Το λεξικό της ηλεκτρικής εποχής στην αυτοκίνηση

Ένας μίνι οδηγός επεξήγησης όλων των αρκτικόλεξων που θα βλέπετε ολοένα και πιο συχνά στο μέλλον και χρειάζεστε εξοικείωση μαζί τους

Λεξικό ηλεκτροκίνησης

Για να το θέσουμε απλά, κάθε δεκαετία η αυτοκίνηση, έχει τα αρκτικόλεξά της. Όλα τα καινούργια συστήματα, οι νέες τεχνολογίες που ενσωματώνονται στα καθημερινά αυτοκίνητα, συνήθως έχουν τη συντομογραφία τους. Κάπως έτσι πορεύεται η βιομηχανία αυτοκινήτου εδώ και πολλά χρόνια. Από το ΑBS και το ASR της δεκαετίας του 1990 στα ESP, DSC κλπ. των αρχών του νέου αιώνα και πάει λέγοντας.

Η δεκαετία που διανύουμε, ανήκει αναμφίβολα στην ηλεκτροκίνηση. Μπορεί ακόμη να μην έχει επικρατήσει στην αγορά, αλλά μην γελιέστε, είναι θέμα χρόνου. Και υποδομών. Στο μεταξύ, κάθε μέρα που περνάει, όλο και κάποιο καινούργιο ηλεκτρικό μοντέλο κάνει την εμφάνιση του. Και όπως ήταν αναμενόμενο, η είσοδος του ρεύματος στην εποχούμενη καθημερινότητα, συνοδεύεται από τι άλλο, νέα αρκτικόλεξα. Μπορεί για την ώρα ο κόσμος να είναι μοιρασμένος σε αυτούς που αποστρέφονται και αυτούς που αγκαλιάζουν την ηλεκτροκίνηση στον χώρο του αυτοκινήτου, όμως ανεξαρτήτως του που τοποθετείτε τον εαυτό σας, το πιθανότερο είναι πως το επόμενο αυτοκίνητο σας θα είναι ηλεκτρικό. Ή σχεδόν. 

Πάμε να δούμε λοιπόν πως διαμορφώνεται για την ώρα το τοπίο στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με βάση τους διαφορετικούς τύπους και τις ονομασίες τους. 

Lexico_Electric

HEV

Στην πρώτη κατηγορία, η οποία άλλωστε υπάρχει εδώ και χρόνια στην αγορά, συναντάμε τα Υβριδικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Hybrid Electric Vehicles). Αν ακόμη σας ακούγεται καινούργιο, σκεφτείτε το Toyota Prius και έχετε αμέσως την εικόνα των ετών που υπάρχει στην αγορά. Σε αυτή την κατηγορία, ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας, λειτουργεί επικουρικά στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Κατά την εκκίνηση, ή όταν το φορτίο είναι ελαφρύ, καταναλώνεται μόνο ηλεκτρική ενέργεια. Όμως πρακτικά δεν μπορείς να διανύσεις απόσταση άξια λόγου κινούμενος αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ με το που αυξηθεί λίγο η ταχύτητα, ο συμβατικός κινητήρας μπαίνει αμέσως στο παιχνίδι. Η μπαταρία στα μοντέλα αυτά φορτίζεται μέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης και κατά το φρενάρισμα. 

Lexico_Electric

PHEV

Από εδώ αρχίζουν να σοβαρεύουν κάπως τα πράγματα. Τα Plug-in Hybrid Electric Vehicles, μπορεί να συνδυάζουν επίσης ηλεκτρική ενέργεια με συμβατικούς κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου, όμως όπως υποδηλώνει το πρώτο γράμμα στην ονομασία τους, μπαίνουν στην πρίζα. Το γεγονός αυτό, αλλάζει σημαντικά τα πράγματα, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά για αποστάσεις 40-55 χλμ., συμβάλλοντας σημαντικά και στον περιορισμό της κατανάλωσης όταν το όχημα κινείται κάνοντας χρήση τόσο του ηλεκτροκινητήρα όσο και του συμβατικού. Για την ώρα φαντάζει η πιο λειτουργική πρόταση στον χώρο της ηλεκτροκίνησης, όμως θα πρέπει να έχετε κατά νου, πως η αυτονομία εάν επιλέξετε να κινηθείτε ηλεκτρικά είναι περιορισμένη, επιτρέποντας ουσιαστικά μόνο αστικές μετακινήσεις. 

Lexico_Electric

BEV

Ή αλλιώς, Battery Electric Vehicles. Εδώ έχουμε να κάνουμε με αυτοκίνητα που εφοδιάζονται αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρα(ες). Τα ντεπόζιτα καυσίμου και οι εξατμίσεις πάνε περίπατο, το βάρος αυξάνεται κατακόρυφα και οι επιδόσεις επίσης. Στα υπέρ τους οι μηδενικές εκπομπές ρύπων, το χαμηλό κόστος χρήσης (έστω και με τις σημερινές τιμές ρεύματος, η βενζίνη αποτελεί ακριβότερο τρόπο μετακίνησης) και οι -συνήθως- εκρηκτικές επιδόσεις. Στα κατά, το ακριβό κόστος κτήσης, και φυσικά η αυτονομία τους, που ποικίλλει σημαντικά από μοντέλο σε μοντέλο. Μάλιστα έχει προκύψει και ειδικός όρος, το range anxiety (άγχος αυτονομίας) για να περιγράψει αυτό με το οποίο αργά ή γρήγορα θα έρθει αντιμέτωπος ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού οχήματος. 

Υπάρχουν μοντέλα στην αγορά που πλήρως φορτισμένα, έχουν αυτονομία που δεν ξεπερνά τα 150 χλμ. (Smart EV, Honda e, Mini e κλπ.), ενώ στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να υπερβαίνει τα 500 χλμ. (Tesla). Σε κάθε περίπτωση όμως, τα νούμερα αυτά μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από τα πραγματικά, καθώς επηρεάζονται πολύ τόσο από το στυλ οδήγησης, όσο και από την λειτουργία περιφερειακών συστημάτων (π.χ. κλιματισμός). Και φυσικά, υπάρχει και το θέμα του χρόνου -και των σημείων- φόρτισης. Σε οικιακή πρίζα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με σχετικά μεγάλη μπαταρία, είναι αμφίβολο αν φορτίζει πλήρως ακόμη και σε ένα 24ωρο. Σε ταχυφορτιστή συνήθως απαιτούνται 3-4 ώρες. Αυτός όμως είναι ένας τομέας που η κατάσταση θα βελτιώνεται διαρκώς.

Lexico_Electric

FCEV

Το νεότερο μέλος στην οικογένεια των ηλεκτρικών, τα Fuel Cell Electric Vehicles, κινούνται κάνοντας χρήση συμπιεσμένου υγρού υδρογόνου. Η αντίδραση του υδρογόνου με τον αέρα μέσα στις κυψέλες καυσίμου, τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Εννοείται πως και σε αυτή την περίπτωση κινείστε εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους και έχετε όλα τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης. Επιπλέον, μπορείτε να γεμίσετε το ρεζερβουάρ μέσα σε ελάχιστα λεπτά. Το αρνητικό; για την ώρα είναι μάλλον αδύνατο να βρείτε πρατήριο με αντλία υγρού υδρογόνου στην επικράτεια. 

Και λίγα μπόνους ορολογίας ηλεκτροκίνησης

Lexico_Electric

Le/100 km

Στα συμβατικά αυτοκίνητα, η κατανάλωση μετριέται με τον αριθμό των λίτρων καυσίμου που χρειάζεται ένα μοντέλο για να διανύσει απόσταση 100 χιλιομέτρων (lt/100 km). Στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων, έχει δημιουργηθεί ένα ισοδύναμο των λίτρων, που αφορά στην ηλεκτρική ενέργεια (kWh) που καταναλώνονται ανά 100 km και την μετατρέπει στο συμβατικό φορμάτ που αναφέρουμε παραπάνω. Σε αυτή την περίπτωση, ένα λίτρο βενζίνης, ισοδυναμεί με 8,9 kWh.

Lexico_Electric

Regenerative braking

Ο όρος αφορά στην ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα. Όταν φρενάρει ένα συμβατικό αυτοκίνητο, η κινητική ενέργεια που παράγεται, χάνεται μέσω της απαγωγής θερμότητας κατά την πέδηση, μέσω της τριβής που δημιουργείται από την επαφή που έχουν τα τακάκια με τα δισκόφρενα. Στην περίπτωση ενός ηλεκτρικού οχήματος, το πεντάλ φρένου κάνει τον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί με την όπισθεν, με αποτέλεσμα παράλληλα με την επιβράδυνση, να επιτυγχάνεται ανάκτηση της κινητικής ενέργειας που δημιουργείται, η οποία διοχετεύεται στην μπαταρία.

Best of Network