Το Facel II είναι ένα σπάνιο κλασικό αυτοκίνητο της γαλλικής φίρμας Facel Vega που ιδρύθηκε το 1939 και έκλεισε το 1964. Στην προσεχή δημοπρασία του οίκου RM Sotheby's στην Villa Erba, το πρωτότυπο Facel II αναμένεται να συγκεντρώσει περίπου 1.000.000 ευρώ, ποσό που είναι ενδεικτικό αφενός της σπανιότητάς του, αφετέρου δε της ιδιαίτερης αισθητικής του που σε ταξιδεύει στην εποχή της κραταιάς γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ποια ήταν η Facel Vega;
Η Facel Vega μπορεί να είναι μια άγνωστη εταιρεία, είναι όμως μια αυτοκινητοβιομηχανία με έντονες ελληνικές ρίζες, λόγω του Ελληνογάλλου επιχειρηματία Ζαν Ντανινό. O Ντανινό ήταν ένας οραματιστής και η δραστηριοποίησή του εν μέσω πολέμων, κάνει ακόμη πιο σημαντική την διορατικότητά του.
Από το 1939 όταν και ανέλαβε να δημιουργήσει την Facel ως ένα παρακλάδι της στρατιωτικής αεροναυτικής εταιρείας Bronzavia, παρέμενε στην εταιρεία διαχειριζόμενος τον βαρύ κύκλο εργασιών πάνω στην κατασκευή ανταλλακτικών για αυτοκίνητα της Simca, της Jeep αλλά και για τις Vespa που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή. Εξάλλου το Facel σήμαινε Forges et Ateliers des Constructions d'Eure-et-Loir, που σε απλά ελληνικά μεταφράζεται κάτι σαν εργαστήρια σιδήρου και κατασκευών της Eure-et-Loir.
Η γνωριμία με την αγορά
Τη δεκαετία του 1950 ωστόσο ο Ντανινό, που ήταν αδερφός του διάσημου κωμικού, Πιέρ Ντανινό, αποφάσισε πως είχε έρθει η στιγμή να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Να κατασκευάσει δηλαδή ένα δικό του αυτοκίνητο. Έτσι το 1951 παρουσίασε ένα δίθυρο coupe για να αποδείξει τις δυνατότητες του εργοστασίου της Facel. Σύντομα μετά από αυτό άρχισε η εξέλιξη ενός μεγαλύτερου coupe σε διάταξη θέσεων 2+2, καθώς οι αναφορές του Ντανινό ήταν αμερικανικές.
Παρόλα αυτά στην Γαλλία εκείνη την εποχή δεν έφτιαχναν μεγάλους κινητήρες για να εξοπλίσουν και να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτοκίνητα αμερικανικής φιλοσοφίας, έτσι η Facel επέλεξε έναν V8 της Chrysler για αυτό το πρωτότυπό της. Το πρωτότυπο παρουσιάστηκε το 1954 με το όνομα "Vega" και η ποιότητά του, σε συνδυασμό με το πάθος του Ντανινό για εξέλιξη, έφερε νέες εκδόσεις και παραλλαγές του αυτοκινήτου για να φτάσουμε έτσι στο 1956.
Τότε στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού παρουσιάστηκε το HK500. Ήταν η κορωνίδα της Facel που πλέον είχε καταλήξει να είναι συνώνυμο με το Vega και την αποκαλούσαν όλοι Facel Vega ή FV. Το ΗΚ500 κυκλοφόρησε το 1958 στην αγορά. Με τον αμερικανικό κινητήρα των 5,9 λίτρων και αργότερα εκείνον των 6,3. Ήταν ένα πανάκριβο και πολυτελές αυτοκίνητο που δεν μπορούσε να αγοράσει κανείς, παρά μόνο μόνο οι πολύ πλούσιοι εκείνης της εποχής.
Στο πελατολόγιο της Facel Vega ως εκ τούτου, υπήρχαν ονόματα όπως αυτό του Maurice Trintignant, του Pablo Picasso, της Ava Gardner και του Christian Dior, μεταξύ άλλων. Δύο χρόνια αργότερα, το 1960 η Facel Vega σημείωσε μια ακόμη κουκίδα στην ενδιαφέρουσα πλην όμως σχετικά σύντομη ιστορία της με τον Paul Frere να τοποθετεί το HK500 στην κορυφή των ταχύτερων saloon στον κόσμο, εκείνη την εποχή, με ταχύτητα 237,154 km/h.
Η δεκαετία του 1960 που ήταν η μοιραία για την Facel Vega, περιλάμβανε το, κατα τεκμήριο, αποτυχημένο Facellia με το οποίο ο Ντανινό προσπάθησε να κάνει downsizing, τοποθετώντας έναν 4κύλινδρο, 1600άρη κινητήρα, (υπάρχει ένα τέτοιο στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου) αλλά και το Facel ΙΙ για να φτάσουμε στο αυτοκίνητο της φετινής δημοπρασίας.
Το Facel Vega Facel II ήταν το καμάρι του Ντανινό. Είχε πει με υπερηφάνεια, "Το ΗΚ500 ήταν το πιο ενδιαφέρον αυτοκίνητο που φτιάξαμε, αλλά το Facel II ήταν μακράν το καλύτερο. Ήταν απολύτως εκλεπτυσμένο". Αν κρίνουμε από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το συγκεκριμένο, ο Ελληνογάλλος θα έλεγε το ίδιο και τώρα, καθώς προέρχεται από μια διεξοδική ανακατασκευή.
Η σημαντικότητά του έγκειται στο γεγονός πως είναι το πρωτότυπο αυτοκίνητο, που είχε κατασκευαστεί το 1959 και το οποίο δεν είχε ταξινομηθεί, παρά μόνο μετά το κλείσιμο της Facel Vega. Ο Ντανινό το καταχώρησε για πρώτη φορά στις 16 Φεβρουαρίου 1965, λίγους μήνες μετά την παύση των εργασιών. Λίγο αργότερα δε, το πούλησε στον επόμενο ιδιοκτήτη και από τότε πέρασε από πέντε ακόμη διαφορετικούς ιδιοκτήτες πριν το 2020 ξεκινήσει η αναπαλαίωσή του που κράτησε δύο χρόνια.
Το Facel Vega Facel II κινούταν από τον V8 των 6.3 λίτρων με 355 ίππους απόδοσης. Διαθέτει μια ενδιαφέρουσα σιλουέτα που εμπρός καταλήγει σε μια μεγάλη μάσκα, η οποία ορίζεται από τους προβολείς στις άκρες της. Πίσω η πόρτα του χώρου αποσκευών μοιάζει περίτεχνη για την εποχή και ακόμη πιο εμπνευσμένη είναι η ενσωμάτωση των εξατμίσεων στις άκρες του νίκελ προφυλακτήρα.
Η δημοπρασία στην Villa Erba θα διεξαχθεί στις 20 Μαΐου και η εκτίμηση για το Facel Vega Facel II του Ζαν Ντανινό κυμαίνεται από 700.000 έως 1.000.000 ευρώ.
Διαβάστε ακόμα:
- Δοκιμή Toyota Corolla Cross 2.0L Hybrid 4x4: Γιατί αυτό και όχι το Corolla;
- BYD Seagull: Tο ηλεκτρικό αυτοκίνητο των 9.600 ευρώ
- Το καλύτερο video της Lamborghini Revuelto μέχρι τώρα
- Γιατί ο Ryan Gosling προσπαθεί να κλέψει ρολόι TAG Heuer Carrera οδήγωντας 911 Turbo