
Για τις 9 Μαΐου, προγραμματίζεται η εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης που αφορά τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη. Παρόντες θα είναι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς φυσικά και η ηγεσία της αναδόχου εταιρεία, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το έργο, χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης της τελευταίας δεκαετίας και ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία των ελληνικών υποδομών. Παράλληλα είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη αυτή την εποχή καθώς το συνολικό κόστος αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, εθνικούς πόρους, το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και σημαντική ιδιωτική συμμετοχή από την ίδια την εταιρεία.
Έργο-ορόσημο για την Κρήτη
Με την υπογραφή και ενεργοποίηση της σύμβασης, το έργο εισέρχεται σε φάση υλοποίησης με διάρκεια κατασκευής περίπου 48 μηνών. Το αρχικό τμήμα αφορά το Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 157,5 χλμ., το οποίο θα αποκτήσει νέο οδόστρωμα πλάτους 21,5 μέτρων (από 12,5 σήμερα), δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ. Περιλαμβάνει, επίσης, 26 σήραγγες συνολικού μήκους 34 χλμ., 10,8 χλμ. γεφυρών, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση άλλων 18 υπαρχόντων.
Το παράπλευρο και κάθετο δίκτυο θα φτάσει τα 150 χλμ., ενώ η επίβλεψη έχει ανατεθεί σε κοινοπραξία με επικεφαλής τη SALFO και τη γαλλική SETEC.
Το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Κρήτης
Η κατασκευή θα γίνει παράλληλα με τη συνεχιζόμενη λειτουργία του δρόμου, κάτι που θυμίζει την εμπειρία του Κόρινθος-Πάτρα μέσω Ολυμπίας Οδού, με αναπόφευκτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά διαστήματα. Προβλέπεται και η υλοποίηση προγράμματος οδικής ασφάλειας, στα πρότυπα του Πάτρα-Πύργος, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Ολόκληρος ο ΒΟΑΚ υπό κατασκευή
Με την εκκίνηση των εργασιών στο Χανιά-Ηράκλειο, ουσιαστικά θα κατασκευάζεται πλέον ολόκληρος ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ήδη βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (25 χλμ., με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR GROUP) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (15 χλμ., με ανάδοχο την AKTOR).
Παράλληλα, στη σύμβαση του Χανιά-Ηράκλειο περιλαμβάνεται ως προαίρεση και η αναβάθμιση του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά (περίπου 30 χλμ.), ανεβάζοντας το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ στα 225 χιλιόμετρα – καθιστώντας τον έναν από τους πιο εκτεταμένους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Στην Κρήτη θεωρούν πως η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη μπορεί να σημαίνει και επιπλέον ανακοινώσεις που θα αφορούν τις παρακάμψεις του ΒΟΑΚ. Κύριο αίτημα παραμένει η ένταξη του τμήματος Άγιος Νικόλαος – Σητεία (περίπου 55 χλμ.) στο αναπτυξιακό σχέδιο του ΒΟΑΚ. Πρόκειται για έναν δρόμο που χρονολογείται από τη δεκαετία του 70 και οι τοπικές αρχές διεκδικούν την ένταξή του στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΒΟΑΚ. Πηγές πάντως αναφέρουν πως ο Πρωθυπουργός ενδέχεται να ανακοινώσει την υλοποίηση της παράκαμψης της Παχειάς Άμμου, κίνηση που αναμένεται να λειτουργήσει εξισορροπητικά στις τοπικές αντιδράσεις.