
Η κλιμάκωση της έντασης ανάμεσα σε ΕΕ και κινεζικές εταιρείες, που τις τελευταίες μέρες ενισχύθηκε από την απόφαση επιβολής δασμού έως και 38,1% στα ηλεκτρικά μοντέλα που εισάγονται από την Κίνα, φαίνεται πως περιλαμβάνει και κάποια θολά σημεία.
Κι αυτό, καθώς η ΕΕ ανέφερε πως η επιβολή νέου δασμού θα είναι κλιμακωτή, ανάλογα με το αν μια εταιρεία συνεργάστηκε στην έρευνα ή όχι. Τι ακριβώς όμως περιελάμβανε αυτή η συνεργασία; Γιατί σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει η πλευρά της Κίνας, η ΕΕ απαίτησε πληροφορίες και στοιχεία που θα μπορούσαν να θεωρηθούν και βιομηχανική κατασκοπεία.

Σύμφωνα λοιπόν με το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε έναν άνευ προηγουμένου όγκο λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με τις αλυσίδες εφοδιασμού των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών κατά τη διάρκεια της έρευνάς της σχετικά με τις επιδοτούμενες εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας.
Η Επιτροπή, η οποία εποπτεύει την εμπορική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 χωρών, δήλωσε ότι θα εφαρμόσει επιπλέον δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά την έρευνα κατά των επιδοτήσεων, προκαλώντας επιπλήξεις από το Πεκίνο και ισχυρισμούς κατασκοπείας από τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.
"Πρωτοφανές το είδος και το εύρος πληροφοριών που ζήτησε η ΕΕ"
"Το είδος, το εύρος και η ποσότητα των πληροφοριών που συλλέχθηκαν από την ευρωπαϊκή πλευρά ήταν πρωτοφανή και πολύ περισσότερα από αυτά που απαιτούνται για μια έρευνα αντισταθμιστικών δασμών", δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο He Yadong, εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου. Απαντούσε σε ερώτηση του κινεζικού κρατικού ραδιοφώνου σχετικά με το αν οι Βρυξέλλες επεδίωκαν να κατασκοπεύσουν την κινεζική βιομηχανία EV.
Η Επιτροπή "απαίτησε υποχρεωτικά" από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να παραδώσουν πληροφορίες σχετικά με την προμήθεια πρώτων υλών για μπαταρίες, την κατασκευή εξαρτημάτων, την τιμολόγηση και την ανάπτυξη καναλιών πωλήσεων, δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Οι κυβερνήσεις συνήθως επιβάλλουν δασμούς κατά των επιδοτήσεων σε εισαγόμενα αγαθά για να προστατεύσουν τις εγχώριες επιχειρήσεις, όταν υποψιάζονται ότι το εν λόγω προϊόν μπορεί να έχει παραχθεί σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή της αγοράς, επειδή επωφελήθηκε από αθέμιτα μέσα ή από παροχές.
Η Κίνα θεωρεί αβάσιμους τους ισχυρισμούς της ΕΕ
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονται προκλήσεις από την εισροή φτηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων από κινεζικές εταιρείες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι οι τιμές είναι συνήθως κατά 20% χαμηλότερες από εκείνες των μοντέλων που κατασκευάζονται στην ΕΕ.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που οι Βρυξέλλες έκριναν ως μη συνεργαζόμενες, όπως η SAIC, βρίσκονται αντιμέτωπες με δασμό 38,1% μόλις τεθούν σε ισχύ οι νέοι δασμοί, κάτι που είναι πιθανό να συμβεί μέσα στον Ιούλιο.
Ο He Yadong χαρακτήρισε "αβάσιμους" τους ισχυρισμούς ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν συνεργάστηκαν πλήρως.
Το CCTV, μέσο ενημέρωσης που ανήκει στο κράτος, δημοσίευσε επίσης ένα άρθρο που υποδηλώνει ότι οι Βρυξέλλες επεδίωξαν να κατασκοπεύσουν τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δεδομένων των "πολλών παράλογων απαιτήσεων που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της έρευνας".