Σήμερα μιλάμε για έναν οραματιστή επιχειρηματία που ασχολείται με την cutting edge τεχνολογία περισσότερο από μια δεκαετία τώρα, βάζει την υπογραφή του σε αυτοκινητοβιομηχανίες και δημιουργεί οχήματα που ονειρευόμαστε. Σου θυμίζει κάποιον ε; Λοιπόν δεν είναι αυτό που νομίζεις. Σήμερα θα μιλήσουμε για τον Henrik Fisker.
Έναν αμερικανοτραφή Δανό που είναι όλα τα παραπάνω που σου είπα και κυρίως είναι ορκισμένος πολέμιος του Elon Musk. Με την εξαγορά του Twitter από τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, ήρθε στην επιφάνεια μια παλιά, σχεδόν ξεχασμένη προσωπική αλλά και επιχειρηματική έχθρα του Musk, με τον Henrik Fisker. Αμέσως μόλις ανακοινώθηκαν τα χαρμόσυνα νέα για τα 44 δις δολάρια, ένας λογαριασμός στο Twitter έκλεισε.
Ο Fisker αποχαιρέτησε τους σχεδόν 85.000 ακόλουθους που είχε στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και τους ενημέρωσε πως πλέον θα τον βρίσκουν μόνο στο Instagram.
Ας βάλουμε όμως μια τάξη στα πράγματα.
Ο Henrik Fisker δεν είναι τυχαίος, για την ακρίβεια είναι ένας από τους λίγους που σε επίπεδο τεχνολογίας και οράματος μπορούν να κοιτάξουν το Musk στα μάτια. Από το 1989 εργάστηκε στην BMW με μεγαλύτερο του επίτευγμα τον σχεδιασμό της BMW Z8 που τελικά, το 1999, του έδωσε και τη θέση του Προέδρου στο BMW Technik ένα σχεδιαστικό τμήμα της βαυαρικής φίρμας που λειτουργούσε κάπως ανεξάρτητα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το 2001 όμως ο Fisker αποχώρησε από την BMW και πήγε στην Ford. Ανέλαβε να σχεδιάσει τις επόμενες γενιές της Aston Martin και είναι υπεύθυνος για την εμφάνιση της Aston Martin DB9 και της Aston Martin V8 Vantage. Αν και σύμφωνα με τον Ian Callum, επίσης σχεδιαστή στην Aston εκείνη την εποχή, αμφότερα τα αυτοκίνητα ήταν δικά του σχέδια. Σε κάθε περίπτωση η πορεία του Fisker στην Ford ήταν σύντομη καθώς με μια σοκαριστική απόφαση για τους συνεργάτες του, αποχώρησε το 2005.
Η επόμενη κίνησή του ήταν να δημιουργήσει κάτι δικό του από το μηδέν και ως σχεδιαστής ξεκίνησε με μια τύπου carrosserie εταιρεία. Φτάνουμε έτσι στο 2007 όταν οι πορείες του Elon Musk και του Henrik Fisker σταμάτησαν να είναι παράλληλες και συνέκλιναν στην Tesla. Ο Fisker προσλήφθηκε στην εταιρεία προκειμένου να σχεδιάσει το Model S, αλλά έναν χρόνο αργότερα η Tesla κατέφευγε στα δικαστήρια, καταγγέλοντας πως σκοπός του Fisker ήταν να κλέψει σχέδια και τεχνολογία από την εταιρεία, ώστε να την χρησιμοποιήσει σε δικό του, ανταγωνιστικό αυτοκίνητο.
Αυτό ήταν το Fisker Karma. Ένα τετράθυρο sedan με θερμικό δίλιτρο κινητήρα που λειτουργούσε ως γεννήτρια για τους δύο ηλεκτροκινητήρες που ήταν τοποθετημένοι στους πίσω τροχούς. Ήταν ένα κομψό sedan με πολλή τεχνολογία για την εποχή, καθώς έφερε και ηλιακούς συλλέκτες στην οροφή του αλλά και πολλές επιλογές που σήμερα είναι δεδομένες.
Η δικαστική διαμάχη των δύο ανδρών, κατέληξε υπέρ της Fisker Coachbuild υπέρ της οποίας το δικαστήριο διέταξε την Tesla να πληρώσει περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ. Από τότε ο ένας δεν ασχολείται με τον άλλον, όμως η επιχειρηματική τους διαμάχη είναι πλέον προσωπική. O Fisker απέτυχε με το Karma το οποίο ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον και δημοφιλές καθώς κόστιζε πολύ λιγότερο από 1000.000 δολάρια, όμως οι συγκυρίες και κάποια προβλήματα με εξαρτήματα κατέστρεψαν την φήμη του και την εμπορική του πορεία.
Την ίδια στιγμή ο Musk εκτοξευόταν στο διάστημα και έστελνε και την Tesla εκεί, οπότε καταλαβαίνει κανείς, πως ανεξαρτήτως δικαστηρίων και αποφάσεων ο πραγματικός νικητής ήταν εκείνος που είναι τώρα ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη.
Ο Fisker ωστόσο ακολούθησε την δική του πορεία και πλέον η Fisker έχει ανακοινώσει και προχωρά με την παραγωγή του Ocean. Ένα ηλεκτρικό SUV με μεγάλη αυτονομία, με διάφορα τεχνολογικά καλούδια και με προπαραγγελίες που έχουν ξεπεράσει τις 40.000 σύμφωνα με τον Δανό σχεδιαστή. Το αυτοκίνητο θα το κατασκευάζει η Magna στην Αυστρία, μια εταιρεία που βάζει τη σφραγίδα της στην νέα BMW 5 Series και την Mercedes G Class και οι νεότερες πληροφορίες μιλούν για ραγδαία αύξηση της παραγωγής.
Η αρχική συμφωνία του Fisker με την εταιρεία ήταν για 50.000 μονάδες το 2023, ποσότητα που αναμένεται από το 2024 να αυξηθεί στις 150.000. Το Fisker Ocean παρουσιάστηκε πρόσφατα στην έκθεση τεχνολογίας της Βαρκελώνης και το κόστος του αναμένεται στις 40.000 λίρες στην Αγγλία και σχεδόν 38.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες.