Ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτιστές: Τι θα γίνει το 2023

Πόσα αυτοκίνητα που μπαίνουν στην πρίζα (BEV και PHEV) θα πουληθούν το 2023 και πόσο θα αυξηθούν οι φορτιστές; Οι αναλυτές κάνουν κάποιες ενδιαφέρουσες εκτιμήσεις

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε φορτιστή

Ανεβαίνουν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, είτε πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικά, είτε για plug-in υβριδικά. Γενικά όσα μπαίνουν στην πρίζα. Όμως η άνοδος των πωλήσεων το 2022 είχε την δυναμική των δύο προηγουμένων ετών; Η αλήθεια είναι πως όχι και φυσικά εξηγείται σχετικά εύκολα αν αναλογιστούμε τις διεθνείς συνθήκες. Σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει ότι πολλές εταιρείες αναφέρουν σε ενημερώσεις τους μια σχεδόν κλισέ φράση όπως π.χ. "πουλήσαμε 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον". Τα προβλήματα που υπήρξαν στις προμήθειες και οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετώπισε η εφοδιαστική αλυσίδα είναι δύο από τους βασικούς λόγους αλλά ας δούμε κάποια νούμερα και εκτιμήσεις για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και νέους φορτιστές για το 2023. 

Οι πωλήσεις EV σπάνε ρεκόρ, αλλά ο ρυθμός επιβραδύνεται

Σύμφωνα με τους αναλυτές του Bloomberg οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) και των plug-in υβριδικών (PHEV) θα συνεχίσουν να αυξάνεται το 2023, αλλά με ελαφρώς βραδύτερο ρυθμό από ό,τι τα δύο τελευταία χρόνια, κατά τα οποία οι πωλήσεις αυξήθηκαν από 3,2 εκατομμύρια το 2020 σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια το 2022. Οι αναλυτές υπολογίζουν ότι θα πουληθούν 13,6 εκατομμύρια plug-in επιβατικά για το 2023, με περίπου το 75% αυτών να είναι αμιγώς ηλεκτρικά.

Πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως

Κυριαρχεί η Κίνα, ακολουθεί η Ευρώπη, πλησιάζουν οι ΗΠΑ

Η Κίνα πρόκειται να κυριαρχήσει και πάλι στις πωλήσεις ηλεκτρικών με 8 εκατομμύρια επιβατικά να έχουν πωληθεί παρά τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων. Οι ΗΠΑ είναι έτοιμες για μια χρονιά εκτίναξης λόγω του συνδυασμού της νέας παραγωγικής ικανότητας και των ανανεωμένων επιδοτήσεων. Με περίπου 1,6 εκατομμύρια πωλήσεις plug-in οχημάτων το 2023, οι ΗΠΑ θα εξακολουθούν να βρίσκονται πολύ πίσω από την Ευρώπη, αλλά το χάσμα αρχίζει να μειώνεται. Η ανάπτυξη θα είναι μέτρια στην Ευρώπη, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιμένουν να αυστηροποιηθούν και πάλι οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων το 2025, αλλά οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες τους ακολουθούν και ήδη αντιπροσωπεύουν πάνω από το 10% της αγοράς ηλεκτρικών στην Ευρώπη. Κάτι το οποίο ήδη η Ευρώπη αναγνωρίζει ως πρόβλημα -και είναι. 

Σήμερα κυκλοφορούν 27 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα σε παγκόσμιο επίπεδο και ο αριθμός τους θα ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του έτους. Αυτό εξακολουθεί να είναι μόνο περίπου το 3% του παγκόσμιου στόλου οχημάτων, αλλά είναι ένα τεράστιο άλμα από λιγότερο από 1% στο τέλος του 2020.

4,1 εκατ. φορτιστές το 2023

Ο αριθμός των δημόσιων σταθμών φόρτισης θα φτάσει τα 4,1 εκατομμύρια παγκοσμίως, αλλά το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί με ένα εκατομμύριο παραπάνω όταν πουλιούνται 10 εκ. (το 2022) ηλεκτρικά τον χρόνο. Ναι, υπάρχουν πολλοί οικιακοί φορτιστές αλλά αυτό δεν φθάνει.

Σημεία φόρτισης παγκοσμίως

Οι ετήσιες εγκαταστάσεις δημόσιας φόρτισης υπερδιπλασιάστηκαν σε μόλις 1 εκατομμύριο το 2022, από 450.000 ένα χρόνο νωρίτερα. Το Bloomberg εκτιμά ότι το 2023 εθα εκατασταθούν 1,3 εκατομμύρια νέοι σταθμοί φόρτισης και συνολικά το δίκτυο θα φτάσει τα 4,1 εκατομμύρια.

Η παγκόσμιας ανάπτυξη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική βιομηχανία, η οποία εγκαθιστά τεράστιο αριθμό φορτιστών. Η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική βρίσκονται πολύ πιο πίσω, αλλά θα σημειώσουν επίσης ρεκόρ για τις δημόσιες εγκαταστάσεις. Τα ζητήματα συνδέσεων με το δίκτυο θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα από τα εμπόδια για την ταχύτερη ανάπτυξη.

Με πληροφορίες από Bloomberg

Best of Network