Νέα τροπή φαίνεται να παίρνει η εμπορική διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ Κίνας και ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς πληροφορίες θέλουν την Κίνα να πιέζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της να σταματήσουν την επέκτασή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το Πεκίνο λέει στους κατασκευαστές να αναστείλουν την αναζήτηση χώρων παραγωγής στην περιοχή και την υπογραφή νέων συμφωνιών και γενικά να κρατήσουν χαμηλό προφίλ, ενώ οι διαπραγματεύσεις για τους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η κρατικής ιδιοκτησίας Dongfeng Motor Group Co. έχει ήδη σταματήσει τα σχέδια για την πιθανή κατασκευή αυτοκινήτων στην Ιταλία ως απάντηση στις προειδοποιήσεις, ανέφεραν οι πηγές που ωστόσο θέλησαν να διατηρήσουν καθεστώς ανωνυμίας.
Είναι οδηγία και όχι εντολή
Η οδηγία της Κίνας, η οποία πρέπει να σημειωθεί πως δεν αποτελεί υποχρεωτική εντολή, μπορεί να τροφοδοτήσει εντάσεις, καθώς οι δύο δυνάμεις ανταγωνίζονται για την κυριαρχία στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ΕΕ ψήφισε νωρίτερα αυτό το μήνα την αύξηση των δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα έως και 45%, υποστηρίζοντας ότι το Πεκίνο παρέχει άδικες επιδοτήσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες του.
Η Κίνα αρνείται τον ισχυρισμό αυτό και έχει απειλήσει με τους δικούς της δασμούς στους ευρωπαϊκούς τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων, του κονιάκ, του χοιρινού κρέατος και της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ενώ η Dongfeng Motor είπε στους Ιταλούς αξιωματούχους ότι η υποστήριξη της Ρώμης στους δασμούς της ΕΕ ήταν ο λόγος για τη στροφή της, το Πεκίνο ανησυχεί επίσης για πιθανή πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, λόγω της βιαστικής στροφής της Ευρώπης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και της χαμηλής ζήτησης για κινεζικά αυτοκίνητα στην αγορά.
Πλήγμα για την Μελόνι
Όπως και να έχει, η εξέλιξη αυτή αποτελεί πλήγμα για την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, η οποία προσπάθησε να προσελκύσει περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στη χώρα, καθώς ο όμιλος Stellantis στον οποίο ανήκουν οι Fiat και Alfa Romeo, μειώνει την παραγωγή.
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας, Adolfo Urso, ταξίδεψε στην Κίνα τον Ιούλιο, πραγματοποιώντας συναντήσεις με στελέχη, μεταξύ άλλων της Dongfeng Motor, προκειμένου να εξασφαλίσει την επένδυση της τελευταίας.
Δεν είναι όμως μόνο η Dongfeng Motor που βαδίζει πιο προσεκτικά. Η Chongqing Changan Automobile Co., μια κρατική αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα τη δυτική Κίνα, ακύρωσε μια εκδήλωση για το λανσάρισμα της μάρκας της στην Ευρώπη, που είχε προγραμματιστεί για αυτή την εβδομάδα στο Μιλάνο, επειδή οι διαπραγματεύσεις για τους δασμούς βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.
Η ΕΕ και η Κίνα έχουν δεσμευτεί να εργαστούν προς την κατεύθυνση μιας εναλλακτικής συμφωνίας, που θα αποφεύγει την ανάγκη επιβολής δασμών.
Στάση αναμονής από την Chery
Πάντως, στο ίδιο μήκος κύματος, η Chery Automobile Co. ανέβαλε την έναρξη κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων σε εργοστάσιο της Ισπανίας κατά ένα χρόνο, για τον Οκτώβριο του 2025, καθώς η εταιρεία σταθμίζει τον όγκο των εργασιών που πρέπει να πραγματοποιηθούν στο εργοτάξιο της Βαρκελώνης μετά την απόφαση της ΕΕ για τους δασμούς, ανέφερε το Bloomberg τον περασμένο μήνα.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί στην Ευρώπη μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων σε πολλές χώρες. Αυτό έπληξε τις κινεζικές μάρκες με επικεφαλής τη Nio Inc. και την MG της SAIC Motor Corp., των οποίων οι πωλήσεις EV στο σύνολό τους στην περιοχή, μειώθηκαν σχεδόν κατά το ήμισυ τον Αύγουστο στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 18 μηνών.
Παρόλα αυτά, η Ευρώπη παραμένει ελκυστική για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επειδή μπορούν γενικά να επιβάλλουν υψηλότερες τιμές εκεί από ό,τι στην πατρίδα τους, όπου έχουν εγκλωβιστεί σε έναν επώδυνο πόλεμο τιμών.
Από την άλλη πλευρά, η BYD προωθεί τα σχέδιά της για την κατασκευή εργοστασίου στην Ουγγαρία ώστε να μπορέσει να παρακάμψει τους δασμούς της ΕΕ. Σχεδιάζει επίσης ένα εργοστάσιο αξίας 1 δισεκατομμυρίου ευρώ στην Τουρκία, η οποία έχει μια τελωνειακή συμφωνία με την ΕΕ που θα έκανε τα αυτοκίνητα της BYD που κατασκευάζονται εκεί να απαλλάσσονται από τους δασμούς.