






Κάποιοι στην Κορέα είναι πιο ευφυείς από τον μέσο όρο της αυτοκινητοβιομηχανίας
Γιατί φροντισμένη σχεδίαση, πρακτικότητα, ποιότητα και καλά δυναμικά χαρακτηριστικά, συγκατοικούν κάτω από το ίδιο αμάξωμα και περνούν υπέροχα
Γιατί κάτι μας λείπει από την "αίσθηση" του τιμονιού. Γιατί η αριστεία στις στροφές, θίγει την άνεση
Το concept είναι απλό στη σύλληψη και την εφαρμογή του: Έχουμε ένα μοντέλο για το οποίο τα τζιμάνια του μάρκετινγκ (ο επαινετικός χαρακτηρισμός δεν εμπεριέχει ίχνος ειρωνείας) ορκίζονται ότι δε γνωρίζει εμπορικά σύνορα και, όπου κι αν λανσαριστεί, θα τύχει θερμής, θερμότερης ή –ακόμα καλύτερα– καυτής υποδοχής. Οπότε, παρουσιάζουμε το αυτοκίνητο καρμπόν –πέρα από τις διαφορετικές χώρες της ίδιας γεωγραφικής περιφέρειας– σε αλλότοπες ηπείρους ελπίζοντας ότι οι αγοραστικές ανάγκες και τα γούστα παγκοσμιοποιούνται αλά μπρατσέτα με τους κατασκευαστές και είναι λίγο πολύ ίδια σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του αυτοκινητικού κόσμου.
Όπως αντιλαμβάνεσαι, το cost cutting που επιτυγχάνεται από ένα μοντέλο που παράγεται με πολλαπλασιασμένη μαζικότητα είναι τεράστιο. Κι όσο κι αν το R&D έχει βάλει το χεράκι του, τα κατσαβίδια του και τα λογισμικά του για να διαφοροποιήσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά ανά περιοχή και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, η ομοιοτυπία του design παραμένει.
Μέχρι πρότινος, λοιπόν, ο κάτοχος ενός Sportage στο Ντάλας και ο ομόλογός του στα Ανώγεια, αφού στέρευε το θέμα "συλλογή όπλων", όταν θα κατέληγαν κάπου στη διχογνωμία "αντικριστό με στάκα ή spare ribs με ΒΒQ σος;" και θα καταλάγιαζαν τα πάθη για την αναμέτρηση "bourbon VS ρατσή", θα μπορούσαν να αποφύγουν την αμήχανη σιωπή που θα ακολουθούσε ανταλλάσσοντας απόψεις για την οικουμενική αισθητική του –προηγούμενου– Sportage. Αναντίρρητα, θα συμφωνούσαν ότι οι σχεδιαστικές υποχωρήσεις (απαραίτητες σε ένα global car που θέλει να είναι ευυπόληπτος πολίτης του κόσμου) ήταν περιορισμένες και το Sportage δε θα ξένιζε ούτε τον Σήφη στο ταξίδι του στο Τέξας ούτε τον Billy στις διακοπές του στο Ρέθυμνο. Παρ’ όλα αυτά, η αισθητική σύγκλισή τους θα ήταν, όπως και να το κάνουμε, εξαναγκασμένη. Το Sportage της τέταρτης γενιάς ήταν ένα πολύ καλό αυτοκίνητο και τόσο ο Σήφης όσο και ο Billy που το ήθελαν θα έκαναν την καρδιά τους πέτρα και θα ενέκριναν την πανανθρώπινη σχεδιαστική προσέγγιση, συμβιβασμένοι με την αναγκαιότητά της.
To –εξακολουθητικά– κερδισμένο στοίχημα της Kia άλλαξε στο νέο μοντέλο. Η εταιρεία ποντάρει τώρα στη διαφοροποίηση του Sportage, που άλλο είναι στην από κει πλευρά του Ατλαντικού και στις ασιατικές χώρες και άλλο στην Ευρώπη.
Μα καλά, έχουν τόση σημασία οι διαφορές που εντοπίζονται στο αμάξωμα και δη στο μέγεθος και στη σχεδίαση του πίσω μέρους; Ναι, γιατί είναι τεκμήρια. Η Kia εδώ και χρόνια ισχυρίζεται ότι επενδύει στην Ευρώπη –κυριολεκτικά και μεταφορικά, κι εμείς την πιστεύουμε–, γιατί βλέπουμε στον δρόμο νεωτερικές ιδέες, όπως η γκάμα των Ceed, που καταφέρνει να στεγάσει ανόμοια σχήματα κάτω από όμοιο όνομα, προσεγγίζει την ηλεκτροκίνηση με συνέπεια αλλά αδογμάτιστα, εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα που της προσφέρεται από το εταιρικό σφιχταγκάλιασμα με τη Hyundai, αλλά διατηρεί τη σχεδιαστική της αυτοτέλεια. Κάπως έτσι, φτάνουμε στο Sportage που τραβάει διαφορετικό δρόμο από το Hyundai Tucson, αλλά –το σημαντικότερο– και από το ίδιο του το παγκοσμιοποιημένο παρελθόν.
Το πιθανότερο είναι ότι θα σου αρέσει το νέο Sportage. Αν όχι, θα φταίει ότι ρέπεις αδιόρθωτα προς το κλασικό (όχι ότι είναι "κακό"), αυτό δηλαδή που δεν υπάρχει πουθενά στο αμάξωμά του. Η Kia αποτάσσεται τον σατανά της κοινοτοπίας και το Sportage δικαιούται να καμαρώνει ότι κατέβηκε από το όρος Σινά κουβαλώντας τις μισές από τις νέες σχεδιαστικές εντολές της εταιρείας (την άλλη πέτρινη πλάκα έφερε το αμιγώς ηλεκτροκίνητο EV6 που λανσαρίστηκε σχεδόν ταυτόχρονα). Το Sportage θα σε υπηρετήσει αισθητικά με τον σωστό τρόπο, δηλαδή, όχι με στοιχεία εντυπωσιασμού, αλλά με εξαιρετικές αναλογίες, δεκάδες ιδιοτυπίες και με το σήμα κατατεθέν του, τα τύπου boomerang φώτα ημέρας. Βέβαια, το τόσο προωθημένο σχήμα υπονομεύει τη διαχρονικότητα, αλλά αυτό έχουμε χρόνο να το συζητήσουμε μέχρι την επόμενη γενιά.
Πριν από μερικά χρόνια το εσωτερικό που θα λέγαμε "high tech" και "φουτουριστικό", γιατί δε θα είχαμε κάτι άλλο να πούμε για τις οθόνες, τα ψηφιακά όργανα, ούτε για το "ρε, πού πήγαν τα κουμπιά;", τώρα είναι απλώς παροντικό, η απτική πραγματικότητα, μεγεθυμένη στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο από το γεγονός ότι δεν υπάρχει μοχλός. Κανένας. Τίποτα. Η επιλογή κίνησης γίνεται από έναν περιστροφικό διακόπτη.
Οι οθόνες έσονται οι δύο εις σάρκα μίαν, σε μια σύζευξη που είναι βέβαιο ότι θα κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια. Το home cinema on the move είναι κυρτό και επικεντρωμένο στον οδηγό και μαζί με το σύνολο υποβραχιόνιο-ποτηροθήκες-διακόπτες χωρίζει τα τσανάκια από όποιον κάθεται δεξιά. Πέρα από τη σχεδιαστική συνάφεια με το EV6, μέσα-έξω, υπάρχει και αντιστοιχία στην ποιότητα, γενικά. Ναι, το Sportage είναι τόσο καλοφτιαγμένο, έχει χώρους, γούστο, καταθέτει άποψη και σε κάνει χαρούμενο όταν μπαίνεις μέσα και κλείνεις την πόρτα ή όταν βγαίνεις έξω και κλείνεις την πόρτα. Το πρώτο, μάλιστα, ενδεχομένως να είναι πιο σημαντικό. Στην κοινή σας ζωή θα ξοδέψεις περισσότερο χρόνο κοιτώντας από μέσα προς τα έξω.
Η εξυπνάδα της Kia έγκειται μεν στον βερμπαλισμό του προλόγου, αλλά και σε κάτι μετρήσιμο, στη μακροσκελή γκάμα. Θέλεις βενζινοκίνητες εκδόσεις; Έχουμε. Ντίζελ; Φυσικά. Υβριδικά παντός είδους; Μα το ρωτάς; Αυτόματα και χειροκίνητα κιβώτια; Σοβαρέψου. Τετρακίνητο; Και τέτοιο υπάρχει. Το Sportage δεν είναι η εξαίρεση της Kia και η Kia δεν είναι η εξαίρεση της κοινοπραξίας Kia-Hyundai. Όταν έχεις βάσιμες υποψίες ότι η απόσταση για την ηλεκτροκίνηση θα είναι μεγάλη, φροντίζεις να στρώσεις τον δρόμο με δεκάδες "ενδιάμεσες" εκδόσεις ανά μοντέλο.
Η συγκεκριμένη έκδοση, εύρωστη με 180 ίππους, ξεχωρίζει στη λίστα του. Δικίνητη, γιατί δε σε νοιάζει η τετρακίνηση και οι χωματόδρομοι είναι υπερεκτιμημένοι, εχθρεύεται την κατανάλωση με το "ήπιο" υβριδικό σύστημα και αριστεύει σε αποτελεσματικότητα και ευχρηστία με το υποχρεωτικό για την έκδοση των 180 ίππων κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και 7 σχέσεων. Το πλαίσιο δεν εκτίθεται ποτέ και δεκάρα δε δίνει για το τι θα του ξημερώσει οδικά και τι του επιφυλάσσεις οδηγικά. Είναι βέβαιο ότι θα εκτιμούσες περισσότερη αίσθηση από το τιμόνι, όσο κι αν η ευελιξία το ευγνωμονεί.
Ο κινητήρας, που επωφελείται από το σύστημα των 48V αλλά και τον γενναίο κυβισμό, αποδίδει πηγαία και ανεβάζει άοκνα τόσο που, αν απενεργοποιήσεις τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας (τιμώντας αυτοστιγμεί την παλικαριά της Kia που συνεχίζει να σου παρέχει το δικαίωμα στην επιλογή), θα έχεις να διαχειριστείς έναν βαθμό υποστροφής. Αν και η ζυγαριά της ανάρτησης γέρνει –λίγο– προς την αρτιότητα των οδηγικών χαρακτηριστικών, η άνεση είναι σχεδόν άμεμπτη, έστω κι αν τη συμψηφίσεις με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης.
Scripta manent: Η ορμή της Kia δε φαίνεται μόνο, είναι και γραμμένη στους τιμοκαταλόγους. Αλλά τα επιχειρήματά της, όταν μας λέει εδώ και καιρό ότι πρέπει να ξεχάσουμε την εποχή με το συγκαταβατικό χτύπημα στην πλάτη, το τυράκι του κόστους και τη φάκα του "ναι μεν, αλλά", τώρα πια είναι ακατάρριπτα. Και οδηγήσαμε ένα από αυτά.
Κι αν όλα τα παραπάνω δεν είναι αρκετά, λίγο πριν την εκπνοή του 2022, το Kia Sportage αναδείχτηκε "Αυτοκίνητο του 2023”, στο θεσμό "Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα”, συγκεντρώνοντας 399 βαθμούς από τους 25 εκλέκτορες δημοσιογράφους (έναντι 276 και 258 για τα Opel Astra και BMW X1, αντίστοιχα). Η ευρύτατη γκάμα που λέγαμε, μαζί με τα σχεδιαστικά, ποιοτικά και δυναμικά χαρακτηριστικά, αλλά και χρηστικότητα που χωράει στο πορτ μπαγκάζ και στρογγυλοκάθεται στην καμπίνα των επιβατών, χάρισαν στο Sportage, το δημοφιλέστερο μοντέλο της Kia στην ευρωπαϊκή αγορά, τον τίτλο που θα το συνοδεύει για την επόμενη χρονιά.
Κινητήρας: 4κύλινδρος turbo 1.598 cc
Κιβώτιο / σχέσεις: αυτόματο διπλού συμπλέκτη / 7
Κίνηση: Εμπρός
Ισχύς: 180 ίπποι
Ροπή: 265 Nm
0-100 km/h: 8,8 sec
Τελική ταχύτητα: 201 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 6,7 lt/100 km
μέση δοκιμής: 8,2 lt/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.515 mm x 1.865 mm x 1.645 mm
Μεταξόνιο: 2.680 mm
Βάρος: 1.580 kg
Χώρος αποσκευών: 562 lt
Εκπομπές CO2: 149 g/km
Τιμή: 32.790 ευρώ