Οι ηλικιωμένοι οδηγοί δεν είναι τόσο επικίνδυνοι όσο νομίζουμε

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εκπαιδευτών Οδηγών λέει όχι στον ηλικιακό ρατσισμό των οδηγών και προτείνει ένα μοντέλο εκπαίδευσης για την οδήγηση σε μεγάλη ηλικία.

Ηλικιωμένος οδηγός

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την ικανότητα των ηλικιωμένων να οδηγούν και να κινούνται στους δρόμους. Η αφορμή είναι φυσικά το περιστατικό του Ψυχικού με την 88χρονη οδηγό που παρέσυρε αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες με τραγικό αποτέλεσμα το θάνατο ενός μοτοσυκλετιστή. Η οδική ασφάλεια των ηλικιωμένων οδηγών αποτελεί ένα θέμα που συχνά εγείρει ανησυχίες και συζητήσεις, με πολλούς να θεωρούν ότι η προχωρημένη ηλικία συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων.

Ηλικιωμένος οδηγός

Ωστόσο, τα επίσημα στοιχεία του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης καταρρίπτουν αυτόν τον μύθο, καθώς δείχνουν ότι οι οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα σε ποσοστό 16,6%, ενώ για τους οδηγούς άνω των 75 ετών το αντίστοιχο ποσοστό είναι 8,6%.

Αυτά ισχύουν για τα ατυχήματα σε επιβατικά. Συνολικά η εικόνα που καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ είναι για τους άνω των 65 ετών εμπλοκή σε ποσοστό  9,7%  και για τους άνω των 75 ετών σε ποσοστό  3,9%

Διαβάστε Επίσης

Η σημασία της εξατομικευμένης αξιολόγησης

Η ηλικία από μόνη της δεν μπορεί να αποτελεί απόλυτο κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης. Υπάρχουν ηλικιωμένοι οδηγοί που παραμένουν εξαιρετικά προσεκτικοί και υπεύθυνοι στον δρόμο, ενώ νεότεροι οδηγοί μπορεί να επιδεικνύουν επικίνδυνη συμπεριφορά.

Παράλληλα, η αυτονομία που προσφέρει η οδήγηση είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων, ειδικά σε περιοχές όπου οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν επαρκούν για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών τους.

Ηλικιωμένος οδηγός

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης προτείνει ένα μοντέλο εξατομικευμένης αξιολόγησης, που θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο την ηλικία, αλλά και την υγεία, τη φυσική κατάσταση και τις γνωστικές λειτουργίες κάθε οδηγού.

Αυτό σημαίνει ότι αντί για μια γενική απαγόρευση ή περιορισμό, θα πρέπει να εφαρμοστούν σύγχρονα πρωτόκολλα αξιολόγησης, τα οποία θα εξετάζουν τις πραγματικές οδηγικές ικανότητες των ηλικιωμένων και την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Εκπαίδευση και εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης

Ένα σημαντικό μέτρο που προτείνεται είναι η δημιουργία Κέντρων Εκπαίδευσης Κινητικότητας, όπου οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα μπορούν να λαμβάνουν ενημέρωση και εκπαίδευση για τη σύγχρονη οδική ασφάλεια, τις νέες τεχνολογίες και τις αλλαγές που ενδέχεται να επηρεάσουν την ικανότητά τους να οδηγούν.

Ηλικιωμένη γυναίκα οδηγός

Μέχρι την ίδρυση αυτών των κέντρων, η εκπαίδευση θα μπορούσε να πραγματοποιείται σε πιστοποιημένα ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο., όπου οι οδηγοί θα αξιολογούνται και θα ενημερώνονται για τις τελευταίες εξελίξεις στην κυκλοφορία.

Παράλληλα, είναι κρίσιμο να υπάρξουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για όσους δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να οδηγούν. Η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, η ανάπτυξη ειδικών υπηρεσιών μεταφοράς για ηλικιωμένους και η στήριξη της χρήσης ταξί ή άλλων μεταφορικών μέσων θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ανεμπόδιστη κινητικότητα αυτής της ηλικιακής ομάδας.

Ατύχημα τρακαρισμένο αυτοκίνητο στον δρόμο

Χρηματοδότηση και κοινωνική στήριξη

Η εκπαίδευση και η αξιολόγηση των ηλικιωμένων οδηγών δεν πρέπει να αποτελεί οικονομικό βάρος για τους ίδιους, ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης.

Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, Άρης Ζωγράφος, προτείνει τη δημιουργία ενός Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας, που θα διασφαλίζει ότι όλοι οι οδηγοί, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, θα έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικά προγράμματα και αξιολογήσεις χωρίς επιβάρυνση.

Πηγή: ΑΠΕ, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εκπαιδευτών Οδήγησης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network