












Πετάξαμε μέχρι την Σλοβενιά για μια πρώτη οδηγική εντύπωση του Nissan X-Trail. Το νέο μεσαίο SUV της φίρμας είναι -και -επταθέσιο, ικανότατο εκτός δρόμου και με την δική του άποψη για την ηλεκτροκίνηση
Η Nissan -όπως και οι περισσότεροι ιάπωνες κατασκευαστές- έχει τις ενστάσεις της για την ηλεκτροκίνηση. Ή έστω τις είχε μέχρι πρόσφατα. Παιδί αυτών των ενστάσεων είναι και το νέο Nissan X-Trail. Το νέο μεσαίο SUV της φίρμας που είναι ηλεκτρικό με τον δικό του τρόπο. Είναι ηλεκτρικό με κινητήρα βενζίνης.
Πριν από περίπου 5 χρόνια στην ιαπωνική αγορά εμφανίστηκε το Nissan Note με αυτό το σύστημα. Έκανε θραύση, αποτυπώθηκε στις πωλήσεις και φάνηκε ότι το e-Power είναι το ιδανικό σύστημα "μετάβασης". Και όταν λέμε "μετάβαση" εννοούμε από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην καθαρή ηλεκτροκίνηση. Όπου καθαρή ηλεκτροκίνηση σημαίνει μπαταρίες, φόρτιση και ηλεκτροκινητήρες. Οι Ιάπωνες είναι από εκείνους που δεν πιστεύουν (όπως ο μπαμπάς της νύφης στο "Γάμος αλά ελληνικά") ότι η ηλεκτροκίνηση είναι η λύση για όλα τα προβλήματα αυτού του -αυτοκινητικού- κόσμου. Είναι κάπως δύσκολοι και η Nissan βρήκε την μέση λύση για να τους πείσει με το σύστημα e-Power.
Το σύστημα e-POWER του νέου Nissan X-Trail αποτελείται από μπαταρία και σύστημα μετάδοσης κίνησης ενσωματωμένα με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων μεταβλητής σχέσης συμπίεσης, γεννήτρια ισχύος, μετατροπέα και ηλεκτροκινητήρα (ή ηλεκτροκινητήρες). Αυτό το σύστημα μετάδοσης κίνησης σημαίνει ότι η ισχύς στους τροχούς προέρχεται μόνο από έναν ηλεκτροκινητήρα -ή δύο ηλεκτροκινητήρες στην έκδοση e-4ORCE.
Προφανώς δεν χρειάζεται πρίζα στην περίπτωση του νέου X-Trail. Στο e-Power ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι τροχοί κινούνται πλήρως από ηλεκτροκινητήρα. Χάρη στην "καθαρή" ηλεκτροκίνηση, δεν υπάρχει καμία υστέρηση στην απόκριση όπως συμβαίνει με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης ή με ένα παραδοσιακό υβριδικό σύστημα.
Βασικό κομμάτι της λειτουργίας του e-Power είναι το πώς λειτουργεί ο ρευματοδότης βενζινοκινητήρας. Πάντα λειτουργεί στην κατάλληλη ταχύτητα σε σχέση με την ταχύτητα του δρόμου, αποφεύγοντας το φαινόμενο "υψηλών στροφών" των παραδοσιακών υβριδικών, όταν υπάρχει απότομη επιτάχυνση. Έτσι αποφεύγεις υψηλές στροφές - άρα και έξτρα θόρυβο- π.χ. σε αστικές συνθήκες. Στην πράξη αυτό σημαίνει αρκετά ντεσιμπέλ λιγότερα στην καμπίνα όταν κινείσαι με 40-50 km/h.
Καλή και στην ουσία άνετη και η λειτουργία του e-Pedal Step που είναι σχεδιασμένο για να εξομαλύνει την επαναλαμβανόμενη καταπόνηση από την αστική οδήγηση, όπου ο οδηγός κινεί συχνά το πόδι του ανάμεσα στο γκάζι και το φρένο γιατί το e-Pedal Step επιτρέπει στους οδηγούς να επιταχύνουν και να φρενάρουν χρησιμοποιώντας μόνο το γκάζι. Με την απελευθέρωση του γκαζιού, το e-Pedal Step θα φρενάρει το Χ-Trail στα 0,2 g, αρκετά για να ανάψουν τα φώτα των φρένων.
Το "e" στο e-4ORCE σημαίνει το 100% σύστημα ηλεκτροκίνησης της Nissan. Το "4ORCE" αναφέρεται στη φυσική ισχύ και ενέργεια του οχήματος, με το "4" να αντιπροσωπεύει τον έλεγχο όλων των τροχών. Το σύστημα αυτό εξοπλίζει και το επερχόμενο ηλεκτρικό crossover Ariya.
Το σύστημα διπλού ηλεκτροκινητήρα έχει συνολική ισχύ 157 kW (213 PS) χάρη και στον πίσω κινητήρα 94 kW. Έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση ροπής σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα 4WD. Επιπλέον, η συνεχής ανακατανομή της ροπής δίνει στον οδηγό την αυτοπεποίθηση να κινείται με υψηλή ταχύτητα σε δρόμο με στροφές ή σε απότομες αλλαγές διεύθυνσης, αφού η δύναμη πάει πάντα στους τροχούς που την χρειάζονται περισσότερο.
Εκτός από τη βελτιστοποίηση της κατανομής της ροπής εμπρός και πίσω, το σύστημα εφαρμόζει ανεξάρτητο έλεγχο πέδησης σε κάθε έναν από τους τέσσερις τροχούς για να μεγιστοποιήσει την υπό γωνία δύναμη, που δημιουργείται από τον καθένα. Αυτό προσφέρει κατευθυντικότητα που ακολουθεί πιστά τις προθέσεις του οδηγού με ελάχιστες ρυθμίσεις στο σύστημα διεύθυνσης. Στο πλαίσιο της οδήγησης μπήκαμε και σε μία αρκετά δύσκολη off road διαδρομή και το Χ-Trail απέδειξε ότι όχι μόνο περνάει τα πιθανά εμπόδια αλλά το κάνει και με άνεση -για τους επιβάτες τουλάχιστον.
Για την δικίνητη e-Power και την mild υβριδική έκδοση του νέου X-Trail θα τα πούμε αναλυτικά επί ελληνικού εδάφους, μιας και στην Σλοβενία είχαμε πρόσβαση μόνο στο τετρακίνητο e-Power.
Αισθητικά παραμένει ένα X-Trail κοντά στην τρίτη γενιά του μοντέλου. Σήμα κατατεθέν πια η μάσκα V-motion που συνδυάζεται με τους εντυπωσιακούς "χωνευτούς" προβολείς στον προφυλακτήρα και τα φώτα ημέρας και φλας κατά μήκος της γραμμής κλεισίματος του καπό.
Στο πλάι ξεχωρίζουν οι "μυώδεις" θόλοι των τροχών, εμπρός και πίσω, και στη βάση των θυρών, ένα ένθετο χαρακτηριστικό δίνει μια πιο ρέουσα αίσθηση σε όλο το προφίλ.Με 10 χρώματα αμαξώματος και με πέντε συνδυασμούς διχρωμίας, το νέο X-Trail θα προσφέρει στους δυνητικούς αγοραστές 15 παραλλαγές προς επιλογή.
Το μεσαίο SUV της Nissan φωνάζει premium. Στην έκδοση που οδήγησαμε το δερμάτινο ταμπά σαλόνι ήταν πολύ προσεγμένο - τρομερή λεπτομέρεια η ακρίβεια στις ραφές και τις διατρίσεις των καθισμάτων. Κάτω από την κεντρική κονσόλα υπάρχει χώρος για ένα μικρό βαλιτσάκι - αυτά γίνονται όταν δεν υπάρχει άξονας μετάδοσης- ενώ οι χώροι για μικροαντικείμενα έχουν καλό αριθμό και θέσεις. Επίσης να μην ξεχνάμε ότι όσοι θελήσουν μπορούν να αποκτήσουν και την 7θέσια έκδοση.
Προφανώς σε ένα αυτοκίνητο της νέας εποχής επικρατούν οι οθόνες infotainment. Η μεγαλύτερη, υψηλότερης ανάλυσης οθόνη 12,3 ιντσών του NissanConnect είναι μια ψηφιακή πύλη στις ρυθμίσεις πλοήγησης, ψυχαγωγίας και των λειτουργιών του οχήματος και είναι συμβατή τόσο με το Android Auto όσο και με το Apple CarPlay, όπου στο τελευταίο διατίθεται ασύρματη σύνδεση. Παράλληλα, το Head-Up Display (HUD) των 10,8 ιντσών, παρέχει το μεγαλύτερο μέγεθος εικόνας στην κατηγορία.
Οδηγήσαμε το αυτοκίνητο σε κάθε είδους διαδρομή. Αυτοκινητόδρομο, στενό επαρχιακό με στροφές, off road. Σε κάθε περίπτωση το X-Trail ανταποκρίνεται εντυπωσιακά καλά. Σταθερό στις υψηλές ταχύτητες, ευέλικτο και ταχύ σε δρόμο με στροφές, σίγουρο, ασφαλές και άνετο εκτός δρόμου. Φαίνεται ένα αυτοκίνητο ιδανικό για κάποιον που δεν κάθεται μονίμως στον καναπέ του και έχει ανάγκες από χώρους, χαμηλή κατανάλωση και πραγματικές off road δυνατότητες.
Το νέο X-Trail τσεκάρει όλα τα προηγούμενα κουτάκια με τιμή που ξεκινά από τα 50.590 για το κορυφαίο τετρακίνητο e-Power, 44.990 ευρώ για το δικίνητο e-Power και 38.590 ευρώ για το δικίνητο mild hybrid με τον turbo κινητήρα βενζίνης των 163 ίππων.