Το αμερικανικό Ινστιτούτο Ασφάλισης για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων (IIHS) εξέτασε τη συμπεριφορά περισσότερων από 40 οδηγών που χρησιμοποιούσαν δύο διαφορετικούς τύπους αυτοκινήτων και συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και ανακάλυψε ότι χρησιμοποιούσαν την τεχνολογία για να μπορέσουν να ασχοληθούν με άλλες δραστηριότητες.
Οι ερευνητές σημείωσαν επίσης ότι οι οδηγοί προσαρμόζονταν γρήγορα στις προειδοποιήσεις των συστημάτων για απόσπαση της προσοχής, εξαπατώντας τα αυτοκίνητα ώστε να νομίζουν ότι η προσοχή τους βρίσκεται στο δρόμο.
"Αυτά τα αποτελέσματα είναι μια καλή υπενθύμιση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν", δήλωσε ο πρόεδρος του IIHS, David Harkey. "Αν εκπαιδευτούν να πιστεύουν ότι η προσοχή σημαίνει να ακουμπάνε το τιμόνι κάθε λίγα δευτερόλεπτα, τότε αυτό ακριβώς θα κάνουν".
Η μελέτη κατέγραψε αρχικά τη συμπεριφορά 29 οδηγών, καθένας από τους οποίους χρησιμοποιούσε το Pilot Assist σε ένα Volvo S90 του 2017, για χρονική περίοδο ενός μήνα. Στο δεύτερο σκέλος της πολυετούς δοκιμής, 14 άτομα που δεν είχαν χρησιμοποιήσει ποτέ καμία λειτουργία υποβοήθησης οδηγού, χρησιμοποίησαν ένα Tesla Model 3 για ένα μήνα, ώστε να φανεί ποια επίδραση είχε το Autopilot στα επίπεδα απόσπασης της προσοχής τους πίσω από το τιμόνι.
Το IIHS για τους οδηγούς των Volvo
"Οι οδηγοί ήταν πολύ πιο πιθανό να ελέγξουν το τηλέφωνό τους, να φάνε ένα σνακ ή να ασχοληθούν με άλλες οπτικο-χειροκίνητες δραστηριότητες όταν χρησιμοποιούσαν το σύστημα Pilot Assist της Volvo, από ό,τι όταν οδηγούσαν με το Pilot Assist απενεργοποιημένο”.
"Η τάση απόσπασης της προσοχής ορισμένων οδηγών αυξήθηκε επίσης με την πάροδο του χρόνου, καθώς εξοικειώθηκαν περισσότερο με την λειτουργία του συστήματος, ενώ άλλοι ήταν πιο αφηρημένοι κατά τη χρήση του από την αρχή”.
Στο δείγμα της Tesla, το ποσοστό των αρχικών υπενθυμίσεων απόσπασης προσοχής ανά 1.600 χιλιόμετρα που διανύθηκαν με ενεργοποιημένο τον αυτόματο πιλότο αυξήθηκε κατά 26% κατά τη διάρκεια του μήνα, γεγονός που δείχνει ότι οι οδηγοί επέτρεπαν στον εαυτό τους να αποσπάται περισσότερο η προσοχή τους, καθώς εξοικειώνονταν περισσότερο με το σύστημα.
Το IIHS για τους οδηγούς των Tesla
"Το ποσοστό του χρόνου που οι οδηγοί ήταν αδρανοποιημένοι κατά την περίοδο ανάμεσα στις ειδοποιήσεις αυξήθηκε επίσης, παρόλο που η διάρκεια κάθε ειδοποίησης ήταν μικρότερη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι οδηγοί έκαναν δευτερεύουσες δραστηριότητες που δεν αφορούσαν την οδήγηση, κοίταζαν μακριά από το δρόμο και είχαν και τα δύο χέρια μακριά από το τιμόνι πιο συχνά κατά τη διάρκεια των προειδοποιήσεων και στα 10 δευτερόλεπτα πριν και μετά από αυτές”.
Αυτό συνέβαινε καθώς "μάθαιναν πώς λειτουργούν οι υπενθυμίσεις προσοχής. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούσαν το σύστημα, τόσο λιγότερο χρόνο χρειάζονταν για να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι και πάλι μόλις σταματούσαν οι ειδοποιήσεις”.
Αλλά το ποσοστό των κλιμακώσεων (με τις πιο παρεμβατικές προειδοποιήσεις που δίνονται όταν ο οδηγός αγνοεί τις αρχικές) μειώθηκε κατά 64%, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι οδηγοί μάθαιναν να παίζουν με το σύστημα, ακουμπώντας συχνά το τιμόνι ώστε να κρατήσουν το Autopilot σε λειτουργία.
"Και στις δύο αυτές μελέτες, οι οδηγοί προσάρμοσαν τη συμπεριφορά τους για να ασχολούνται με δραστηριότητες που αποσπούν την προσοχή”, δήλωσε ο Harkey. "Αυτό καταδεικνύει γιατί τα συστήματα αυτά χρειάζονται πιο ισχυρές διασφαλίσεις για την πρόληψη της κακής χρήσης”, κατέληξε.