Πώς θα σωθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης-Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Ο "στρατηγικός διάλογος" της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη σωτηρία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ξεκίνησε και εδώ θα μάθεις όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για αυτόν.

Απόστολος Τζιτζικώστας Ευρωπαίκή Επιτροπή

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε στις 30 Ιανουαρίου τον πολυαναμενόμενο "στρατηγικό διάλογο" με βασικούς παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας στις Βρυξέλλες, θέτοντας τις βάσεις για ένα σχέδιο δράσης που θα στηρίξει έναν κλάδο που βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλες προκλήσεις.

Ursula von der Lyen Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ο στόχος του σχεδίου που έχει εκπονήσει ένας Έλληνας πολιτικός είναι η διαχείριση της μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα, η αντιμετώπιση του αυξανόμενου ανταγωνισμού από την Κίνα και η αποφυγή πιθανών εμπορικών συγκρούσεων.

Διαβάστε Επίσης

Οι διαβουλεύσεις θα διαρκέσουν για τον επόμενο μήνα, με τη συμμετοχή του κοινού, και θα καταλήξουν στην παρουσίαση του τελικού σχεδίου δράσης στις 5 Μαρτίου από τον Ευρωπαίο Επίτροπο για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολο Τζιτζικώστα.

Απόστολος Τζιτζικώστας Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Τι διακυβεύεται

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ως καθοριστική στιγμή για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία προσφέρει 13 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας στην ΕΕ.

Το μεγαλύτερο ζήτημα που τίθεται είναι ο οδικός χάρτης της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα, καθώς οι περιορισμοί στις εκπομπές CO2 των στόλων έγιναν αυστηρότεροι το 2024, θα ενταθούν ακόμη περισσότερο το 2030 και θα φτάσουν στο μηδέν το 2035 – ουσιαστικά καταργώντας τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν ότι θα χρειαστεί να λάβουν δραστικά μέτρα για να συμμορφωθούν με αυτούς τους στόχους, ειδικά τη στιγμή που οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και τα κίνητρα για την αγορά τους βρίσκονται σε πτώση.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή Σημαίες

Ανάμεσα στις πιθανές στρατηγικές είναι η μείωση της παραγωγής οχημάτων εσωτερικής καύσης, η καταβολή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ανταγωνιστές όπως η Tesla για αγορές πιστώσεων άνθρακα ή η επιθετική τιμολόγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ακόμη και με ζημία.

Διαβάστε Επίσης

Ο κλάδος ελπίζει πως η Επιτροπή θα εξετάσει το ενδεχόμενο χαλάρωσης ή καθυστέρησης αυτών των ρυθμίσεων ώστε να δώσει περισσότερο χρόνο για την αύξηση της ζήτησης στα EVs.

Παράλληλα, οι ισχυροί Κινέζοι κατασκευαστές, όπως η BYD και η Chery, εισέρχονται δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά, εκμεταλλευόμενοι τη μειωμένη ζήτηση στην Κίνα, όπου οι τιμές είναι έως και 50% χαμηλότερες από τις ευρωπαϊκές.

Η ΕΕ έχει ήδη επιβάλει τιμωρητικούς δασμούς, αλλά αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν δαπανηρό εμπορικό πόλεμο. Επιπλέον, αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να υποστούν ζημία από τους νέους δασμούς που σχεδιάζει η κυβέρνηση Τραμπ για το Μεξικό και τον Καναδά.

Toyota εργοστάσιο στην Ευρώπη

Πώς απαντά η ΕΕ στις προκλήσεις

Υπό την ηγεσία της φον ντερ Λάιεν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε αυτόν τον στρατηγικό διάλογο με στόχο την κατάρτιση ενός σχεδίου δράσης που μπορεί να περιλαμβάνει ανακούφιση από τις αυστηρές ρυθμίσεις εκπομπών CO2, καθώς και πανευρωπαϊκά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

"Το σχέδιο αυτό θα χαράξει μια σαφή πορεία ώστε η αυτοκινητοβιομηχανία μας να ευδοκιμήσει στην Ευρώπη και να παραμείνει ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο", δήλωσε η φον ντερ Λάιεν στις 30 Ιανουαρίου.

πωλήσεις αυτοκινήτων

Τι ζητά η αυτοκινητοβιομηχανία

Η ACEA, που εκπροσωπεί τους περισσότερους Ευρωπαίους κατασκευαστές, ζητά από την ΕΕ να μεταβεί από ένα σύστημα "βασισμένο στις ποινές" σε ένα "βασισμένο στην αγορά και τη ζήτηση" για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Διαβάστε Επίσης

Η ACEA καλεί την Επιτροπή να αντιμετωπίσει τα "παραλυτικά" πρόστιμα για τις εκπομπές CO2 του 2025, τα οποία εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε δισεκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, επιθυμεί την επιτάχυνση της επανεξέτασης των στόχων για το 2035 και την παροχή ευρωπαϊκών κινήτρων αγοράς για καθαρά αυτοκίνητα.

Από την πλευρά της, η CLEPA, η οποία εκπροσωπεί προμηθευτές διαφόρων επιπέδων (Tier I, II, III), ζητά μια "τεχνολογικά ουδέτερη" προσέγγιση στις ρυθμίσεις εκπομπών, επιτρέποντας την εξέλιξη τεχνολογιών όπως τα plug-in υβριδικά, οι range extenders, το υδρογόνο και τα συνθετικά καύσιμα.

Διαβάστε Επίσης

Επιπλέον, ζητά απλοποίηση των κανονισμών, μείωση της γραφειοκρατίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και διασφάλιση πρόσβασης σε φθηνότερη ενέργεια και κρίσιμες πρώτες ύλες.

Τι θα περιλαμβάνει το σχέδιο δράσης;

Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα λεπτομέρειες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επισημάνει ότι οι βασικοί τομείς που απαιτούν "επείγουσα" παρέμβαση είναι:
Η διασφάλιση δίκαιου ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο
Η διευκόλυνση της μετάβασης σε καθαρές τεχνολογίες
Η απλούστευση των ρυθμίσεων για τη βιομηχανία

Stellantis Vauxhall Luton Εργοστάσιο

Το σχέδιο θα εστιάσει σε τέσσερις θεματικές ενότητες:
Καθαρή μετάβαση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας
Βιομηχανική αλυσίδα αξίας
Τεχνολογική και ψηφιακή καινοτομία
Δεξιότητες και κοινωνικές επιπτώσεις

Ποιοι συμμετέχουν;

Στον διάλογο συμμετέχουν κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, προμηθευτές, εμπορικοί σύνδεσμοι και συνδικάτα. Ανάμεσα στους εκπροσώπους της βιομηχανίας βρίσκονται οι BMW, Daimler Truck, Renault Group, Volkswagen Group, Volvo Cars, Volvo Group, Traton και Iveco.

Από την πλευρά των προμηθευτών συμμετέχουν εταιρείες όπως οι Bosch, Forvia, Valeo, Mahle, ZF, καθώς και δίκτυα φόρτισης όπως οι Milence και Recharge.

Τέλος, εκπροσωπούνται οι φορείς ACEA, CLEPA, ChargeUp Europe, Transport & Environment, BEUC, καθώς και τα συνδικάτα ETF και IndistriALL.

Η τελική διαμόρφωση του σχεδίου δράσης θα καθορίσει το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στη νέα, απαιτητική εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network