Αφιέρωμα 30 χρόνια Mercedes-Benz C-Class: το σεντάν μετά την "Baby Benz"

Και όμως 30 χρόνια C-Class, το μεσαίο σεντάν που προσπάθησε -και πέτυχε- να ξεπεράσει την "baby benz" και να αποτελέσει ένα μοντέλο-σταθμός στην ιστορία της φίρμας

Συμπαγής, ασφαλής και περιζήτητη -η Mercedes-Benz C-Class της σειράς 202 σημείωσε τεράστια επιτυχία: από το 1993 έως το 2001, σχεδόν 1,9 εκατομμύρια οχήματα Saloon και Estate έφυγαν από τις γραμμές παραγωγής. Στο σύνολο των χαρακτηριστικών της, η πρώτη C-Class εδραίωσε την επιτυχία του εντυπωσιακού προκατόχου της, της Mercedes-Benz 190 (W 201), ευρέως γνωστής ως "Baby Benz". Οι νέοι κινητήρες ντίζελ και βενζίνης με τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων είχαν μεγαλύτερη ισχύ και μειωμένη κατανάλωση.

Η Mercedes-Benz εισήγαγε επίσης διαδοχικά μια νέα ονοματολογία με τη σειρά 202: σε αντιστοιχία με την S-Class, η οποία ονομαζόταν έτσι από το 1972, ένα γράμμα χρησιμοποιούνταν τώρα για να προσδιορίζει γενικά την κατηγορία του οχήματος - εξ ου και η ονομασία "C-Class". Η ονομασία του μοντέλου ακολούθησε μια νέα λογική. Το σχετικό γράμμα τοποθετούνταν πλέον μπροστά από τον συνδυασμό αριθμών που αναφερόταν στον κυβισμό. Το καλοκαίρι του 1993, η Mercedes-Benz μετέφερε την αρχή αυτή και στα υπόλοιπα επιβατικά αυτοκίνητα της μάρκας.

Η διαχρονική σχεδίαση της C-Class

Η σχεδίαση της σειράς 202 ήταν διαχρονική και κομψή: "Η σχεδίαση της πρώτης C-Class είχε ως στόχο να προσελκύσει ένα ευρύ κοινό με μια κομψή, αισθητική και διαχρονική μορφή", λέει ο καθηγητής Peter Pfeiffer, επικεφαλής σχεδιασμού από το 1999 έως το 2008, εξηγώντας τις προδιαγραφές της εποχής. "Ταιριάζει φυσικά στο σχεδιαστικό ιδίωμα της μάρκας. Η επιτυχία του έδειξε ότι αυτή η ενοποίηση, η οποία είχε σχεδιαστεί από την αρχή, ήταν ο σωστός τρόπος. Η σειρά 202 έγινε μια μεγάλη επιτυχία".

Σε σύγκριση με τον προκάτοχό της, η C-Class προσέφερε σημαντικά περισσότερους εσωτερικούς χώρους: "Ανταποκριθήκαμε στο γεγονός ότι ο πληθυσμός της κεντρικής Ευρώπης αυξανόταν χρόνο με το χρόνο", λέει ο καθηγητής Hermann Gaus, επικεφαλής της συνολικής εξέλιξης οχημάτων εκείνη την εποχή. Περισσότερος εσωτερικός χώρος με ελάχιστα μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις επιτεύχθηκε αφενός με αναδιάταξη τμημάτων όπως ο κινητήρας, οι άξονες και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Στην C-Class, η μετατόπιση του ρεζερβουάρ καυσίμου απέφερε επίσης σημαντικά πλεονεκτήματα. Στην 190, εξακολουθούσε να είναι τοποθετημένη πίσω από το πίσω κάθισμα. Ένα πλαστικό ρεζερβουάρ καυσίμου χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο νέο συμπαγές σεντάν. Ήταν ελαφρύ, ελεύθερα διαμορφώσιμο και βρισκόταν κάτω από το πίσω κάθισμα και μπροστά από τον πίσω άξονα.

Ως εκ τούτου, στη C-Class, ήταν δυνατή η ελαφρά μετακίνηση του πίσω καθίσματος για μεγαλύτερη ευρυχωρία. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών αυξήθηκε επίσης σε σύγκριση με το W 201. Με μήκος αυξημένο κατά περίπου 40 χιλιοστά σε σχέση με τον προκάτοχό της, η νέα σειρά μοντέλων παρέμενε ένα συμπαγές σεντάν.

Ασφάλεια και διατήρηση των πόρων

Εκτός από τη βελτιωμένη ασφάλεια σε μετωπικές και οπίσθιες συγκρούσεις, οι μηχανικοί έδωσαν μεγάλη προτεραιότητα στην προστασία από πλευρικές συγκρούσεις. Η δέσμη μέτρων ήταν εκτεταμένη. Περιλάμβανε ένα μονοκόμματο πλευρικό τοίχωμα. Αυτό προσέφερε πολύ υψηλό επίπεδο αντοχής. Επιπλέον, μια σωληνοειδής δομή ενίσχυε τις πόρτες.

Τεράστιες εγκάρσιες δοκοί κάτω από τα μπροστινά καθίσματα μετέφεραν τις δυνάμεις στο κεντρικό τούνελ και στην πλευρά του οχήματος που δεν είχε προσκρούσει. Τα διαφράγματα στα πλαϊνά μαρσπιέ απέτρεπαν το λύγισμα.

Τα καθίσματα σχεδιάστηκαν επίσης για ακαμψία, ώστε να μεταφέρουν δυνάμεις χωρίς να καταρρέουν. Επιπλέον, οι προγραμματιστές είχαν κατά το σχεδιασμό της σειράς 202 κατά νου την εξοικονόμηση πόρων. Στόχος ήταν να διασφαλιστεί ότι το 85% του οχήματος στο τέλος του κύκλου ζωής του θα μπορούσε να ανακυκλωθεί.

Νέοι κινητήρες για περισσότερη ισχύ και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων
Κατά το λανσάρισμά της στην αγορά, η C-Class ήταν διαθέσιμη σε τέσσερα βενζινοκίνητα και τρία πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Η C 180 είχε απόδοση 122 hp. Η C 200 απέδιδε 136 hp. Η C 220 απέδιδε 150 hp. Η C 280 απέδιδε 193 hp από τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα της. Στο πετρέλαιο βρίσκουμε την C 200 Diesel με 75 hp που ήταν το εισαγωγικό μοντέλο, ακολουθούμενο από το C 220 Diesel με 95 hp και το C 250 Diesel 113 hp.

Οι νέοι βενζινοκινητήρες είχαν μεγαλύτερη ροπή και υψηλότερη ονομαστική ισχύ από ό,τι στο W 201, ενώ η ποιότητα των καυσαερίων ήταν σημαντικά βελτιωμένη. Παράλληλα η Mercedes-Benz ήταν ο πρώτος κατασκευαστής παγκοσμίως που εισήγαγε την τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων για κινητήρες ντίζελ. Σε συνδυασμό με περαιτέρω τεχνικές βελτιώσεις, όπως τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα ψεκασμού, η πρόοδος που επιτεύχθηκε οδήγησε επίσης σε υψηλότερη ονομαστική ισχύ και μεγαλύτερη ροπή. 

Μια ανάρτηση κατασκευασμένη για άνεση

Οι σύγχρονοι σχεδιασμοί των αξόνων συνέβαλαν στη σημαντική βελτίωση της άνεσης οδήγησης και της οδηγικής ασφάλειας σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Π.χ. τα διπλά ψαλίδια στην εμπρός ανάρτηση. 

Η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, γνωστή από το "Baby Benz", τροποποιήθηκε. Η νέα διάταξη των ελατηρίων και των αμορτισέρ, καθώς και το μεγαλύτερο μεταξόνιο και το μεγαλύτερο πλάτος του μεταξονίου, συνέβαλαν επίσης στην άνεση και την ασφάλεια χειρισμού.

Η σωστή επιλογή για όλους. Οι τέσσερις σειρές εξοπλισμού

Ο βασικός εξοπλισμός περιελάμβανε αερόσακο οδηγού, ενσωματωμένη προστασία από πλευρικές συγκρούσεις, σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων ABS, υδραυλικό τιμόνι, κιβώτιο ταχυτήτων πέντε ταχυτήτων και σύστημα κεντρικού κλειδώματος. Εκτός από τη λεγόμενη κλασική έκδοση -που αργότερα αναφέρθηκε ως Classic- η Mercedes-Benz προσέφερε τη C-Class σε σειρές εξοπλισμού με τις ονομασίες Esprit, Elegance και Sport.

Το Esprit διέθετε χαμηλότερη ανάρτηση κατά 25 χιλιοστά και ένα πολύχρωμο, φρέσκο εσωτερικό. Το Elegance ξεχώριζε με ένθετα χρωμίου και ξύλινες επενδύσεις που καθόριζαν την ατμόσφαιρα στο εσωτερικό. Το Sport διέθετε επίσης χαμηλότερη ανάρτηση κατά 25 χιλιοστά και πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης. Ο εξοπλισμός περιελάμβανε φαρδύτερα ελαστικά και ζάντες ελαφρού κράματος σε σχεδίαση πέντε οπών.

Οι εκδόσεις Classic και Elegance αντιπροσώπευαν το ένα τρίτο των οχημάτων που παραδόθηκαν. Οι Esprit και Sport αποτέλεσαν το υπόλοιπο ένα τρίτο.

Παρουσίαση ενός μοντέλου Estate

Από πολύ νωρίς στη φάση σχεδιασμού του Saloon, η οποία ξεκίνησε το 1986, το Διοικητικό Συμβούλιο της τότε Daimler-Benz AG αποφάσισε επίσης να αναπτύξει ένα station μοντέλο με την εσωτερική ονομασία S 202. Αυτό λανσαρίστηκε το 1996.

Ισχυρά μοντέλα AMG

Η κορυφαία επίδοση της σειράς 202 ήταν αρχικά η C 36 AMG που παρουσιάστηκε το φθινόπωρο του 1993. Ήταν το πρώτο όχημα που ανέπτυξαν από κοινού η Mercedes-Benz και η AMG. Βασιζόταν σε μια C 280 στη γραμμή εξοπλισμού "Sport". Η AMG ανέβασε τον εξακύλινδρο κινητήρα στα 3,6 λίτρα από τα 2,8. Ειδικά έμβολα, τροποποιημένος στροφαλοφόρος άξονας και υψηλότερη σχέση συμπίεσης είχαν ως αποτέλεσμα την απόδοση των 280 hp. Σε σύγκριση με την έκδοση Sport, η ανάρτηση χαμηλώθηκε κατά δέκα επιπλέον χιλιοστά. Μια τροποποιημένη μπροστινή και πίσω ποδιά, πλευρικές ποδιές και μεγαλύτεροι τροχοί διέκριναν οπτικά την παραλλαγή AMG.

Έμελλε να σημειώσει μεγάλη επιτυχία: από το φθινόπωρο του 1993 έως τον Ιούνιο του 1997 παρήχθησαν 5.221 μονάδες της C 36 AMG. Τον Σεπτέμβριο του 1997, ένας οκτακύλινδρος κινητήρας έκανε το ντεμπούτο του στην C-Class. Η C 43 AMG απέδιδε 306 ίππους. Στην C 55 AMG που λανσαρίστηκε το 1998, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 347 hp.

Η C-Class κερδίζει το DTM με την πρώτη προσπάθεια

Στο DTM, μια πολύ δημοφιλής σειρά αγώνων σε όλη την Ευρώπη, η C-Class συνέχισε τη μεγάλη επιτυχία του αγωνιστικού αυτοκινήτου τουρισμού με βάση το 190 E 2.5-16 από το 1994 και μετά. Το 1994 ο Klaus Ludwig κέρδισε τον τίτλο με μια AMG Mercedes C-Class DTM, της οποίας ο V6 κινητήρας απέδιδε 400 hp.

Με την αναθεωρημένη έκδοση και 324 kW (440 hp), ο Bernd Schneider εξασφάλισε τους τίτλους του πρωταθλήματος DTM και του Διεθνούς Πρωταθλήματος Αυτοκινήτων Τουρισμού ITC το 1995. Το νικητήριο αυτοκίνητο εκτίθεται στην αίθουσα Legend Room 7: "Αγώνες και ρεκόρ" στο Μουσείο Mercedes-Benz.

Νέοι κινητήρες V6 και CDI με την αναβάθμιση του μοντέλου

Κατά τη διάρκεια της περιόδου παραγωγής από το 1993 έως το 2000 (Saloon) και από το 1996 έως το 2001 (Estate), ενσωματώθηκαν στην παραγωγή πολυάριθμες τεχνικές και οπτικές βελτιώσεις. Το 1995, για παράδειγμα, η C 230 Kompressor κέρδισε σημαντικά υψηλότερη ροπή σε ένα ευρύ φάσμα στροφών και πιο άμεση απόκριση στην παροχή ισχύος.

"Λόγω της απουσίας υστέρησης του turbo, αποφασίσαμε τότε υπέρ του συμπιεστή και κατά του υπερσυμπιεστή", εξηγεί ο καθηγητής εξέλιξης οχημάτων Hermann Gaus. Από την αναβάθμιση του μοντέλου του 1997 και μετά, τα C 240 και C 280 προσφέρονταν με νέους κινητήρες V6. Το ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας ESP ήταν αρχικά διαθέσιμο μόνο για αυτά τα μοντέλα, αλλά ακολούθησαν και τα υπόλοιπα. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, ο στάνταρ εξοπλισμός περιελάμβανε πλευρικούς σάκους στις μπροστινές πόρτες, εντατήρες ζωνών υψηλής απόδοσης με περιοριστές δύναμης ζώνης στα μπροστινά καθίσματα και Brake Assist.

Η Mercedes-Benz παρουσίασε επίσης έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα ντίζελ. Η C 250 Turbodiesel ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο turbodiesel με τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων και intercooling. Ανέπτυξε ισχύ 150 hp. Το 1997, η τεχνολογία common-rail έκανε την εμφάνισή της στην C-Class. Ο τετρακύλινδρος ντίζελ της C 220 CDI απέδιδε 125 hp. Αυτός ο κινητήρας όχι μόνο διέθετε την υψηλότερη ροπή στην κατηγορία κυβισμού του, αλλά έθεσε και πρότυπα στην κατανάλωση καυσίμου και στις εκπομπές ρύπων. Το 1998 προστέθηκε ο C 200 CDI με 102 hp.

Από το 1993 έως το 2000, παρήχθησαν 1.626.383 μοντέλα σαλούν της σειράς 202. Από το 1996 έως το 2001, στον αριθμό αυτό προστέθηκαν 243.871 μοντέλα Estate.

Διαβάστε ακόμα:
 - 10 προκλητικές και αστείες έντυπες διαφημίσεις αυτοκινήτων
 - Και ο επικεφαλής της BMW κατά του νέου πλαισίου ρύπων Euro 7 και εξηγεί γιατί
 - Σε πόσα χρόνια θα έχουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλες οι φίρμες
 - Το ηλεκτρικό Toyota της επόμενης γενιάς μπορεί να είναι ανταγωνιστής της Taycan
 - Αυτό το αυτοκίνητο είναι πρώτο σε πωλήσεις παγκοσμίως το 2022

Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001
Mercedes-Benz C-Class 1993-2001