












Το μεγάλο FIAT Panda απογειώνει το ιταλικό στυλ στα μικρά SUV και προκύπτει ιδιαίτερα οικονομικό σε αστική χρήση στην υβριδική του έκδοση.
Ευφάνταστο σχέδιο μέσα-έξω, η καλή απόδοση του υβριδικού συστήματος
Πλαστικά και συναρμογές στο εσωτερικό, φτωχό μενού infotainment
Το Panda είναι ένα μοντέλο που επέζησε στην γκάμα της FIAT μέχρι σήμερα σχεδόν από τύχη. Η ιταλική εταιρεία φημίζεται για τους μεγάλους κύκλους ζωής των μοντέλων της, ειδικά των μικρών city cars. Όποτε επιχείρησε σε μεγαλύτερες κατηγορίες, αποχώρησε ταπεινωμένη εμπορικά.
Η εταιρεία πέρασε δύσκολα χρόνια, αναζήτησε συνεργασίες (βλ. Opel και Chrysler) για να καταλήξει, τελικά, στην αγκαλιά ενός μεγάλου ομίλου (Stellantis), που και αυτός δημιουργήθηκε από αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες με τα ίδια προβλήματα βιωσιμότητας.
Στον νέο αιώνα της έτυχαν και πολύ αξιόλογα στελέχη στην ηγεσία, όπως ο Marchionne και ο De Meo -μετέπειτα CEO της Renault και πρόεδρος της ACEA, που τη μετασχημάτισαν και κράτησαν τα ιταλικά εργοστάσια σε λειτουργία. Κάπως έτσι φτάσαμε σήμερα, με τη Fiat να έχει τη μικρότερη σε προτάσεις γκάμα στην ιστορία της.
Το 500 έχει σταματήσει να παράγεται εδώ και ένα χρόνο –πληροφορίες αναφέρουν ότι η παραγωγή του θα ξαναρχίσει τον Νοέμβριο– και η εταιρεία εμπορεύεται στις αγορές μόνο με το μικρό SUV 600, το αειθαλές Panda και το νεόδμητο και πολύ ενδιαφέρον σχεδιαστικά Grande Panda.
Το τελευταίο είναι σαν να έχεις πάρει ένα απλό Panda και να το έχεις φουσκώσει μέσα σε ένα μοντέρνο περιτύλιγμα που αντικατοπτρίζει πλήρως τις αισθητικές τάσεις της εποχής στην αυτοκίνηση, δηλαδή τον κυβισμό και τον ρετροφουτουρισμό.
Και πώς να μη βγει καλό το σχέδιο, όταν όλοι οι πόροι για την εξέλιξη του Grande Panda διατέθηκαν στον σχεδιασμό. Μάλιστα προσφάτως παρουσιάστηκε και μια τετρακίνητη έκδοση.
Η πλατφόρμα, το πάτωμα δηλαδή, όπως και η τεχνολογία ήρθαν δώρο-πακέτο από τον όμιλο Stellantis. Τι έμενε, λοιπόν, για τους φασιονίστες Ιταλούς της FIAT; Αυτό που ξέρουν καλά να κάνουν: να σχεδιάζουν θελκτικά μικρά αυτοκίνητα, που εγείρουν συναισθήματα.
Από το Uno, το Ritmo και το Punto μέχρι το 500 νέας εποχής και το σημερινό Grande Panda. Βέβαια, το μοδάτο και trendy δε σημαίνει ότι είναι πάντα και λειτουργικό, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε αυτοκίνητα.
Εντυπωσιακός ο κυβισμός στο σχέδιο του νέου Grande Panda, αλλά από αεροδυναμική δεν τα πάμε τόσο καλά με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,32. Αυτό έχει δύο αρνητικά. Το πρώτο αφορά την κατανάλωση και το δεύτερο τον θόρυβο.
Και στα δύο αυτά θέματα, όμως, το Grande Panda βγαίνει, κατά έναν περίεργο τρόπο, σχεδόν αλώβητο από τη σύγκριση με τον ενδοομιλικό ανταγωνισμό (Jeep Avenger, Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, Alfa Romeo Junior και Opel Mokka/Frontera).
Το ψηλό και φαρδύ του αμάξωμα δεν παρουσιάζει έντονους αεροδυναμικούς θορύβους σε ταχύτητες ταξιδιού, ενώ και η κατανάλωση από τον πασπαρτού 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα των 1,2 λίτρων turbo της Stellantis, με τους 110 ίππους και την ήπια υβριδική τεχνολογία 48V, προκύπτει συγκρατημένη, με λίγο πιο κάτω από τα 6 λίτρα/100 χλμ.
Θεωρητικά, το υβριδικό σύστημα του μεγάλου Panda μπορεί να λειτουργήσει και αμιγώς ηλεκτρικά σε ταχύτητες κάτω από 30 χλμ./ώρα και για περιορισμένη διάρκεια. Πρακτικά, δύσκολα θα πετύχεις αυτή τη λειτουργία με αναμμένο τον κλιματισμό.
Το σύστημα περιλαμβάνει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 28 ίππων για τις εκκινήσεις του αυτοκινήτου από στάση και μία μικρή μπαταρία ενεργητικής χωρητικότητας 0,876 kWh, τύπου Ni-Mn-Co (NMC), που χωροταξικά έχει τοποθετηθεί κάτω από το κάθισμα του οδηγού.
Παρέα σε αυτό τον συνδυασμό και ένα διπλού συμπλέκτη αυτόματο κιβώτιο e-DCT με 6 σχέσεις. Η τεχνολογία αναγεννητικής πέδησης είναι η βασική με μία μόνο επιλογή "L" στο κιβώτιο, η οποία στην πράξη προσφέρει soft επιβράδυνση.
Με το αμάξωμα βάρους 1.390 κιλών, ο συγκεκριμένος συνδυασμός υβριδικής τεχνολογίας και κιβωτίου δεν έχει κάτι εντυπωσιακό να επιδείξει σε επίπεδο επιδόσεων.
Χρόνος 10 δευτερόλεπτα για τα 0-100 και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα δεν είναι νούμερα ζηλευτά. Ωστόσο, ο κινητήρας έχει σπιρτάδα στις χαμηλές και τις μεσαίες στροφές με τη μέγιστη ροπή των 205 Nm να αποδίδεται από μόλις τις 1.750 σ.α.λ.
Η απόσταση των 183 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος επιβεβαιώνει τον χαρακτηρισμό του SUV και είναι ικανή να προσφέρει στο Grande Panda απρόσκοπτη προσπέλαση σε ανάγλυφο χωμάτινο τερέν.
Γενικά, η ποιότητα κύλισης είναι καλή παρά τις σχετικά σφιχτές αναρτήσεις. Από την άλλη, το μαλακό υπόβαθρο στα καθίσματα δίνει κάποιους έξτρα πόντους στην άνεση.
Θετική εντύπωση αφήνει και η εικόνα του εσωτερικού, που είναι πρωτότυπη, μοντέρνα και με ξεχωριστά οικολογικά υλικά, όπως το μπαμπού κάλυμμα στο ένα από τα δύο ντουλαπάκια του συνοδηγού. Ωστόσο, τα πλαστικά στερούνται ποιότητας, με τις συναρμογές σε κάποιες περιπτώσεις να θέλουν μεγαλύτερη προσοχή στη συναρμολόγησή τους.
Η θέση οδήγησης είναι καλή και πλήρως ρυθμίσιμη σε ύψος, μολονότι θα θέλαμε ροοστατική ρύθμιση, αντί για μοχλική, για τις πλάτες των καθισμάτων. Ο digital πίνακας ενδείξεων είναι ευκρινής, όμως δεν παραμετροποιείται ως προς τις ενδείξεις. Επίσης, δεν υπάρχει στροφόμετρο.
Το λογισμικό του συστήματος infotainment έχει τα πολύ βασικά μενού, όμως εφοδιάζεται με ένα καλό σύστημα πλοήγησης. Δύο φυσικά κουμπιά στο κάτω μέρος της κονσόλας αποδεικνύονται "μαγικά", καθώς το ένα απενεργοποιεί τις ηχητικές ειδοποιήσεις ορίου ταχύτητας –οι οπτικές παραμένουν, ενώ το δεύτερο απενεργοποιεί το σύστημα διατήρησης λωρίδας.
Μεγάλη ευκολία, από το να τρέχεις σε μενού και υπομενού για να τα απενεργοποιήσεις τις διάφορες ενοχλητικές ειδοποιήσεις, όπως συμβαίνει στα περισσότερα αυτοκίνητα την σήμερον ημέραν.
Παρά τις αρχικές μας επιφυλάξεις, οι χώροι για τα πόδια των πίσω επιβατών αλλά και για τις αποσκευές δεν είναι ανεπαρκείς σε σχέση με τις διαστάσεις και το μεταξόνιο του Grande Panda. Μπορεί να μην είναι οι κορυφαίες στην κατηγορία, αλλά βρίσκονται στον μέσο όρο, με πορτμπαγκάζ στα 412 λίτρα.
Σε αυτό το FIAT οι μικρές λεπτομέρειες εξωτερικά και εσωτερικά προσφέρουν μια ευχάριστη νότα μοναδικότητας. Τα επονομαζόμενα "easter eggs" –μικρά "κρυφά" στοιχεία ή εκπλήξεις που τοποθετούν σκόπιμα οι κατασκευαστές στα οχήματα για να διασκεδάσουν ή να ενθουσιάσουν τους οδηγούς– είναι αρκετά, όπως και οι ανάγλυφες επιφάνειες στο αμάξωμα.
Δύο μαύρα καπάκια στις πίσω κολόνες εμφανίζουν το όνομα της FIAT ή το σήμα της, ανάλογα με την πλευρά που το κοιτάς. Στο εσωτερικό της πόρτας του πορτμπαγκάζ το μαύρο κάλυμμα του 3ου φως Stop γράφει πάνω "ciao!".
Ένα μικρό αυτοκινητάκι στο σχήμα του αρχέτυπου Panda βρίσκεται κολλημένο υπό γωνία στο διάφανο (κίτρινο) πλαίσιο του αιωρούμενου ταμπλό. Αυτά και άλλα παραπέμπουν σε ένα ιδιότυπο παιχνίδι θησαυρού και αλληλεπίδρασης οδηγού-αυτοκινήτου.
Τέλος, και στην τιμή δε θα τα χαλάσουμε: από 21.077 ευρώ η βασική έκδοση POP, από 22.677 ευρώ η μεσαία ICON και από 24.677 ευρώ η κορυφαία LA PRIMA.
Κυκλοφορεί σε 7 χρώματα, με πιο εντυπωσιακό το κίτρινο σε απόχρωση λεμονιού: "Giallo Limone". Δίχως αμφιβολία, το Grande Panda είναι το πιο trendy B-SUV που κυκλοφορεί εκεί έξω αυτή την περίοδο.
Κινητήρας: 3κύλινδρος turbo, 1.199cc
Κιβώτιο/σχέσεις: Αυτόματο/6
Κίνηση: Μπροστά
Ισχύς: 110 ίπποι
Ροπή: 205 Nm
0-100 km/h: 10 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 5,1 lt/100 km
μέση δοκιμής: 5,9 lt/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 3.999 mm x 1.763 mm x 1.586 mm
Βάρος: 1.390 kg
Χώρος αποσκευών: 412 lt
Εκπομπές CO2: 116 g/km
Τιμή: από €21.077