
Τα μικρά (και φθηνά) αυτοκίνητα μπορεί να έλαβαν μια σανίδα σωτηρίας με την πρόταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να χαλαρώσει τα ιδιαίτερα αυστηρά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 7, τα οποία, σύμφωνα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, θα αποσπούσαν επενδύσεις από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα απαιτούσαν δαπανηρή επανασχεδίαση των υφιστάμενων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ένα Euro 7 που μοιάζει με το Euro 6e
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υποστηρίζει μια εκδοχή του Euro 7 που ουσιαστικά θα διατηρούσε τους ρύπους των επιβατικών αυτοκινήτων στα σημερινά επίπεδα, ενώ θα απαιτούσε βελτιώσεις για τα βαρέα φορτηγά και για πρώτη φορά όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά.
Οι βασικές εκπομπές που διέπονται από τους κανονισμούς ρύπων Euro -επί του παρόντος στο Euro 6e- περιλαμβάνουν τα λεπτά σωματίδια, το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου, τα οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς σε θέματα υγείας, συμβάλλουν σε δεκάδες χιλιάδες θανάτους ετησίως.
Ένα σημείο εμπλοκής για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν το κόστος της συμμόρφωσης των κινητήρων. Η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), λέει ότι θα κοστίσει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων 1.000 ευρώ ανά όχημα και τα διπλάσια για τους αγοραστές, ενώ οι ρυθμιστικές αρχές λένε ότι το κόστος για τους καταναλωτές θα είναι λιγότερο από 200 ευρώ ανά όχημα.
Τι λένε οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η Volkswagen δήλωσε μόλις στις αρχές του μήνα ότι το αυστηρό πρότυπο Euro 7 θα μπορούσε να συμβάλει στην πτώση στην Ευρώπη του μικρού χάτσμπακ Polo, το οποίο ξεκινά από περίπου 20.000 ευρώ. Το 2022, ο επικεφαλής της μάρκας VW Thomas Schaefer δήλωσε ότι οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να προσθέσουν 3.000 έως 5.000 ευρώ στην τιμή του Polo.
Μια άλλη μάρκα του ομίλου VW, η Skoda, δήλωσε ότι δεν ανανεώνει την έκδοση station wagon του Fabia λόγω της δυσκολίας να ανταποκριθεί στο πλαίσιο Euro 7 πριν την "χαλάρωση".
Ερωτηθείς εάν η Skoda θα επανεξετάσει την ανανέωση του wagon Fabia, εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν σχολιάζει εικασίες σχετικά με μεμονωμένες αποφάσεις για προϊόντα, αλλά δήλωσε ότι "επανεξετάζουμε τακτικά και συνολικά τα σχέδια κύκλου των μοντέλων μας, ώστε να μπορούμε να αντιδράσουμε όσο το δυνατόν πιο ευέλικτα στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών και της αγοράς (νομοθεσία για το CO2 και τις εκπομπές ρύπων)".
Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν δίστασαν να ασκήσουν κριτική στο Euro 7, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της BMW Oliver Zipse, για παράδειγμα, να λέει ότι θα σήμαινε "περισσότερες ρυθμίσεις, χωρίς καμία βελτίωση στην ποιότητα του αέρα", ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Carlos Tavares χαρακτήρισε τα πρότυπα για την εξάτμιση των καυσαερίων "άχρηστα".
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, Luca de Meo, ο οποίος είναι πρόεδρος του ACEA, δήλωσε τον Ιανουάριο ότι εάν το Euro 7 εφαρμοστεί όπως είχε αρχικά προταθεί, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τις ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας.
Η αύξηση των τιμών θα μπορούσε να μειώσει τις πωλήσεις νέων οχημάτων κατά 7-10%, δήλωσε ο de Meo υπό την ιδιότητά του ως πρόεδρος της ACEA, και να οδηγήσει στο κλείσιμο, για παράδειγμα, τεσσάρων εργοστασίων του ομίλου Renault.
Πιθανή νίκη για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων
Με τη νέα πρόταση του Συμβουλίου, οι φωνές των αυτοκινητοβιομηχανιών ίσως εισακούστηκαν.
Μια εκπρόσωπος της ACEA χαρακτήρισε τη νέα πρόταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου "πολύ πιο λογική", αλλά σημείωσε ότι εναπόκειται σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία να αποφασίσει για τη στρατηγική των προϊόντων της και ότι το Euro 7 θα εξακολουθήσει να απαιτεί πρόσθετες δοκιμές και homologation, αν όχι πλήρη επανασχεδιασμό των ελέγχων εκπομπών.
"Θα πρέπει να επιτρέψει την παραγωγή αυτών των φθηνότερων αυτοκινήτων", δήλωσε. "Το γεγονός ότι η πρόταση του συμβουλίου είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση αποφορτίζει λίγο από την πίεση".
Η Anna Krajinska, υπεύθυνη για τις εκπομπές οχημάτων και την ποιότητα του αέρα στην περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment, δήλωσε ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα ξαναρχίσουν να κατασκευάζουν μικρά αυτοκίνητα με ένα λιγότερο αυστηρό Euro 7, υποστηρίζοντας ότι πολλοί έχουν ήδη στρέψει την προσοχή τους σε μοντέλα υψηλότερης τιμής, όπως τα SUV.
Ο Krajinska δήλωσε σε συνέντευξή του ότι είναι "δύσκολο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες" να δικαιολογήσουν τη θέση ότι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά να συμμορφώσουν τους κινητήρες βάσει αυστηρότερων προτύπων, δεδομένου ότι τα έσοδα και τα κέρδη έχουν αυξηθεί απότομα τα τελευταία χρόνια.
Η ίδια δήλωσε ότι αξίζει να επενδύσει κανείς στα αυστηρότερα πρότυπα ρύπων Euro 7, επειδή θα μπορούσαν να πωληθούν 100 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη από τώρα μέχρι την προθεσμία του 2035 για πωλήσεις μόνο με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ένας καλύτερος τρόπος για να επιτευχθεί ο στόχος των προσιτών μεταφορών είναι να ενθαρρυνθούν πολιτικές που προωθούν τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα, είπε.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να ψηφίσει μια εκδοχή του σχεδίου μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου. Στη συνέχεια, το Συμβούλιο, το Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαπραγματευτούν την τελική έκδοση, η οποία θα μπορούσε να εγκριθεί εντός αρκετών μηνών.
Οι κανονισμοί θα τεθούν σε ισχύ 24 μήνες αργότερα για τα νέα μοντέλα και 36 μήνες για τα υπάρχοντα μοντέλα - πιθανότατα δηλαδή κάποια στιγμή το 2026 και το 2027.
Πώς αντέδρασαν οι εταιρείες στην "χαλάρωση" του Euro 7
Οι αντιδράσεις στην πρόταση του Συμβουλίου -στην οποία πρωτοστάτησε η Ισπανία- ήταν ανάμεικτες.
Η επίσημη θέση της ACEA είναι ότι πρόκειται για μια "βελτίωση", αλλά η ομάδα σημείωσε ότι οι απαιτήσεις για τα νέα αυτοκίνητα, τα φορτηγά και τα βαρέα φορτηγά "απαιτούν σημαντικές προσπάθειες μηχανικής και δοκιμών".
Από την άλλη πλευρά, η CLEPA, η οποία εκπροσωπεί τους προμηθευτές, δήλωσε ότι υποστηρίζει την προώθηση του Euro 7, όπως προτάθηκε αρχικά, προσθέτοντας ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί "με μερικές συνετές διασφαλίσεις".
"Η απαιτούμενη τεχνολογία είναι διαθέσιμη και οικονομικά βιώσιμη", δήλωσε η CLEPA. "Η οπισθοδρόμηση στο Euro 6, όπως προτείνεται από το Συμβούλιο, δεν είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της προσιτής κινητικότητας και δεν θα υποστηρίξει ούτε την εφαρμογή αυστηρότερων ορίων ποιότητας του αέρα ούτε θα τονώσει την καινοτομία στην ΕΕ".
Έθεσε το φάσμα της ανταγωνιστικότητας με τις ΗΠΑ και την Κίνα -την ώρα που οι αρχές ανταγωνισμού της ΕΕ ερευνούν τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- λέγοντας: "Η απόφαση αυτή καθορίζει τώρα αν η ΕΕ θα έχει ρόλο στη διαμόρφωση των τεχνολογικών προτύπων ή αν θα αφήσει αυτό το προνόμιο στις ΗΠΑ και την Κίνα".
Η CECRA, η οποία εκπροσωπεί τα εθνικά συμβούλια αντιπροσώπων και τις επιχειρήσεις επισκευής, εξέδωσε κοινή ανακοίνωση με την CLEPA, προσθέτοντας ότι προτρέπει να εγκριθούν οι κανονισμοί πριν από τις επόμενες εκλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Ιούνιο του 2024.
Η ένωση που εκπροσωπεί τους προμηθευτές συστημάτων ελέγχου εκπομπών, η AECC, δήλωσε ότι είναι "συγκλονιστικό" το γεγονός ότι το συμβούλιο θα ζητήσει τη διατήρηση των ορίων Euro 6 για τα ελαφρά οχήματα. Κάλεσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να ψηφίσει μια πιο "φιλόδοξη" έκδοση του Euro 7.
Το Transport & Environment δήλωσε ότι θα ήταν μια "καταστροφή" για την ποιότητα του αέρα, λέγοντας ότι "θα επέτρεπε στην αυτοκινητοβιομηχανία να ξεπλύνει τα αυτοκίνητα ως 'καθαρά Euro 7', ενώ εξακολουθούν να λειτουργούν με εξαιρετικά ρυπογόνο τεχνολογία Euro 6".
Πηγή: Automotive News Europe