Από τον Θαλή, τον Πυθαγόρα και τον Αρίσταρχο στον Γαλιλαίο, τον Κοπέρνικο και τον Κέπλερ. Kαι από κει στους πιο σύγχρονους: τον Χόκινγκ, τη Φάμπερ και τους δικούς μας Δημήτρη Κεσίδη και Μιχάλη Τσαμή.
Η αστρονομία είναι μια εντυπωσιακή επιστήμη, και άλλο τόσο εντυπωσιακός προέβαλλε ο ξάστερος ουρανός από τη δεύτερη υψηλότερη κορυφή του ορεινού όγκου Χελμού της βόρειας Πελοποννήσου: τη Νεραϊδόραχη με το όνομα, που βρίσκεται σε υψόμετρο 2.338 μ. Από το 2007 είναι εκεί χτισμένος ο Αστρονομικός Σταθμός Χελμού με το τηλεσκόπιο "Αρίσταρχος", που έχει τη δυνατότητα να μεταδίδει παρατηρήσεις τηλεχειριζόμενο από την Αθήνα.
Στα Βαλκάνια είναι το μεγαλύτερο στο είδος του και το δεύτερο σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ευρώπη. Το συγκεκριμένο σημείο, όπως άλλωστε και όλες οι τοποθεσίες ανά τον κόσμο όπου στήνονται αστεροσκοπεία, έχουν δύο κοινά στοιχεία: Θα πρέπει να βρίσκονται σε περιοχές χωρίς φωτορύπανση και σε κορυφές βουνών με κλίμα που επιτρέπει την ανάπτυξη χαμηλών νεφών.
Έτσι, το τηλεσκόπιο λειτουργεί πιο αποδοτικά και αυτό που βρίσκεται στο Αστεροσκοπείο Χελμού είναι από τα πλέον αναγνωρισμένα στη διεθνή κοινότητα των αστρονόμων και των αστροφυσικών. Μάλιστα, αυτή την περίοδο θα ξεκινήσει και η αναβάθμιση του συστήματος λειτουργίας του, που θα του προσδώσει περισσότερες δυνατότητες παρατήρησης και καταγραφής.
Η καλή μέρα από τα χαράματα... φαίνεται
Για το Αστεροσκοπείο Χελμού φύγαμε χαράματα από την Αθήνα, για μια διαδρομή περίπου τριών ωρών που περνά από τα Καλάβρυτα. Με κύριο όχημα το νέο Range Rover Sport 3ης γενιάς και αυτοκίνητο συνοδείας το επίσης νέο Citroen C4 X, ξεκινήσαμε μαζί με τον Βαγγέλη, τον Νίκο και την καλή μας διάθεση για το τηλεσκόπιο "Αρίσταρχος" μια καλοκαιρινή Παρασκευή.
Η πρόβλεψη του καιρού ανέφερε σύννεφα και πιθανότητα βροχής για την κορυφή όπου βρίσκεται το αστεροσκοπείο και η περιπέτεια ξεκίνησε για μας από τις έξι τα χαράματα. Το νέο Range Rover Sport είναι μαγικό χαλί μέχρι την Ακράτα. Ταξιδεύεις σαν λόρδος σε Rolls Royce. Άνετα καθίσματα, αερανάρτηση και ένας εξακύλινδρος –σε σειρά– βενζινοκινητήρας με Turbo να γουργουρίζει στα ψηλά και σε ταχύτητες cruising.
Η μουσική υπόκρουση του βρετανικού straight-six είναι θαυμάσια, ειδικά όταν συνοδεύεται από τις ιδανικές αλλαγές στο ακριβές 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο της ZF.
Από την προηγούμενη μέρα είχαμε φορτίσει την μπαταρία ενεργειακής δυναμικότητας 38,2 kWh του υβριδικού Range Rover, που του δίνει πραγματική αυτονομία 90 χλμ. για κίνηση αμιγώς ηλεκτρική. Σχεδόν διπλάσια από την αυτονομία που έδινε η προηγούμενη γενιά των επαναφορτιζόμενων Range Rover. Σε ρεαλιστικές συνθήκες μπορείς να βγάλεις τις καθημερινές διαδρομές κινούμενος μόνο ηλεκτρικά και να το φορτίζεις το βράδυ.
Η ιδέα του ταξιδιού μας στηρίχθηκε εν πολλοίς σε αυτό το στοιχείο. Να διερευνήσουμε, δηλαδή, το κατά πόσο μπορούμε να ανέβουμε στο φημισμένο τηλεσκόπιο με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα και να απολαύσουμε την αλπική ομορφιά των άλλων βουνοκορφών του συμπλέγματος Χελμού.
Να φωτογραφήσουμε και να κατέβουμε πάλι ηλεκτρικά στην ασφάλεια των εγκαταστάσεων του χιονοδρομικού, φορτίζοντας με καθαρή ενέργεια από το δίκτυο της ΔΕΗ Blue, που βασίζεται περισσότερο σε ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ρεύματος.
Η διαδρομή από τα Καλάβρυτα μέχρι το αστεροσκοπείο είναι 22,5 χλμ. Τα 8,3 τελευταία χιλιόμετρα από αυτά είναι χωμάτινα, ανεβαίνοντας προς τον "Αρίσταρχο". Η ανάβαση με υπερυψωμένα οχήματα δεν ενέχει βαθμό επικινδυνότητας, όμως ο δρόμος είναι σε κάποια σημεία αρκετά στενός και απαιτεί μάτια ανοιχτά και καλά αντανακλαστικά από τον οδηγό. Μέχρι τα 1.950 μ. υπάρχουν δέντρα, ενώ μετά το τοπίο γίνεται αλπικό.
Παίζοντας με τα προγράμματα οδήγησης
Το Range Rover έχει πολλά και εξειδικευμένα προγράμματα οδήγησης off road και για το μόνο στοιχείο που είχαμε μια μικρή ανησυχία ήταν τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά στους τροχούς 23 ιντσών. Στην πράξη δεν επιβεβαιωθήκαμε, καθώς το χωμάτινο κομμάτι από τη βάση του χιονοδρομικού μέχρι την κορυφή του αστεροσκοπείου ήταν σε καλή κατάσταση και δεν προβλημάτισε τα ασφάλτινα ελαστικά του RR Sport.
Στο αστεροσκοπείο έχω ξαναβρεθεί φθινόπωρο και πέτυχα τα σύννεφα να βρίσκονται κάτω από το παρατηρητήριο. Θαρρείς πως έχεις ανέβει στην ψηλότερη κορφή του κόσμου. Στην τωρινή μας προσέγγιση προς την κορυφή τα νέφη ήταν πυκνά και ψηλά. Η θερμοκρασία το μεσημέρι έπεσε στους 8 βαθμούς Κελσίου, ενώ στη βάση του χιονοδρομικού –στα περίπου 8 χλμ. πιο κάτω– είχε 16 βαθμούς.
Φαινόταν πως ο καιρός θα χάλαγε. Στα τελευταία 100 μ. της ανάβασης συναντήσαμε και κατά τόπους χιόνια που δεν πρόλαβαν να λιώσουν στην αυγή ενός περίεργου καλοκαιριού, με άστατο –για την εποχή– καιρό. Αυτή έμελλε να ήταν και η μοίρα μας: Μέσα Ιούνη και ο καιρός δε μας έκανε το χατίρι. Μόλις μισή ώρα παραμείναμε στην κορυφή. Για καλή μας τύχη μας προϋπάντησαν ένα κοπάδι πρόβατα με κουδούνια μαζί με δύο ποιμενικά και έναν άφαντο... βοσκό. Κατάσταση σουρεάλ.
Γρήγορες φωτογραφίες με το Ranger Sport στο τηλεσκόπιο και μαζευτήκαμε άρον άρον με κατεύθυνση προς τα κάτω. Ο καιρός έκλεισε γρήγορα, η κορυφή καλύφθηκε από ομίχλη και η ορατότητα έπεσε στο μηδέν. Η αποστολή επισπεύστηκε. Κινηθήκαμε με χαμηλή ταχύτητα και τα φώτα ομίχλης αναμμένα.
Έλεγχος τερέν από τις κάμερες
Το αυτοκίνητο διέθετε κάμερες που κάλυπταν όλες τις άκρες του αμαξώματος και προέβαλλαν το τερέν του έδαφους μπροστά και πίσω. Ένα σύστημα που λειτούργησε ενισχυτικά κατά την κατάβαση με ομίχλη, καθώς αποφύγαμε νεροφαγώματα και πέτρες από κατολισθήσεις.
Στο ασφαλές περιβάλλον της βάσης του χιονοδρομικού ασχοληθήκαμε λίγο με τα συστήματα του αυτοκινήτου. Εκείνο των πολυμέσων και της διαχείρισης λειτουργιών εξυπηρετείται από μια λεπτή οθόνη 13,1 ιντσών του συστήματος PIVI. Ο χειρισμός της είναι εύκολος και λειτουργικός. Προσφέρει πληθώρα παραμετροποιήσεων των επιμέρους υπομενού λειτουργιών, όμως είναι αρκετά φωτεινή και ζεσταίνεται εύκολα.
Τα φυσικά κουμπιά εκλείπουν από το εσωτερικό του νέου Range Rover Sport, ενώ υπάρχουν 4 θύρες USB – μόνο οι δύο για φόρτιση. Το σύστημα υποστηρίζει Android Auto και Apple CarPlay καθώς και φωνητικές εντολές Amazon Alexa.
Εξαιρετικό σε απόδοση το ηχοσύστημα Meridian με 18 ηχεία, ενισχυτή 825 W και δικάναλο subwoofer. Γενικά ο εσωτερικός διάκοσμος είναι εξαιρετικά μινιμαλιστικός και κομψός, ενώ ενισχύεται και από vegan υλικά. Θαρρείς πως βρίσκεσαι σε μοντέλο της σκανδιναβικής σχολής.
PHEV 510 ίππων
Στη νέα γενιά Range Rover Sport η ακριβότερη και πιο ισχυρή έκδοση είναι η First Edition με τον 8κύλινδρο βενζινοκινητήρα των 530 ίππων. Η δική μας έκδοση ήταν και αυτή First Edition, αλλά υβριδική με 510 ίππους. Η διαφορά στην τιμή είναι σχετικά μικρή, ωστόσο τα οφέλη στην κατανάλωση είναι μεγάλα.
Μπορεί να γίνει παραμετροποίηση στην εξωτερική εικόνα, όμως πολλά στοιχεία προσφέρονται στον βασικό εξοπλισμό. Επίσης, τα τέσσερα διαθέσιμα χρώματα, μεταξύ αυτών και το Firenze Red της δοκιμής μας, δεν έχουν έξτρα χρέωση. Οι επιλογές σε ζάντες, όμως, έχουν.
Γενικά το πακέτο στάνταρντ εξοπλισμού είναι ενισχυμένο και λίγα πράγματα ίσως χρειαστούν για τοποθέτηση με έξτρα χρέωση. Κάτι που δεν ισχύει στον ανταγωνισμό και κυρίως στον γερμανικό, όπου υπάρχει μεγάλη ποικιλία, αλλά τα περισσότερα ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Ο καιρός παρέμεινε κλειστός και βροχερός μέχρι το απόγευμα. Ο Νίκος συνέχισε να τραβά πλάνα κι εμείς λίγο πιο πέρα συζητούσαμε για τη σχεδίαση της έκδοσης Sport. Οι γραμμές και τα νεύρα στα πλαϊνά είναι περιορισμένες. Ο μπροστινός πρόβολος είναι μεγάλος και δημιουργεί μια επιβλητική μούρη. Η οροφή μοιάζει να αιωρείται και παραμένει επικλινής στην ουρά.
Το σχεδιαστικό DNA της Range Rover είναι πολύ ισχυρό, σε σημείο που όλα τα μοντέλα της γκάμας να μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Το σχέδιο τού 3ης γενιάς RR Sport είναι επιβλητικό, συμφωνήσαμε και οι δύο, και φορτώσαμε τον φωτογραφικό εξοπλισμό για να επιστρέψουμε πίσω όπως ήρθαμε. Άνετοι και ευδιάθετοι σε ένα αυτοκίνητο-χιλιομετροφάγο.
Ανεβήκαμε κορυφή και γυρίσαμε ηλεκτρικά θέλοντας να αναδείξουμε ότι με ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει κοντά στους 3 τόνους και αξιωματικά είναι ενεργοβόρο μπορεί να κινηθείς οικονομικά και οικολογικά σε συνθήκες ανάβασης off road στο μεγαλύτερο τηλεσκόπιο των Βαλκανίων.
Επιβεβαιώσαμε ότι έχει νόημα τη σήμερον ημέρα να έχεις ένα ακριβό υβριδικό SUV 510 ίππων που πηγαίνει παντού με έναν πιο βιώσιμο τρόπο. Διότι με ένα συμβατικό το "βιώσιμο"... πάει περίπατο, ενώ με ένα ηλεκτρικό δεν ξέρω αν θα τα καταφέρναμε μέχρι την κορυφή.
Τέλος, απολαύσαμε αυτό το υπέροχο περιβάλλον ενός αυτοκινήτου Range Rover και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ξεχωρίζει για πολλούς λόγους στα premium SUV υψηλού τουρισμού.