
Αλλαγές εκ βάθρων έρχονται στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Το υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε μια σημαντική αναμόρφωση του συστήματος, εισάγοντας νέα κριτήρια που θα καθορίζουν τα ποσά, με στόχο μεγαλύτερη δικαιοσύνη και προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού θα συνδεθεί με το μοντέλο που ήδη εφαρμόζεται για τα τέλη κυκλοφορίας, δηλαδή με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂).
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης είπε χαρακτηριστικά αναφερόμενος στο συγκεκριμένο θέμα: "Θα πω ας πούμε ότι ειδικά για τα αυτοκίνητα, ποια ήταν η αδικία; Το τεκμήριο, το τεκμαρτό τεκμήριο λειτουργούσε με βάση τα κυβικά. Αυτό είναι εκτός εποχής. Θα γίνεται τώρα με βάση τους ρύπους. Αυτό είναι ένα κομμάτι όμως αυτών των αλλαγών που θα ακούσετε στη συνέχεια και επιπλέον θα εξαιρούνται από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των 3.000 ευρώ, τα εξαρτώμενα τέκνα, τα οποία έχουν δικό τους εισόδημα. Επίσης, δίκαιο αίτημα τριτέκνων και πολυτέκνων, τους οποίους είχαμε συναντήσει, είχα συναντήσει τον Ιούλιο και από τη λίστα των πραγμάτων που μας έδωσαν αξιολογήσαμε ότι μια σειρά από αιτήματα έπρεπε να πραγματοποιηθούν και πολύ γρήγορα".

Πώς διαμορφώνονται τα τεκμήρια
Σύμφωνα με τις αλλαγές:
Για τα Ι.Χ. έως 15 ετών (πρώτη κυκλοφορία στην Ε.Ε. από το 2010 και μετά), τα τεκμήρια θα υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων. Αυτό σημαίνει σημαντικές μειώσεις για τους ιδιοκτήτες και συγκεκριμένα:
- Μέχρι και 50% για καινούργια αυτοκίνητα έως 5 ετών.
- 10%-25% για οχήματα ηλικίας 6-10 ετών.
- Ακόμη μικρότερες μειώσεις για τα αυτοκίνητα 11-15 ετών.
- Μεσοσταθμικά, οι μειώσεις σε αυτή την κατηγορία θα φτάνουν περίπου το 30%.

Για τα Ι.Χ. άνω των 15 ετών (πρώτη κυκλοφορία μέχρι το 2010), δεν προβλέπεται καμία αλλαγή. Τα τεκμήρια παραμένουν ως έχουν, καθώς θεωρούνται ήδη χαμηλά. Για παράδειγμα, η ισχύουσα κλίμακα ξεκινά από 2.000 ευρώ για κυβισμό έως 1.249 κ.εκ., φτάνει τα 4.400 ευρώ για κινητήρες 1.950-2.049 κ.εκ. και αγγίζει τα 19.100 ευρώ για κυβισμό άνω των 4.700 κ.εκ. Τα ποσά αυτά είναι ήδη μειωμένα κατά 50% σε σχέση με τα τεκμήρια οχημάτων έως 5ετίας.
Πότε τίθενται σε ισχύ οι αλλαγές
Τα νέα μειωμένα τεκμήρια, τόσο για τα Ι.Χ. όσο και για τις κατοικίες, θα ισχύσουν για τα εισοδήματα του 2025, τα οποία θα δηλωθούν στις φορολογικές δηλώσεις του 2026.

Τι σημαίνει αυτό για τους οδηγούς
Η αλλαγή έρχεται να ευνοήσει κυρίως τους κατόχους νέων και πιο "καθαρών" αυτοκινήτων, καθώς το κριτήριο των ρύπων αντανακλά καλύτερα την πραγματική περιβαλλοντική και οικονομική επιβάρυνση κάθε οχήματος. Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων δεν θα δουν διαφορές, αλλά τουλάχιστον δεν θα υπάρξει επιβάρυνση.
Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση φιλοδοξεί να κάνει ακόμη πιο συμφέρουσα την αγορά νέου αυτοκινήτου, σε σχέση με ένα μεταχειρισμένο, πράγμα που όπως παραδέχτηκαν τα στελέχη του Υπουργείου κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου δεν ήταν και τόσο σαφές με το προηγούμενο καθεστώς.

Επιπρόσθετα, ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, επεσήμανε: "Τα οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000 ευρώ, οι αντικειμενικές δαπάνες από 4.000 € που είναι σήμερα, πηγαίνουν στις 2.000 ευρώ".