Είναι γεγονός πως η Toyota πρωτοπορεί επί τριακονταετίας στην αγορά των compact SUV με το RAV4, για να μην αναφέρουμε την λαμπρή παρουσία του εμβληματικού Land Cruiser με 72 χρόνια λαμπρής ιστορίας σε κάθε είδους τερέν.
Στα μικρά κλιμάκια όμως υπήρχε υστέρηση ειδικά μάλιστα μετά την μάλλον απροσδόκητη εμπορική επιτυχία του Nissan Qashqai που από το 2006 τράβηξε την προσοχή του ανταγωνισμού στη μάχη των πωλήσεων στα μικρομεσαία SUV.
Η πρόταση της Toyota σε αυτή την κατηγορία ήρθε με δέκα χρόνια καθυστέρηση όταν το 2017 κυκλοφόρησε το Toyota C-HR με αιχμηρή εικόνα και υβριδική τεχνολογία. Στοιχεία που την έκαναν ιδιαίτερα δημοφιλή στην ευρωπαική και εγχώρια αγορά.
Υπολογίζεται πως από τότε μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα 840.000 C-HR στην Ευρώπη με την ελληνική αγορά να έχει ταξινομήσει περί τις 13.289 μονάδες από το λανσάρισμα μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Η νεότευκτη 2η γενιά του C-HR κινείται και πάλι σε φουτουριστικά μονοπάτια σε ότι αφορά στην εικόνα επιβεβαιώνοντας πως τολμά όταν πρόκειται για την ευρωπαική αγορά.
Και το νέο C-HR είναι ένα μοντέλο που δημιουργήθηκε για τους Ευρωπαίους από την κορυφή έως τα νύχια, μολονότι κατασκευάζεται στην Τουρκία όπου η εταιρεία διατηρεί εκεί ένα εργοστάσιο-πρότυπο παραγωγικής διαδικασίας.
Εικόνα που παραμένει εκκεντρική
Από κοντά το νέο C-HR θυμίζει τα μικρά SUV της Lexus ενώ συνάμα διατηρεί την σιλουέτα του μοντέλου πρώτης γενιάς. Στην μεζούρα είναι μετρημένο ως πιο φαρδύ και πιο χαμηλό από τον προκάτοχό του με διάφορα νεύρα και ακμές να τονίζουν και πάλι το αιχμηρό προφίλ.
Οι διχρωμίες (bi-tone+) παραμένουν, όπως ίσχυε και στην προηγούμενη γενιά και δεν περιορίζονται μόνο στην μαύρη οροφή αλλά και στην μαύρη ουρά.
Υπάρχουν επίσης ζάντες νέας σχεδίασης από 17 έως 20 ίντσες και μια εντυπωσιακή φωτιστική υπογραφή LED στα μετόπισθεν τοποθετημένη πάνω στην ενσωματωμένη αεροτομή. Η ανανεωμένη παλέτα εξωτερικών χρωμάτων περιλαμβάνει τις νέες επιλογές των αποχρώσεων Sulphur (Κίτρινο του θείου) και Precious Silver (Premium Ασημί), που διατίθενται αποκλειστικά ως δίχρωμες προτάσεις.
Στα συν, ηχομόνωση και ποιότητα κύλισης
Ως νέο στοιχείο λογίζονται και τα αναδιπλούμενα χερούλια που κρύβονται στις πόρτες και έχουν κάποια αεροδυναμική αξία. Γενικώς, το νέο C-HR έχει βελτιωθεί σε ηχομόνωση και ποιότητα κύλισης.
Στο κομμάτι της μόνωσης η βελτίωση είναι αισθητή ακόμα και στις εκδόσεις με την πανοραμική οροφή που είναι νέας κοπής με φωτοχρωματική λειτουργία – σκουραίνει με το φως του ήλιου. Μια τεχνολογία που δεν απαιτεί τη τοποθέτηση του κλασικού σκιαδίου που συναντάμε σε ανάλογες περιπτώσεις.
Από την άλλη, η αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης είναι επίσης εμφανής από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του νέου C-HR ακόμα και με τους μεγάλους τροχούς των κορυφαίων εκδόσεων GR Sport και Ultimate Edition. Είναι λοιπόν δεδομένο πως όποιος βρεθεί για πρώτη φορά στην καμπίνα του νέου C-HR θα εκτιμήσει – εκτός των άλλων – την ησυχία και την άνεση.
Όχι όμως και την ευρυχωρία. Το νέο C-HR παραμένει ολίγον δεσμευτικό για τα πόδια των πίσω επιβατών με πορτμπαγκάζ που βρίσκεται στο μέσο όρο της κατηγορίας με τα 388 λίτρα που προσφέρει. Εδώ, όπως άλλωστε και στο προηγούμενο μοντέλο, η σχεδίαση δεν βοήθησε.
Τολμηρό κρίνεται και το εσωτερικό που έχει πλήρως ψηφιοποιηθεί με μια βασική οθόνη 12,3 ιντσών μπροστά από το τιμόνι με τέσσερα θέματα (Casual, Smart, Tough ή Sporty) και μια νέα κεντρική οθόνη αφής όπου για όλες τις εκδόσεις είναι 12,3 ίντσες πλην της έκδοσης C-ULT που έχει μικρότερη - στις 8 ίντσες.
Η δε εμπειρία των πολυμέσων εξυπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο χάρη στο οικοσύστημα Toyota Smart Connect, το οποίο διαθέτει ενσωματωμένο φωνητικό βοηθό και ασύρματη σύνδεση smartphone μαζί με cloud σύστημα πλοήγησης και Οver The Air (OTA) ενημερώσεις.
Ambient και sportivness
Η πολυεπίπεδη εικόνα κυριαρχεί και στο εσωτερικό με τα δύο πλαϊνά τόξα στις άκρες του ταμπλό, που συνεχίζονται και στο άνω εσωτερικό πάνελ των θυρών, να κερδίζουν τις εντυπώσεις. Μάλιστα φέρουν και λωρίδες φωτισμού ambient δημιουργώντας μια φωτεινή πανδαισία με τον υπόλοιπο εσωτερικό φωτισμό που διαμορφώνεται από τον χρήστη σε 64 διαφορετικές αποχρώσεις.
Και όλα αυτά ενόσω απολαμβάνεις μια κυριαρχική θέση οδήγησης ως προς την ορατότητα μπροστά και με τις αποστάσεις πεντάλ και τιμονιού να ικανοποιούν όλους τους σωματότυπους – ειδικά τους πιο petit. Πολύ καλή πλευρική στήριξη προσφέρουν επίσης και τα μπροστινά καθίσματα ενώ από το τιμόνι η απόκριση είναι αυτή που έχει βελτιωθεί περισσότερο σε σύγκριση με εκείνη στο προηγούμενο μοντέλο.
Γενικώς και ειδικώς το νέο C-HR προσφέρει αφειδώς το πακέτο του "sportivness feeling” πλην της απόκρισης ενός σειριακού κιβωτίου με δυνατότητα αλλαγής των σχέσεων που θα ολοκλήρωνε την εικόνα. Διότι το CVT που έχει επιλεγεί για τα όλα τα Toyota στερείται αμεσότητας στη λειτουργία του εδικά στους μεσαίους και υψηλούς ρυθμούς περιστροφής των κινητήρων με τους οποίους συνδυάζεται.
Οι τελευταίοι είναι δύο εξηλεκτρισμένοι στα 1.8 και 2.0 λίτρα όπου με την βοήθεια της υβριδικής τεχνολογίας Toyota 5ης γενιάς που διαθέτει πλέον μια ελαφρύτερη και ισχυρότερη μπαταρία, αποδίδοντας140 και 200 ίππους, αντιστοίχως.
Η κατανάλωση και στις δύο εκδόσεις παραμένει χαμηλή όμως οι επιδόσεις δεν έχουν κάτι συναρπαστικό να επιδείξουν καθώς η απόκριση των κινητήρων και του κιβωτίου στερούνται εκρηκτικότητας.
Βεβαίως υπάρχει και η περίπτωση της έκδοσης PHEV. Η Toyota προσφέρει στη νέα γενιά C-HR μια επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση με τετρακίνηση και ισχύ 220 ίππων.
Η εμπειρία μας στην Ιμπιζα περιορίστηκε στις δύο απλές υβριδικές εκδόσεις όμως μια ματιά στα στοιχεία που παραθέτει το εργοστάσιο για τις επιδόσεις της plug-in έκδοσης -στην Ελλάδα αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2024- δείχνουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα με τα χρονόμετρα.
Αντί επιλόγου
Το επιμύθιο της νέας ταυτότητας C-HR έχει ως εξής: H τολμηρή σχεδίαση παρέμεινε και εξελίχθηκε περαιτέρω συμπεριλαμβάνοντας και το cockpit.
Η ψηφιακή εμπειρία του χρήστη αναβαθμίστηκε με περισσότερα στοιχεία εξατομίκευσης ενώ ενισχύθηκαν και τα στοιχεία ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού χάρη στα αντίστοιχα συστήματα Toyota Safety Sense 3+ και Τ-Μat. Ηχομόνωση και ποιότητα κύλισης στα καλύτερά τους όπως και η απόκριση του συστήματος διεύθυνσης.
Η διάθεση έκδοσης PHEV (plug-in hybrid) για πρώτη φορά σε σκαρί C-HR με ev mode που προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία έως 66 χλμ. είναι η πιο ενδιαφέρουσα είδηση. Οι εξηλεκτρισμένοι κινητήρες είναι οικονομικοί σε κατανάλωση όχι όμως και αποδοτικοί σε επιδόσεις.
Το αυτόματο κιβώτιο CVT αν θα μπορούσε να γίνει σειριακό διπλού συμπλέκτη όλα θα ήταν καλύτερα. Όσο για την τιμή εκκίνησης των 29.300 ευρώ, ουδέν σχόλιο. Άλλωστε όλες οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων, ανεξαρτήτου κατηγορίας, έχουν πάρει την άγουσα. Και να ήταν μόνο αυτές!