
Ο διευθύνων σύμβουλος της Kia Europe, Marc Hedrich, εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στις πρόσφατες συζητήσεις για πιθανή υπαναχώρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον στόχο απαγόρευσης πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, υπογραμμίζοντας ότι μια τέτοια εξέλιξη θα είχε δυσβάστακτο οικονομικό κόστος.
"Έχουμε μια χιονοστιβάδα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έρχεται και αν ξαφνικά πρέπει να σταματήσουμε να λανσάρουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα μας κοστίσει μια περιουσία", δήλωσε χαρακτηριστικά, μιλώντας από το εργοστάσιο της Kia στη βορειοδυτική Σλοβακία, όπου εγκαινιάστηκε πρόσφατα η παραγωγή του πλήρως ηλεκτρικού EV4, του πρώτου BEV της μάρκας που συναρμολογείται στην Ευρώπη.
Η Kia έχει επενδύσει 108 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή των νέων ηλεκτρικών μοντέλων EV4 και EV2 στο εργοστάσιο της Ζίλινα, πραγματοποιώντας εκτεταμένες αναβαθμίσεις στη γραμμή παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης της προσθήκης συστήματος μεταφοράς μπαταριών απευθείας στη γραμμή συναρμολόγησης σασί.

Ο Hedrich τόνισε ότι η εταιρεία έχει ήδη διαμορφώσει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο πλήρους συμμόρφωσης με τον στόχο του 2035, διαφοροποιώντας τη θέση της από άλλους Ευρωπαίους κατασκευαστές που ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία.
Ενδεικτική είναι η διαφοροποίηση της Kia από τη στάση του Ola Kallenius, CEO της Mercedes-Benz, ο οποίος πρόσφατα εξέφρασε αμφιβολίες για το ευρωπαϊκό σχέδιο, επικαλούμενος την αδύναμη εγχώρια ζήτηση, τον έντονο κινεζικό ανταγωνισμό και την καθυστερημένη υιοθέτηση των BEV.
Ο Hedrich απάντησε επικριτικά, υπενθυμίζοντας ότι η Mercedes είχε δεσμευθεί για αποκλειστική πώληση ηλεκτρικών στην Ευρώπη έως το 2030.

Ο Kallenius, που προεδρεύει και της ACEA, συνυπέγραψε επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μαζί με τον Matthias Zink της CLEPA και τον CEO της Schaeffler για τους κινητήρες και τα σασί, στην οποία υπογραμμίζεται η δέσμευση για μηδενικές εκπομπές έως το 2050, αν και ζητούνται παρεμβάσεις για τη στήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η συζήτηση κορυφώνεται ενόψει της συνάντησης κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στις 12 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, και κορυφαίων στελεχών του κλάδου.
Το ζήτημα της ενεργειακής ανεξαρτησίας, της εξάρτησης από ασιατικές αλυσίδες εφοδιασμού και των εμπορικών πιέσεων από ΗΠΑ και Κίνα καθιστούν τη χάραξη στρατηγικής για την ηλεκτροκίνηση πιο κρίσιμη από ποτέ.
Η Kia έχει ήδη παρουσιάσει στην Ευρώπη το πλήρως ηλεκτρικό EV3 το 2024, ενώ το μεγαλύτερο SUV EV9 κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά. Το 2025 προστέθηκαν το EV4 και το μεσαίο SUV EV5, ενώ το μικρό SUV EV2 προγραμματίζεται για το 2026.

Σύμφωνα με τα στρατηγικά σχέδια, τα BEV αναμένεται να αποτελούν το 74% των συνολικών πωλήσεων της Kia στην Ευρώπη έως το 2030, με την εταιρεία να παραμένει, ωστόσο, ενεργή στην αγορά κινητήρων εσωτερικής καύσης για όσο διάστημα υπάρχει εμπορική ζήτηση. "Ποτέ δεν είπαμε ότι θα σταματήσουμε να πουλάμε τα αυτοκίνητα αυτά το 2028 ή το 2030", ανέφερε ο Hedrich, υπογραμμίζοντας τον μεταβατικό χαρακτήρα της εποχής.
Η δυναμική της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων
Η ευρωπαϊκή αγορά δείχνει σταδιακά αυξημένη αποδοχή στα BEV, με τις ταξινομήσεις να φθάνουν τα 1,38 εκατομμύρια έως τον Ιούλιο του 2025, σημειώνοντας άνοδο 26% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Το μερίδιο αγοράς τους ανήλθε στο 17,4%, έναντι 13,8% το 2024, με τον Hedrich να προβλέπει περαιτέρω αύξηση στο 18,5%-19% ως το τέλος του έτους. Καθοριστικό ρόλο είχε το EV3, το οποίο προσέθεσε 40.794 πωλήσεις στο σύνολο της Kia, κατακτώντας την έβδομη θέση στις πωλήσεις BEV στην Ευρώπη.

Ωστόσο, η ανάπτυξη δεν είναι ομοιόμορφη σε όλες τις αγορές. Στη Γαλλία, οι πωλήσεις BEV υποχώρησαν κατά 4,4%, γεγονός που αποδίδεται από τον Hedrich στην αβεβαιότητα γύρω από τις κυβερνητικές πολιτικές και στην έλλειψη διαφάνειας για τα μελλοντικά κίνητρα.
Στη Γερμανία, αντίθετα, εκτιμάται ότι οι πρόσφατες αλλαγές στη φορολογία εταιρικών αυτοκινήτων και η ενίσχυση της γκάμας από εγχώριους κατασκευαστές θα συμβάλουν στην ενδυνάμωση της ζήτησης.
Η Kia εμφανίζεται επιφυλακτική απέναντι στα plug-in υβριδικά (PHEV) και στα ηλεκτρικά με εκτεταμένη αυτονομία (EREV), με τον Hedrich να τονίζει ότι δεν υφίσταται επενδυτικό νόημα λόγω των διαφοροποιημένων κανονισμών ανά χώρα και της αδυναμίας δημιουργίας σταθερού επιχειρηματικού μοντέλου.
Η στρατηγική της εταιρείας επικεντρώνεται στην πλήρη μετάβαση στα BEV, ενώ οι τρέχουσες επενδύσεις και τα νέα μοντέλα καταδεικνύουν ότι η Kia βλέπει την τήρηση του στόχου για μηδενικές εκπομπές το 2035 όχι μόνο ως υποχρέωση συμμόρφωσης, αλλά και ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η τοποθέτηση του Hedrich αποτυπώνει την αλλαγή ισορροπιών στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων στην ηλεκτροκίνηση θέτουν νέες προτεραιότητες και υποχρεώνουν τους κατασκευαστές να επιλέξουν στρατηγικές που θα καθορίσουν την ανταγωνιστικότητά τους για τις επόμενες δεκαετίες.