Αποκάλυψη: 1 στους 5 Έλληνες οδηγούς πλακώνεται στο δρόμο

Μικρές βελτιώσεις σε σχέση με το 2024 παρουσιάζει η φετινή έκθεση συμπεριφοράς των οδηγών στους δρόμους από μεγάλο ίδρυμα οδικής ασφάλειας, αλλά θέλουμε ακόμη δουλειά για να σταματήσουμε να πλακωνόμαστε στο δρόμο.

Οδηγός εκνευρισμένος στο τιμόνι

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση, που δημοσίευσε το Ίδρυμα VINCI Autoroutes, το 18% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι έχει κατέβει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό. Δηλαδή, 1 στους 5 εμπλέκεται σε καυγά στην άσφαλτο – μια εικόνα που αν περνάς την καθημερινότητα σου στους ελληνικούς δρόμους, δεν απέχει από την εντύπωση που έχεις.

οδηγός και κινητό τηλέφωνο

Κι όμως, παρά τα υψηλά επίπεδα έντασης και επιθετικότητας, το 97% των Ελλήνων οδηγών πιστεύει ότι είναι προσεκτικοί, ήρεμοι και ευγενικοί στο τιμόνι. Από την άλλη, το 93% αποδίδει τις επικίνδυνες συμπεριφορές στους άλλους, αναπαράγοντας το γνωστό "εγώ είμαι καλός οδηγός, οι άλλοι φταίνε".

Τα βασικά ευρήματα για την Ελλάδα αφορούν την οργή, την απόσπαση προσοχής και την αυταπάτηΤο 57% βρίζει άλλους οδηγούς. Το 46% "κολλάει" σκόπιμα στο προπορευόμενο όχημα από εκνευρισμό. Το 56% κορνάρει άσκοπα για να εκτονώσει την ένταση. Το 82% χρησιμοποιεί κινητό ή GPS την ώρα της οδήγησης, με το 26% να διαβάζει ή να στέλνει μηνύματα. Το 40% οδηγεί σε κατάσταση έντονης κόπωσης. Το 39% μιλά στο τηλέφωνο χωρίς hands-free. Το 46% των Ελλήνων οδηγών οδηγεί χωρίς να φορά ζώνη, ιδιαίτερα άνδρες κάτω των 35 ετών (50%). Το 13% των νεαρών οδηγών παρακολουθεί βίντεο ή ταινίες στο κινητό την ώρα που οδηγεί.

Vinci Autoroutes Βαρόμετρο για υπεύθυνη οδήγηση

Καυγάδες στο δρόμο: η νέα "κανονικότητα";

Το στοιχείο του διαπληκτισμού είναι ίσως το πιο ανησυχητικό: σε μια κοινωνία ήδη επιβαρυμένη με ένταση, οικονομική πίεση και καθημερινό στρες, η οδήγηση μετατρέπεται σε "θερμοκήπιο" επιθετικότητας. Δεν είναι απλώς προσβολές ή κορναρίσματα, αλλά πραγματικές συγκρούσεις που φτάνουν στο σημείο αποβίβασης και καυγά.

Αυτό έρχεται να προστεθεί στην ευρύτερη αίσθηση "κοινωνικού πολέμου" που βιώνεται στο οδικό δίκτυο. Ενώ 1 στους 6 οδηγούς δηλώνει ότι "δεν είναι ο ίδιος άνθρωπος στο τιμόνι", το 18% νιώθει "σαν να βρίσκεται σε φούσκα", αποκομμένος από τους άλλους – κάτι που ενισχύει την επιθετικότητα και τελικά την επικινδυνότητα.

Vinci Autoroutes Βαρόμετρο για υπεύθυνη οδήγηση

Είναι η υπεύθυνη οδήγηση θέμα κουλτούρας;

Όπως δηλώνει η Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά, Πρόεδρος του Ι.Ο.Α.Σ. "Πάνος Μυλωνάς", "η υπεύθυνη οδήγηση δεν είναι επιλογή, αλλά υποχρέωση". Οι αριθμοί, όμως, δείχνουν ότι αυτή η υποχρέωση μάλλον δεν έχει περάσει στην πράξη – ειδικά στη χώρα μας.

Από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Παπανικόλας της VINCI Concessions δήλωσε ότι παρά τη μικρή πρόοδο, τα ποσοστά παραμένουν ανησυχητικά και η πρόληψη είναι μονόδρομος.

Κούραση και αλκοόλ: υποτιμημένοι αλλά θανατηφόροι κίνδυνοι

Το 40% των Ελλήνων οδηγεί ενώ νιώθει εξαντλημένο, ενώ 1 στους 4 έχει παραδεχτεί ότι αποκοιμήθηκε έστω και για λίγο στο τιμόνι. Ακόμη πιο σοβαρό, το 9% των Ελλήνων έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, και το 4% μετά από χρήση κάνναβης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network