Mercedes EQS 580: Οδηγούμε στην Ελλάδα την ηλεκτρική ναυαρχίδα της νέας εποχής

Ή πώς η τεχνολογία μπορεί να μεταφέρει το αγαπημένο σου lounge bar στο γκαράζ του σπιτιού σου

Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580
Mercedes EQS580

Κάτι λιγότερο από έναν αιώνα πριν, το 1931, ο Βρετανός συγγραφέας Aldous Huxley προειδοποιούσε μέσα από το δυστοπικό μυθιστόρημα Brave New World για τους κινδύνους που εγκυμονεί η ανάθεση του ελέγχου των νέων τεχνολογιών στο κράτος. Ίσως, μάλιστα, τα γραφόμενά του να έχουν αποδειχτεί περισσότερο προφητικά από το 1984 του Orwell, όμως μια τέτοια σύγκριση δεν έχει θέση σε ένα κείμενο για τη Mercedes EQS.

Επιχειρώντας μια τυπική προσέγγιση στο κορυφαίο ηλεκτρικό μοντέλο της Mercedes, θα βρεθείς απέναντι σε μια σειρά χαρακτηριστικών που όμως αδυνατούν να αποδώσουν την ουσία αυτού που είναι στην πραγματικότητα η EQS. Ναι, είναι αλήθεια ότι δεν αποτελεί την ηλεκτρική εκδοχή της S-Class, αλλά ένα μοντέλο που σχεδιάστηκε εξαρχής ως ηλεκτρικό και διαθέτει το πιο αεροδυναμικό αμάξωμα (Cd: 0,20) που θα συναντήσεις στον δρόμο, εκτός κι αν τύχει να περάσει δίπλα σου κάποιο σπάνιο Lightyear 0. Στην Ελλάδα, ειδικά, δεν υπάρχουν πολλές πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο.

Aεροδυναμική εναντίον διαστάσεων

Mercedes EQS580

Επίσης, είναι αλήθεια ότι το αεροδυναμικό σχήμα της καταφέρνει να κρύβει αριστοτεχνικά τις πραγματικά τεράστιες διαστάσεις της. Ουσιαστικά, έχει το ίδιο μήκος με ένα Range Rover στην έκδοση με μακρύ μεταξόνιο (LWB), το οποίο μοιάζει σαν σπίτι πάνω σε ρόδες. Και βέβαια η EQS580, παρά το γεγονός ότι δεν αυτοχαρακτηρίζεται ως έκδοση με μακρύ μεταξόνιο, έχει ελάχιστα μεγαλύτερο από εκείνο του Range Rover (3,21 m έναντι 3,19 m)

Όμως όχι, αν σταθείς στους χώρους, στην ποιότητα και τις προδιαγραφές των ηλεκτροκινητήρων της EQS580, χάνεις την ουσία, η οποία είναι ότι με το συγκεκριμένο μοντέλο η Mercedes επιδίδεται σε ένα ανελέητο τεχνολογικό show off έναντι του ανταγωνισμού. Και ποιος είναι αυτός; Μέχρι τη στιγμή που η BMW παρουσίασε την i7 η αλήθεια είναι ότι η EQS πρακτικά δεν είχε ανταγωνισμό. Περιπτώσεις όπως της Porsche Taycan ή του Audi e-tron GT αποτελούν πιο οδηγοκεντρικές προτάσεις και σε κάθε περίπτωση το τεχνολογικό τους υπόβαθρο υπολείπεται εκείνου της Mercedes.

Mercedes EQS580

Σε μια παρόμοια προσέγγιση μ’ εκείνη του Huxley, που όμως αφορά τον χώρο του αυτοκινήτου, η EQS είναι αυτή τη στιγμή το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα γραφής για το τι συνεπάγεται η ανάθεση του ελέγχου της τεχνολογίας στο... αυτοκίνητο. Και, φυσικά, ένα απτό παράδειγμα του βαθμού που ένα αυτοκίνητο μπορεί να προσομοιάσει στο περιβάλλον μιας πολυτελούς κατοικίας

Πολυτέλεια και τεχνολογία


Ας υποθέσουμε ότι μόλις έχεις παραλάβει την EQS 580 και ετοιμάζεσαι να βρεθείς στη θέση του οδηγού, κάτι όχι απαραίτητα δεδομένο, καθώς οι πιθανότητες να καθίσεις πίσω δεξιά είναι ακριβώς οι ίδιες. Από κάπου, όμως, πρέπει να ξεκινήσεις. Η είσοδος σε ένα ιδιαίτερα φωτεινό εσωτερικό δημιουργεί πάντοτε θετική προδιάθεση, όμως στην περίπτωση της συγκεκριμένης Mercedes το λευκό δέρμα στις επενδύσεις των καθισμάτων και του τιμονιού περνάει γρήγορα σε δεύτερη μοίρα.

Αιτία είναι αυτό που οι Γερμανοί ονομάζουν "Hyperscreen" και αποτελεί μια συστοιχία τριών οθονών που καλύπτουν το ταμπλό σε μια διαγώνιο 55 ιντσών (αν συνυπολογίσεις και το πλαίσιο σε piano black), συνθέτοντας το πιο ψαρωτικό interface στον χώρο του αυτοκινήτου. Πρόκειται για μια μοναδική εικόνα, που δεν αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού όλων των εκδόσεων της EQS, αλλά, ειλικρινά, δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον υποψήφιο αγοραστή της που να μην κάνει "τικ" στο συγκεκριμένο κουτάκι της φόρμας του προαιρετικού εξοπλισμού.

Mercedes EQS580

Σίγουρα θα προσθέτει μερικές χιλιάδες ευρώ στον τελικό λογαριασμό, αλλά, για ένα αυτοκίνητο που κοστίζει ούτως ή άλλως αρκετά πάνω από 100.000 ευρώ, δε νομίζω πως θα ρίξει έξω τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Και είναι το πρώτο πράγμα που θα προσέξει κανείς σε ένα δεδομένα εντυπωσιακό εσωτερικό. Δύο οθόνες 12,3 ιντσών η καθεμία, μία μπροστά στον οδηγό που παίζει τον ρόλο του πίνακα οργάνων και μία ίδια μπροστά από τον συνοδηγό με όλες τις λειτουργίες που συνήθως συναντάς στην κεντρική οθόνη infotainment.

Το κερασάκι στην τούρτα, η κεντρική οθόνη 17,7 ιντσών, με σταθερά στο κάτω μέρος της τα χειριστήρια του κλιματισμού. Όλες τους με εξαιρετικά γραφικά. Θα μπορούσες να το δεις και ως στοιχείο εντυπωσιασμού, αλλά η EQS διαθέτει πολλά τέτοια, όχι όλα τους ορατά διά γυμνού οφθαλμού. Όπως, για παράδειγμα, οι περί τους 350 αισθητήρες που θα ζήλευαν και στο Big Brother και δίνουν στο αυτοκίνητο τη δυνατότητα να γνωρίζει ανά πάσα ώρα και στιγμή πού είναι στραμμένο το βλέμμα σου, τι ακουμπάς, ακόμα και να αξιολογεί τον βαθμό προσοχής σου στην οδήγηση.

Αισθητήρες να δουν τα ματια σου

Κάπως έτσι μπορείς να ρυθμίζεις τους εξωτερικούς καθρέφτες, κοιτάζοντας απλά εκείνον που θέλεις να ρυθμίσεις. Και σε περίπτωση που η κουβέντα με τον συνοδηγό σου φτάσει σε σημείο να σου αποσπάσει την προσοχή από τον δρόμο η EQS θα το καταλάβει και θα προχωρήσει στις ανάλογες υποδείξεις. Αν τώρα είσαι η περίπτωση του κατόχου που κάθεται πίσω δεξιά, τότε ετοιμάσου να βρεθείς σε ένα εξίσου ευχάριστο και ξεχωριστό περιβάλλον με όποιον κάθεται μπροστά.

Mercedes EQS580

Η έντονη κλίση της οροφής θα δυσκολέψει λίγο την είσοδό σου στις πίσω θέσεις, όμως από τη στιγμή που θα βρεθείς στην αγκαλιά των καθισμάτων έχεις κάνει το καθοριστικό βήμα. Στο κεντρικό υποβραχιόνιο φιλοξενείται ένα tablet μέσω του οποίου μπορείς να ελέγχεις τις περισσότερες λειτουργίες εντός του αυτοκινήτου. Ουσιαστικά τα πάντα, εκτός από την οδήγηση. Μπορείς να επιλέξεις τον φωτισμό που θέλεις, την πηγή ήχου, τον κλιματισμό ή το πρόγραμμα μασάζ που επιθυμείς

Βασικά, η EQS είναι ένα αυτοκίνητο που σε προδιαθέτει να βρίσκεσαι στο εσωτερικό της ακόμα κι αν δεν έχεις σκοπό να μετακινηθείς και αυτό είναι σίγουρα μία ακόμα ιδιαιτερότητά της. Ή, αν προτιμάς, μία ακόμα ένδειξη του βαθμού της άνεσης και της ατμόσφαιρας που δημιουργεί. Είναι λογικό. Η EQS έχει περισσότερα προγράμματα για μασάζ και χρωματικούς συνδυασμούς στο εσωτερικό της, απ’ ό,τι για οδήγηση. Σε συνδυασμό με το εξαιρετικό της ηχοσύστημα, η EQS θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει μια εναλλακτική για τη βραδινή σου έξοδο. Το μόνο αρνητικό είναι ότι θα χρειαστεί να φτιάξεις εσύ το ποτό σου.

Mercedes EQS580

Εντάξει, μεγάλο μέρος του εξοπλισμού άνεσης της EQS580 είναι έξτρα και το κόστος του θα ανέρχεται λογικά σε αρκετές χιλιάδες ευρώ, όμως σε αυτή την κατηγορία το ζητούμενο είναι το πού μπορεί να φτάσει ένα μοντέλο την παράμετρο "άνεση", όταν τα λεφτά δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα. Σε μοντέλα όπως αυτή η κορυφαία Mercedes η παραμετροποίηση ξεκινά ήδη από τη συμπλήρωση της φόρμας παραγγελίας. Σε βαθμό που ένα έξτρα ποσό μπορεί να σου "ξεκλειδώσει" μερικές επιπλέον μοίρες στην κλίση των πίσω τροχών ελέω τετραδιεύθυνσης. Το ταβάνι στην τιμή ενός τέτοιου αυτοκινήτου το ορίζεις εσύ και όχι ο κατασκευαστής.

Εξαιρετική διαχείριση ενέργειας

Αν, πάντως, επιλέξεις να χρησιμοποιήσεις την EQS ως αυτοκίνητο και όχι ως προορισμό βραδινής εξόδου, τότε έχεις στη διάθεσή σου ένα ιδανικό cruiser. Αν και το βάρος της συγκεκριμένης έκδοσης ξεπερνά τους 2,5 τόνους, οι δύο ηλεκτροκινητήρες εξασφαλίζουν επιδόσεις supercar σε ένα περιβάλλον τόσο ήσυχο, όσο η Πλατεία Συντάγματος τον Δεκαπενταύγουστο. Η τεράστια μπαταρία των 107,8 kWh υπόσχεται καλή αυτονομία, αλλά και μεγάλη αναμονή στην πλειοψηφία των ταχυφορτιστών (50 kWh) της ελληνικής επικράτειας.

Mercedes EQS580

Η διαχείριση της ενέργειας, πάντως, είναι πολύ καλή, συνέπεια και της αεροδυναμικής σχεδίασης, με αποτέλεσμα μια αυτονομία της τάξεως των 450-500 km ακόμα και σε ταξίδι με ταχύτητες 130-150 km/h. Αυτή αντιστοιχεί σε μια μέση κατανάλωση 22-24,5 kWh/100 km, που είναι λογική για τέτοιο αυτοκίνητο. Εναλλακτικά όλων αυτών, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το ιδιωτικό σου Learjet.

H τετρακίνηση σε συνδυασμό με την τετραδιεύθυνση συνεπάγονται πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης και κύκλο στροφής επιπέδου A-Class. Αν επιλέξεις να πάρεις το μέγιστο από τους 523 ίππους της EQS580, θα έχεις την αίσθηση επιτάχυνσης που περιμένεις από μια τέτοια ισχύ, αλλά με το ανάλογο αντίτιμο σε απώλεια ενέργειας. Τα 4,3 sec της επιτάχυνσης 0-100 km/h αποτελούν μία ακόμα περίπτωση όπου η ηλεκτροκίνηση βγάζει τη γλώσσα στο βάρος, με το τελευταίο να υπενθυμίζει με τη σειρά του ότι η τεχνολογία δεν είναι ακόμη σε θέση να νικήσει τη φυσική όταν οι ρυθμοί ανεβαίνουν και η διαδρομή στενεύει.

Mercedes EQS580

Τελικά, η EQS580 είναι ένα αυτοκίνητο με αρκετές αντιφάσεις. Είναι ικανή να σε ταξιδέψει μακριά, γρήγορα, άνετα και με απόλυτη ασφάλεια, όμως την ίδια στιγμή που οι τεχνικές της προδιαγραφές την τοποθετούν στην κορυφή σε προκαλεί να την απολαύσεις ενώ βρίσκεται σταθμευμένη, δείχνοντάς σου μια εντελώς διαφορετική πτυχή της πολυτέλειας σε τέσσερις τροχούς. Επιπλέον, ενώ η Hyperscreen αποτελεί έναν μόνιμο μαγνήτη βλέμματος, η EQS χρησιμοποιεί όση τεχνολογία διαθέτει προκειμένου να σε αποτρέψει από το να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο, ακόμα κι αν έχεις επιλέξει τη λειτουργία αυτόνομης οδήγησης.

Είναι σαφές ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκχωρούν στα σύγχρονα αυτοκίνητα ολοένα και περισσότερες λειτουργίες που αφορούν το κομμάτι της οδήγησης. Τη δεδομένη χρονική στιγμή φαντάζει σαν ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας που σταδιακά αποκτά ρεαλιστική υπόσταση. Ειδικά σε περιπτώσεις όπως της EQS580 η τεχνητή νοημοσύνη στον χώρο του αυτοκινήτου αρχίζει να κάνει τα πρώτα της βήματα, καλύπτοντας τις όποιες παιδικές ασθένειες με ένα απόλυτα εντυπωσιακό αμπαλάζ. Αν στο τέλος της διαδρομής μάς περιμένει μια δυστοπική πραγματικότητα, είναι κάτι που κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα. Και, πλέον, είναι πολύ αργά για να περιμένουμε μια απάντηση και από τον Huxley. 

ΤΗΕ FUTURE OF DRIVING

Όταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Best of Network