Δεν είναι μυστικό: το οδικό δίκτυο σε πάρα πολλές χώρες παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις. Λακκούβες, ρωγμές και φθορές καλύπτουν δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων δρόμων. Και με τόσα οχήματα να κυκλοφορούν καθημερινά, οι φθορές σε αυτά είναι αναπόφευκτες. 'Η μήπως όχι;
Η General Motors φαίνεται πως βρήκε τρόπο να εντοπίζει τις κακοτεχνίες ή τους κακοσυντηρημένους δρόμους, πριν καν εμφανιστούν στο οπτικό πεδίο του οδηγού, χάρη σε ένα νέο καινοτόμο σύστημα.

Η GM Authority αποκάλυψε ότι η εταιρεία κατέθεσε αίτηση ευρεσιτεχνίας στις 15 Δεκεμβρίου 2023, η οποία δημοσιοποιήθηκε μόλις στις 19 Ιουνίου 2025, με αριθμό κατοχύρωσης US 2025/0200526 A1.
Πώς λειτουργεί
Η τεχνολογία βασίζεται σε αισθητήρες και κάμερες που βρίσκονται στο όχημα, συλλέγουν δεδομένα σχετιζόμενα με τη απόσβεση της ανάρτησης, την περιστροφή των τροχών, και τις δονήσεις του αυτοκινήτου όσο αυτό κινείται.
Παράλληλα, οι κάμερες καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο ατέλειες του δρόμου, όπως λακκούβες ή στάσιμα νερά, και μεταφέρουν τα δεδομένα αυτά στο cloud, μέσω τηλεματικής και GPS.

Έπειτα, το σύστημα υπολογίζει έναν "Δείκτη Συντήρησης Οδοστρώματος" (Road Maintenance Score), ο οποίος αντανακλά την κατάσταση κάθε δρόμου. Εάν ο δείκτης πέσει κάτω από ένα αποδεκτό επίπεδο, η GM θα μπορεί, θεωρητικά, να αποστείλει ειδοποίηση στις τοπικές αρχές, ώστε να παρέμβουν άμεσα.
Παράλληλα, οι οδηγοί θα λαμβάνουν προτάσεις εναλλακτικής διαδρομής μέσω του συστήματος πλοήγησης του οχήματος, αν ο δρόμος μπροστά τους εμφανίζει φθορές.
Συνεργασία με το Super Cruise
Αν και η GM δεν αναφέρει ρητά το σύστημα αυτό στην αίτηση ευρεσιτεχνίας, είναι λογικό να υποθέσει κανείς ότι θα συνδυάζεται ιδανικά με το Super Cruise, το προηγμένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας, το οποίο έχει ήδη χαρτογραφήσει πάνω από 1,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα οδικού δικτύου σε ΗΠΑ και Καναδά.

Ένα τέτοιο σύστημα δεν αποκλείεται να εξοικονομήσει χιλιάδες ευρώ σε επισκευές για τους οδηγούς, καθώς θα τους προειδοποιεί εγκαίρως για κακοσυντηρημένα σημεία, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο σε χώρες όπου η ποιότητα του οδικού δικτύου παραμένει μέτρια.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Μηχανικών (ASCE), η υποδομή των ΗΠΑ αξιολογήθηκε το 2025 με βαθμό "C". Αν και πρόκειται για βελτίωση σε σχέση με προηγούμενες αξιολογήσεις, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις, παρά την επένδυση ύψους 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων (περίπου 920 δισ. ευρώ) που προώθησε η κυβέρνηση Μπάιντεν το 2021.
"Έξυπνες" πατέντες
Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή δεν είναι η μόνη καινοτομία της GM με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας του οδηγού. Τον Μάιο του 2024, η εταιρεία υπέβαλε αίτηση ευρεσιτεχνίας με τίτλο "Vehicle Occupant Mental Wellbeing Assessment and Countermeasure Deployment”, ένα σύστημα που ανιχνεύει την ψυχολογική κατάσταση του οδηγού και εφαρμόζει αντίμετρα σε καταστάσεις όπως η επιθετική οδήγηση.
Επίσης, από το 2023 εκκρεμεί άλλη μία πατέντα που στοχεύει στην μείωση της τύφλωσης από τα φώτα των απέναντι οχημάτων, μέσω αυτόματης σκίασης του παρμπρίζ με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας (AR).
Αν και οι ευρεσιτεχνίες αυτές δεν έχουν ακόμα εγκριθεί ή περάσει σε παραγωγή, η GM δείχνει ξεκάθαρα ότι επενδύει στο μέλλον των "έξυπνων οχημάτων”. Και αν έστω μία από αυτές τις τεχνολογίες βρει τον δρόμο προς την αγορά, το καθημερινό μας οδικό ταξίδι θα μπορούσε να γίνει πολύ πιο ασφαλές και άνετο.