
Η Ferrari λέει ότι αν θέλεις σώνει και καλά χειροκίνητο κιβώτιο να πάρεις μεταχειρισμένο. Αυτή ήταν η απάντηση σε κάποιες διαμαρτυρίες για το γεγονός ότι έχει να εμφανιστεί χειροκίνητο κιβώτιο σε Ferrari σχεδόν από το 2012.
Και τώρα έρχεται και ο ο Tyrone Johnson, Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Τεχνικού Κέντρου της Hyundai, που δεν μασάει τα λόγια του: "Κανείς δεν θέλει πια χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων". Σύμφωνα με τον Johnson, οι αριθμοί μιλούν πιο δυνατά από τη νοσταλγία: πέρυσι στις ΗΠΑ, μόνο το 30% των αγοραστών του Elantra N επέλεξαν τα τρία πεντάλ. Το υπόλοιπο 70%; Όλοι επιβιβάστηκαν στο εξπρές αυτόματου σειριακού διπλού συμπλέκτη.
Ενώ πολλοί ενθουσιώδεις εξακολουθούν να ρομαντικοποιούν τον λεβιέ ταχυτήτων, η κορεατική αυτοκινητοβιομηχανία λέει ότι αυτή η εποχή έχει τελειώσει -και όχι λόγω εκπομπών, λογισμικού ή κανονισμών. Σύμφωνα με την Hyundai, ο μεγαλύτερος λόγος είναι απλός -οι άνθρωποι απλά δεν τα αγοράζουν πια.
Και δεν είναι μόνο το κιβώτιο ταχυτήτων που σιγά-σιγά εκτοπίζεται. Ο Johnson επισήμανε επίσης το τέλος των χειροκίνητων χειρόφρενων και των αναλογικών οργάνων. Λέει ότι οι νεότεροι αγοραστές δεν ενδιαφέρονται για τα χειροκίνητα χειριστήρια και ότι η ζήτηση για πράγματα όπως τα χειρόφρενα με μοχλό ή τα παραδοσιακά όργανα μέτρησης προέρχεται κυρίως από "ηλικιωμένους οδηγούς".
Έτσι, ενώ ορισμένοι μπορεί να συνεχίζουν να τραβούν το χειρόφρενο σε ένα άδειο πάρκινγκ, η συντριπτική πλειοψηφία είναι ικανοποιημένη να αφήνει ένα κουμπί να κάνει τη δουλειά, ενώ κοιτάζει ένα πλήρως ψηφιακό ταμπλό.
Πάντως η πιο "προβοκατέρ" απόψη του Johnson δεν αφορούσε τα κιβώτια ταχυτήτων, αλλά τα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων. Υποστήριξε ότι η θλίψη για την καύση είναι λανθασμένη, χαρακτηρίζοντας τα παλαιότερα σπορ αυτοκίνητα "πολύ πίσω – μια απογοήτευση" σε σύγκριση με το Ioniq 5 N της Hyundai.
Κατά την άποψή του, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν προχωρήσει πιο γρήγορα σε δέκα χρόνια από ό,τι τα βενζινοκίνητα σε εκατό, και αν εξακολουθείτε να προσκολλάστε στην ιδέα ότι η οδηγική απόλαυση απαιτεί θόρυβο και στροφές, έχετε κολλήσει στο παρελθόν. "Δεν καταλαβαίνω την ιδέα ότι τα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων πεθαίνουν. Αν θέλετε να πάτε γρήγορα, δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν καταλαβαίνω τη νοσταλγία", είπε.
Φυσικά, η ταχύτητα από μόνη της δεν είναι αυτό που καθορίζει ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο για οδηγούς -και ίσως αυτό είναι το σημείο που ο Johnson παραβλέπει. Το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι απλώς ένα εργαλείο, είναι μέρος του θεάτρου, του τελετουργικού, της σύνδεσης.
Δεν αλλάζεις ταχύτητες επειδή είναι πιο γρήγορο. Το κάνεις επειδή κάνει το αυτοκίνητο σου σαν ζωντανό οργανισμό. Αλλά η κατεύθυνση της Hyundai είναι σαφής. Δεν ασχολούνται με την κατασκευή αυτού που θέλουν οι λίγοι. Ασχολούνται με την πώληση αυτοκινήτων, και αν θέλεις δέσμευση, μηχανική πρόσφυση και αναλογική ψυχή, τότε... ίσως πρέπει να ψάξεις αλλού.