Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν κατακόρυφα αλλά υπάρχουν τρόποι να γλιτώσετε καύσιμα

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Η τιμή της βενζίνης έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο και η μετακίνηση με Ι.Χ έχει γίνει σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Το Top Gear πάντα δίπλα στον καταναλωτή που θέλει να εξοικονομήσει χρήματα, παραδίδει απλά -και αρκετά περίεργα- μαθήματα για μείωση της κατανάλωσης καυσίμων. Ναι, είναι ένα σαρκαστικό άρθρο, αλλά, αν δεις τη μεγάλη εικόνα θα ανακαλύψεις αλήθειες.

Σκέψου σαν οδηγός αγώνων

Όλοι ξέρουν ότι η αγωνιστική γραμμή είναι ο ταχύτερος τρόπος να πάρεις μια στροφή. Είναι τόσο γνωστό όσο ότι τα αυτοκίνητα έχουν τιμόνι και ότι "οι κινητήρες κάνουν βρουμμμ" -εκτός αν είναι ηλεκτρικά. Η σωστή γραμμή στη στροφή σημαίνει και περισσότερα χιλιόμετρα αυτονομίας ανά λίτρο. Διότι αν διατηρείς σχετικά υψηλή ταχύτητα στις στροφές σημαίνει ότι σπαταλάς λιγότερο καύσιμο για να επιταχύνεις. Άλλωστε το πολύ φρένο είναι απλά η μετατροπή της "χρήσιμης" ταχύτητας σε άχρηστη θερμότητα.

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Είναι γνωστό ότι τα πιο χαμηλά και ελαφρύτερα αυτοκίνητα α) είναι καλύτερα στο να διατηρούν υψηλή ταχύτητα μέσα στις στροφές και β) καίνε λιγότερο καύσιμο σε σχέση με ένα μεγάλο και ανοικονόμητο οικογενειακό αυτοκίνητο. Άρα για να έχεις καλύτερα αποτελέσματα σύμφωνα με τον αλάνθαστο(not) οδηγό εξοικονόμησης καυσίμου του Top Gear, αγόρασε ένα MX-5 και γίνε Hamilton στις στροφές.

Σκέψου ακόμα περισσότερο σαν οδηγός αγώνων

Για τις στροφές τα είπαμε. Yπάρχει βέβαια θέμα γιατί καμιά φορά η ιδανική γραμμή σε μια στροφή μπορεί να σε ωθήσει να κινηθείς στο αντίθετο ρεύμα -ε και αυτό είναι παράνομο και επικίνδυνο. Οπότε, "κόψε" τη στροφή, αλλά προσοχή στη διαχωριστική.

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Τι άλλο "σοφό" μπορούμε να αντιγράψουμε από τους αγώνες; Μα φυσικά το slipstreaming -αυτό που κινείσαι κολλητά στον μπροστινό για να σου μειώνει την αεροδυναμική αντίσταση. Και αυτό βέβαια στον αυτοκινητόδρομο είναι επικίνδυνο και παράνομο -και ευτυχώς.

Όχι ρελαντί

Επίσης πασίγνωστο και παλιό όσο και η Βίβλος. "Παιδιά, μακριά από το ρελαντί" αναφέρεται κάπου –πού ακριβώς άγνωστο.
Ανεξάρτητα αν το αναφέρει στη Βίβλο ή όχι, το γεγονός παραμένει ότι το να αφήνεις το αυτοκίνητό σου στο ρελαντί είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος για να σπαταλάς καύσιμα και να φθείρεις τον κινητήρα σου πιο γρήγορα.

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Χαρακτηριστικό παράδειγμα - τα αυτοκίνητα της αμερικανικής αστυνομίας τα οποία είναι εξοπλισμένα με ειδικό χρονόμετρο, το οποίο μετράει πόσο διάστημα το αυτοκίνητο μένει ακίνητο με τον κινητήρα σε λειτουργία. Και αυτό είναι σημαντικό από την άποψη της συντήρησης, γιατί ο εμπειρικός κανόνας αναφέρει ότι μια ώρα στο ρελαντί του κινητήρα ισοδυναμεί με 40 έως 100 χιλιόμετρα κίνησης.

Τα αυτοκίνητα δεν θέλουν ζέσταμα

Βασικά δεν θέλουν ζέσταμα γιατί δεν είναι το χθεσινό παστίτσιο. To "άστο λίγο να ζεσταθεί" που λέγαμε παλιά, πρέπει να μείνει σε εκείνη την εποχή. Την εποχή του καρμπιρατέρ δηλαδή. Τότε, ναι, υπήρχε πραγματική ανάγκη "προθέρμανσης" και τα καρμπιρατέρ ήθελαν το χρόνο τους για να λειτουργήσουν σωστά. Σίγουρα θυμάσαι παλιότερα που είχαμε τετρακύλινδρες (και συνήθως τέσσερα καρμπιρατέρ) ιαπωνικές μοτοσικλέτες και το πρωινό ξεκίνημα ήταν μια μικρή  -ή και μεγαλύτερη- άσκηση υπομονής.

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Σχετικά με τη συμβουλή "πρέπει να ζεστάνεις το λάδι του κινητήρα σας"- να θυμάσαι ότι οι κινητήρες δεν ζεσταίνονται καλά στο ρελαντί. Εάν συμπαθείς τους κινητήρες, απλώς οδήγησε cool μέχρι το λάδι να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία.

 Σχεδιασμός διαδρομής/ ταξιδιού

"Αν αποτυγχάνεις στον προγραμματισμό, τότε σχεδιάζεις μια αποτυχία", είναι η ελεύθερη μετάφραση μια γνωστής φράσης του Βενιαμίν Φραγκλίνου. ΟΚ, ακούγεται αρκετά μανατζερίστικη λογική και απόσπασμα από κακό βιβλίο αυτοβελτίωσης, αλλά στην περίπτωσή μας είναι σωστή. Και για να παραφράσουμε τον Φραγκλίνο "αν δεν σχεδιάσεις σωστά την διαδρομή σου θα επισκεφτείς περισσότερες φορές το βενζινάδικο".                                                 

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Λίγη προνοητικότητα και προγραμματισμός θα κάνουν θαύματα, "οικονομικά" μιλώντας. Τσέκαρε την κίνηση στους δρόμους πριν ξεκινήσεις, ακολούθησε πιο ήσυχες διαδρομές, χρησιμοποίησε αυτοκινητόδρομους και κεντρικούς δρόμους χωρίς φανάρια αν είναι δυνατόν, ταξίδεψε εκτός των ωρών αιχμής, εάν μπορείς.

Ηλεκτροκίνηση

Είναι προφανές ότι αφού η βενζίνη και το ντίζελ είναι πλέον πολύ ακριβά καύσιμα, πάρε ένα αυτοκίνητο που δεν χρησιμοποιεί κανένα από τα δύο. Ηλεκτρικό αυτοκίνητο λοιπόν είναι η λύση. Ή μήπως όχι με τις τιμές που έχουμε αυτή την περίοδο στην Ελλάδα; Όπως και να έχει μπορείς να το φορτίζεις νύχτα που οι τιμές ρεύματος είναι χαμηλότερες (αν έχεις τη δυνατότητα).

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Και αν έχεις και φωτοβολταϊκά στο σπίτι θα φορτίζεις ακόμα πιο φθηνά και θα αρχίσεις να αδιαφορείς αν ο Πούτιν άνοιξε τις κάνουλες ή τι κάνει ο ΟΠΕΚ. Επειδή όμως η ενεργειακή κρίση είναι εδώ, το να έχεις φωτοβολταϊκά στο σπίτι είναι δύσκολο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι φθηνά, ας προχωρήσουμε στην επόμενη περίπτωση.

Ξεχάστε το αυτοκίνητο

Ναι, η ηλεκτροκίνηση ήταν μια προφανής λύση αλλά οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν μας οδηγούν άμεσα στην επόμενη λύση. Αφήνεις το αυτοκίνητο σπίτι και πας (όπου θες) με τα πόδια.

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Αν πρόκειται για αποστάσεις 2-4 χιλιομέτρων. (όπως π.χ. αν μένεις Παγκράτι και δουλεύεις Σύνταγμα) είναι κρίμα να παίρνεις αυτοκίνητο αφού μιλάμε για περπάτημα 15 με 30 λεπτά. Και οικονομία και σιλουέτα. Δυνατό combo.

Οι δύο τροχοί συμφέρουν

Ναι, ξέρουμε. Ως λάτρεις του αυτοκινήτου, υποτίθεται ότι περιφρονούμε τους ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές και μπλα μπλα. Αλλά είναι και αυτός ένας τρόπος μετακίνησης και ξεπερνά την κλασική διάταξη "τέσσερις ρόδες κι ένας κινητήρας".

Παράξενες συμβουλές του Top Gear για οικονομία καυσίμου

Υπάρχουν ποδήλατα, μοτοσικλέτες, τρίκυκλα, τετράτροχα, εξάτροχα, ακόμη και οκτάτροχα. Έχεις δει ακόμη και ανθρώπους με μονόκυκλα. Έτσι, είτε χρησιμοποιήσεις λιγότερα καύσιμα σε μια μοτοσικλέτα, μικρή ποσότητα σε ένα μοτοποδήλατο ή καθόλου (ή με λίγο ρεύμα) σε κάτι που κινείται με πεντάλ, θα είσαι και γρήγορος και οικονομικός. Εκτός κι αν οδηγείς μονόκυκλο. Αυτό είναι απλώς ο γρήγορος τρόπος για σπασμένα κόκκαλα.

ΤΗΕ FUTURE OF DRIVING

Όταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Best of Network