
Η γεωπολιτική αντιπαλότητα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας εντείνεται καθημερινά, όμως πλέον δεν περιορίζεται σε πολεμικούς εξοπλισμούς και τεχνολογικές υποδομές, αλλά περιλαμβάνει και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όχι κάποιες φτηνές απομιμήσεις δυτικών μοντέλων, αλλά εξελιγμένα οχήματα με σύγχρονη σχεδίαση, προηγμένα χαρακτηριστικά και επιδόσεις που μπορούν να ανταγωνιστούν –και κάποιες φορές να ξεπεράσουν– τα κορυφαία ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Και το κυριότερο; Είναι πολύ πιο προσιτά.

Καθόλου παράξενο λοιπόν που οι ΗΠΑ έχουν προχωρήσει σε απαγορεύσεις εισαγωγής τέτοιων μοντέλων με πρόσχημα την εθνική ασφάλεια. Το κλίμα αυτό δεν ξεκίνησε με τον Donald Trump, αν και ο 47ος Πρόεδρος των ΗΠΑ φημίζεται για τη σκληρή του στάση απέναντι στην Κίνα.
Ο προκάτοχός του, Joe Biden, ήταν εκείνος που το 2024 αύξησε τους δασμούς στα κινεζικά αυτοκίνητα από 25% στο εντυπωσιακό 100%, ενώ προχώρησε και στην απαγόρευση της Huawei στις ΗΠΑ, επικαλούμενος λόγους εθνικής ασφάλειας.
Η απαγόρευση
Πλην ορισμένων εξαιρέσεων, όπως τα κινεζικής κατασκευής μοντέλα των Volvo, Polestar και Ford, κανένα ηλεκτρικό όχημα από την Κίνα δεν πωλείται στις ΗΠΑ. Κι όμως, οι αμερικανικές GM και Ford διατηρούν εδώ και χρόνια δραστηριότητες στην Κίνα, κατασκευάζοντας μοντέλα ακόμη και αποκλειστικά για την τοπική αγορά.

Κάπου εδώ κάνει την εμφάνισή του ο John Karlin, ένας Αμερικανός νοσηλευτής και αναλυτής ποιοτικών διαδικασιών, που το 2021 διάβασε ένα άρθρο για το Wuling Hongguang Mini EV, το οποίο τότε είχε ξεπεράσει σε πωλήσεις το Tesla Model 3 στην Κίνα. Ο Karlin αναρωτήθηκε:
"Γιατί αυτό είναι το πιο δημοφιλές EV στον κόσμο και γιατί δεν μπορώ να το αποκτήσω;"
Η αγορά ήταν το εύκολο
Αποφασισμένος να αποκτήσει το κινεζικό ηλεκτρικό μοντέλο, παρήγγειλε ένα Wuling Macaron, την πιο "premium" έκδοση του Mini EV. Η αγορά του κόστισε λιγότερο από 7.000 ευρώ, όμως το δύσκολο κομμάτι ήταν η νόμιμη εισαγωγή και κυκλοφορία του στις ΗΠΑ.
Οι πρώτοι νομικοί φραγμοί που αντιμετώπισε περιλάμβαναν:
-τον κανόνα των 25 ετών, που επιτρέπει την εισαγωγή μόνο παλαιότερων οχημάτων.
-την απαγόρευση των παράλληλων εισαγωγών από το 1988, η οποία είχε στόχο να προστατεύσει τη εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία από την "εισβολή" ευρωπαϊκών και ιαπωνικών μοντέλων.

Το "παράθυρο” στο νόμο
Ο Karlin βρήκε τη λύση χάρη σε ένα "παραθυράκι” στη νομοθεσία της Οκλαχόμα. Η οποία, επιτρέπει την κυκλοφορία οχημάτων χαμηλής τελικής ταχύτητας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν μπορούν να οδηγούνται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Περίπου σαν τα σημερινά οχήματα μικροκινητικότητας.
Έτσι, το μόνο που έπρεπε να κάνει ο Karlin, ήταν να τροποποιήσει το Macaron ώστε η τελική του ταχύτητα να περιοριστεί στα 56 km/h και να αποδείξει πως δεν προορίζεται για οδήγηση σε εθνικούς δρόμους.

Η στρατηγική του απέδωσε: Το αυτοκίνητο εγκρίθηκε και καταχωρήθηκε κανονικά, καθιστώντας τον Karlin τον πρώτο Αμερικανό που κατάφερε να εισαγάγει και να κυκλοφορήσει νόμιμα ένα Wuling EV.
Το συνολικό κόστος, με τις διαδικασίες εισαγωγής και τροποποίησης, έφτασε τα 11.500 ευρώ, 50% πάνω από την αρχική τιμή αγοράς, αλλά ακόμη κι έτσι, αρκετά φτηνότερο από κάθε άλλο ηλεκτρικό μοντέλο της αγοράς.
Το πούλησε σε έναν χρόνο
Ο Karlin κράτησε το κινεζικό EV για έναν ολόκληρο χρόνο, παρόλο που οι αρχές της Οκλαχόμα επανεξέτασαν την υπόθεσή του και η αστυνομία τον παρακολουθούσε στενά, χωρίς ποτέ να τον σταματήσει.
Τελικά, μια αμερικανική εταιρεία που δεν κατονομάζεται, αγόρασε το Macaron από τον Karlin για λόγους έρευνας, με τον ίδιο να σημειώνει πως ο CEO της εταιρείας επισκέφθηκε προσωπικά την Οκλαχόμα, για να δει από κοντά το όχημα και έδειχνε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος.
Με τους δασμούς του Biden στο 100% και νέες επιβαρύνσεις 25% επιπλέον σε όλες τις εισαγωγές από τον Trump, το κόστος ενός τέτοιου εγχειρήματος σήμερα θα ήταν πολύ υψηλότερο.
Όμως, για τον John Karlin, η προσπάθεια άξιζε: κατάφερε το φαινομενικά ακατόρθωτο, χωρίς παρατυπίες, μόνο με επιμονή, ευρηματικότητα και εκμετάλλευση της νομοθεσίας.