
Η Cadillac Celestiq δεν είναι απλώς ένα υπερπολυτελές ηλεκτρικό όχημα, το κύριο χαρακτηριστικό της είναι πως έχει θέσει τα θεμέλια για ένα διαφορετικό μέλλον στην κατασκευή αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Πίσω από την τιμή των περίπου 330.000 ευρώ κρύβεται μια επανάσταση στη σχεδίαση και τη βιομηχανική παραγωγή που δεν στοχεύει στη μαζική διάθεση αλλά στη διαμόρφωση μιας νέας εποχής.

Πρόκειται για ένα "κυλιόμενο εργαστήριο", όπως το χαρακτήρισαν στελέχη της General Motors, από το οποίο θα προκύψουν τεχνολογίες και τεχνικές που σταδιακά θα ενσωματωθούν και σε άλλα μοντέλα του ομίλου.
Πατέντες, πρωτοτυπία και τρισδιάστατη εκτύπωση
Η Celestiq δεν αποτελεί απλώς το πιο φιλόδοξο project της Cadillac. Είναι το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας που κατέληξε στην κατοχύρωση περισσότερων από 300 πατεντών. Συνολικά κατασκευάστηκαν 330 μοναδικά εξαρτήματα, από τα οποία τα 115 δημιουργήθηκαν με μεθόδους προσθετικής κατασκευής, γνωστής και ως 3D printing. Τα 47 εξ αυτών είναι μεταλλικά στοιχεία του εσωτερικού, όπως το κέντρο του τιμονιού και τα σημεία αγκύρωσης των ζωνών ασφαλείας, που πέρασαν κανονικά από δοκιμές πρόσκρουσης.
Το σημαντικότερο; Η ίδια τεχνολογία επιτρέπει επίπεδα εξατομίκευσης που δύσκολα φτάνουν άλλοι premium κατασκευαστές. Υπάρχουν παραγγελίες πελατών που ζήτησαν, για παράδειγμα, να ενσωματωθεί το αποτύπωμα ενός αγαπημένου προσώπου ή το οικογενειακό οικόσημο σε κάποια μεταλλικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Και όλα αυτά είναι εφικτά χάρη στην ελευθερία σχεδιασμού που προσφέρει η τρισδιάστατη εκτύπωση.

Χειροποίητη κατασκευή και "πειραματική" προσέγγιση
Η Cadillac Celestiq κατασκευάζεται σε περιορισμένα αντίτυπα – μόλις 25 μονάδες για το 2025 – σε ειδική γραμμή συναρμολόγησης στο Τεχνικό Κέντρο της GM στο Warren του Μίσιγκαν, κόστους 81 εκατομμυρίων δολαρίων. Η ίδια η διαδικασία θυμίζει περισσότερο αεροδιαστημική βιομηχανία παρά αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ομάδα μηχανικών έπρεπε να επινοήσει νέες μεθόδους για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει ένα κράμα αλουμινίου της σειράς 7000, τόσο δύστροπο στην κατεργασία, που δεν μπορεί να σφραγιστεί, σχεδόν δεν συγκολλάται και παρουσιάζει προκλήσεις ακόμη και στη βαφή. Το αποτέλεσμα; Νέα εργαλεία, τεχνικές, αλλά και εξειδικευμένα μηχανήματα που χρησιμοποιήθηκαν στο εργοστάσιο της GM στο Pontiac για την παραγωγή των εξαρτημάτων.

Η διαδικασία αυτή όχι μόνο γέννησε καινοτομίες σε χαμηλού όγκου παραγωγή, αλλά μείωσε και το κόστος εργαλείων κατά περίπου 9,2 εκατ. ευρώ. Ένα ποσό καθόλου ευκαταφρόνητο, ακόμη κι αν μιλάμε για ένα όχημα εξαψήφιας αξίας.
Πλατφόρμα επόμενης γενιάς
Η πλατφόρμα της Celestiq βασίζεται σε έξι "mega castings" που συνδέονται με 11 προφίλ αλουμινίου, δημιουργώντας το υπόβαθρο αυτού του "ηλεκτρικού γιοτ ξηράς" μήκους 5,5 μέτρων. Μέσα από ιδιοκατασκευασμένες διαδικασίες χυτεύσεων άμμου και άλλες τεχνικές που αναπτύχθηκαν αποκλειστικά για αυτό το μοντέλο, η Celestiq μετατρέπεται σε μια κινούμενη βιτρίνα τεχνογνωσίας.
Το σημαντικότερο είναι πως όλες αυτές οι τεχνολογίες, από τις ενώσεις και τις διαμορφώσεις, μέχρι την εκτύπωση και τις χυτεύσεις, αποτελούν πια πνευματική ιδιοκτησία της GM. Και είναι έτοιμες να "μεταγγιστούν" σε μοντέλα μεγαλύτερης παραγωγής, όπου η κλίμακα και η αποδοτικότητα παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Μια επένδυση στο μέλλον
Ίσως να μην αποκτήσει ποτέ κανείς από εμάς ένα Cadillac Celestiq. Αλλά τα χαρακτηριστικά του, η τεχνολογία του και οι διαδικασίες που το δημιούργησαν θα διαμορφώσουν το DNA πολλών μελλοντικών μοντέλων της GM.
"Με τη Celestiq, η GM και η Cadillac δεν έφτιαξαν απλώς ένα αυτοκίνητο, σμίλεψαν μια νέα εποχή προηγμένης κατασκευής", δήλωσε ο Tony Roma, επικεφαλής μηχανικός του project. Και αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, το μόνο που δεν είπε είναι πως η GM πατένταρε ακόμη και το σμίλεμα.