εσωτερικό και πιο ακριβό αμάξωμα. Η μάσκα διέθετε νέα σχεδίαση και οι προφυλακτήρες τελείωναν με προφίλ από καουτσούκ. Στα πλαϊνά, για να τονιστούν οι γραμμές, εμφανίστηκαν χαλύβδινα στοιχεία με ένθετα από καουτσούκ που προστάτευαν το αμάξωμα. Στο εσωτερικό, το τιμόνι και ολόκληρο το ταμπλό μεταμορφώθηκαν, με μεγαλύτερη έμφαση στα φινιρίσματα. Όσον αφορά τη λειτουργικότητα, διέθετε εφεδρικό φως, υαλοκαθαριστήρες με ηλεκτρικά πιστιλιστίρια, διακοπτόμενο υαλοκαθαριστήρα και ανεμιστήρα δύο ταχυτήτων. 

fiat 127 special
Fiat 127 special

Fiat 127

Τον Ιούλιο του 1976 εμφανίστηκε στους ιταλικούς τιμοκαταλόγους η τετράθυρη έκδοση -βασισμένη στην έκδοση Special- που παρήγαγε η ισπανική Seat, η οποία κατασκεύαζε αυτοκίνητα της Fiat .

Η δεύτερη γενιά

Το 1977, η δεύτερη σειρά του 127 έκανε την εμφάνισή της, διαθέτοντας μια σειρά από νέα χαρακτηριστικά που ενίσχυαν τις γραμμές του μοντέλου με μια ακόμα πιο μοντέρνα αίσθηση. Αυτά περιλάμβαναν το καπό, τη μάσκα του ψυγείου, τα εμπρός και πίσω φώτα και τους προφυλακτήρες- το πίσω πλευρικό παράθυρο ήταν ευθυγραμμισμένο με το εμπρός. Απηχώντας την επιτυχία της έκδοσης Special, η γκάμα των εσωτερικών φινιρισμάτων επεκτάθηκε και περιλάμβανε επιπλέον διακοσμητικά στοιχεία, ενώ η συνεργασία με τη Seat προανήγγειλε επίσης την άφιξη των 4θυρων και 5θυρων εκδόσεων. Στον ένδοξο κινητήρα των 903 κ.εκ. προστέθηκε ένας κινητήρας 1050 κ.εκ. 50 ίππων που κατασκευαζόταν στα εργοστάσια της Fiat στη Βραζιλία. Το 1978, λανσαρίστηκε το Fiat 127 Sport, με τον κινητήρα των 1050 κ.εκ. αυξημένο στους 70 ίππους. Το σπορ αυτοκίνητο ακολούθησε τα βήματα του εξαιρετικά δημοφιλούς ξαδέλφου του, του Autobianchi A112 Abarth: χαρακτηριζόταν από έντονα χρώματα που κυμαίνονταν από πορτοκαλί έως μαύρο, δύο πλαστικά σπόιλερ - ένα κάτω από τον μπροστινό προφυλακτήρα και ένα στο τέλος της οροφής - και σπορ τιμόνι, ταμπλό και καθίσματα.

Fiat 127 Panorama 1980 1983
Fiat 127 Panorama 1980 - 1983

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, τα εργοστάσια της Fiat στη Βραζιλία, όπου κατασκευάστηκε μια πιο σπαρτιάτικη έκδοση για την τοπική αγορά και ενισχύθηκε για να ταιριάζει στους δρόμους της Νότιας Αμερικής, εξήγαγαν στην Ευρώπη το 127 Rustica, το οικογενειακό Panorama και το Fiorino, ένα μικρό επαγγελματικό βαν. Στο ίδιο αμάξωμα τοποθετήθηκε επίσης ένας μικρός κινητήρας Diesel 1300 με 45 ίππους.

Fiat 127 Diesel 1981 - 1983
Fiat 127 Diesel 1981 - 1983
Fiat 127 Rustica
Fiat 127 Rustica

H τρίτη γενιά

Η μεγάλη επιτυχία του Fiat Ritmo, το οποίο αντικατέστησε το 128 στις αρχές της δεκαετίας του 1980, επηρέασε τη σχεδίαση της τρίτης σειράς, η οποία έκανε εκτεταμένη χρήση πλαστικής ρητίνης στους προφυλακτήρες που πλαισίωναν επίσης τους προβολείς και στα νέα πλευρικά προστατευτικά.  Ο κινητήρας του Sport ενισχύθηκε όσον αφορά τον κυβισμό και την ισχύ (1300 cc και 75 hp), ενώ σε ορισμένες εκδόσεις εισήχθη ένα κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων.

Fiat 127

Ο ευρωπαϊκός κύκλος ζωής του 127 ολοκληρώθηκε το 1987, αφού ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη για έξι συνεχόμενα χρόνια, από το 1973 έως το 1978. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το 127 είχε τόσο μεγάλη επιτυχία -με σχεδόν 8 εκατομμύρια αυτοκίνητα να παράγονται παγκοσμίως μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990 -που η Fiat αναγκάστηκε να δημιουργήσει δύο αυτοκίνητα για να το αντικαταστήσει: το ευέλικτο Panda και το καινοτόμο Uno, τα οποία έγιναν και τα δύο best seller. 

Best of Network