Γιατί τα μεγάλα αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητα και πιο ασφαλή

Αν θεωρείς πως όσο μεγαλύτερο είναι ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο ασφαλές θα είναι μάλλον πρέπει να το σκεφτείς ξανά γιατί μια νέα μελέτη δίνει άλλη διάσταση στο θέμα.

Cadillac Escalade 2025

Το μέγεθος μετράει και στα αυτοκίνητα και όπως μπορεί να είδες όχι πάντα θετικά. Στην εποχή μας που όλα τα αυτοκίνητα έχουν μεγαλώσει, μπορεί κανείς να φαντάζεται πως ένα Kia EV9 θα είναι ασφαλέστερο από ένα Mini Cooper, αλλά μάλλον δεν είναι και απαραίτητο.

Hennessey RAM 1500 MAMMOTH 400

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ασφάλειας Αυτοκινήτων (IIHS) καταρρίπτεται η αντίληψη ότι "όσο μεγαλύτερο, τόσο ασφαλέστερο".

Διαβάστε Επίσης

Όπως αναδεικνύει η μελέτη, για τα οχήματα που είναι ελαφρύτερα από τον μέσο όρο του στόλου, κάθε επιπλέον 227 κιλά μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου των επιβατών τους σε περίπτωση ατυχήματος. Όμως, αυτή η προστασία έχει όριο.

Για τα βαρύτερα οχήματα, η αύξηση του βάρους δεν προσφέρει σχεδόν κανένα επιπλέον όφελος για τους επιβάτες, ενώ παράλληλα αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου για όσους βρίσκονται σε άλλα αυτοκίνητα.

Η εξέλιξη της "συμβατότητας" στις συγκρούσεις

Το IIHS μελετά εδώ και χρόνια την "συμβατότητα" των οχημάτων σε συγκρούσεις, δηλαδή τον τρόπο που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και πώς αυτό επηρεάζει την ασφάλεια των επιβατών τους. Στην τελευταία του έρευνα, ανέλυσε δεδομένα από τροχαία ατυχήματα μεταξύ επιβατικών αυτοκινήτων, SUV και pickup που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2011-2022.

Hyundai i10

Παλιότερα, τα SUV και τα pickup ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνα για όσους επέβαιναν σε επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς η σχεδίαση του μπροστινού τους μέρους τα έκανε να υπερπηδούν τις ζώνες απορρόφησης πρόσκρουσης των μικρότερων οχημάτων.

Ωστόσο, μετά το 2009, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναπροσάρμοσαν τα SUV και τα pickup ώστε να ευθυγραμμίζονται καλύτερα με τις ζώνες απορρόφησης ενέργειας των επιβατικών αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, τα επιβατικά αυτοκίνητα ενισχύθηκαν δομικά και απέκτησαν πλευρικούς αερόσακους, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο σε πλευρικές συγκρούσεις.

Ως αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών, τα SUV και τα pickup είναι σήμερα λιγότερο επικίνδυνα για τους επιβάτες άλλων αυτοκινήτων από ό,τι στο παρελθόν.

Η σχέση βάρους και κινδύνου

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, την περίοδο 2011-2016 οι επιβάτες αυτοκινήτων είχαν 90% περισσότερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους σε σύγκρουση με SUV βάρους άνω των 2.270 κιλών, σε σύγκριση με συγκρούσεις μεταξύ επιβατικών αυτοκινήτων. Από το 2017 και μετά, αυτό το ποσοστό έπεσε στο 20%.

Hyundai Santa Fe

Ωστόσο, τα pickup εξακολουθούν να αποτελούν υψηλότερο κίνδυνο για τους επιβάτες επιβατικών αυτοκινήτων. Αν και ο κίνδυνος μειώθηκε, εξακολουθούν να είναι σχεδόν δύο φορές πιο θανατηφόρα σε συγκρούσεις με αυτοκίνητα, σε σχέση με άλλους τύπους οχημάτων.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι το πλεονέκτημα ασφάλειας που προσφέρει ένα βαρύ SUV ή pickup στους επιβάτες του έχει μειωθεί χάρη στις βελτιώσεις σε αερόσακους και άλλες τεχνολογίες προστασίας.

Το όριο των 1.800 κιλών

Ο μέσος όρος βάρους των επιβατικών αυτοκινήτων στη μελέτη ήταν περίπου 1.800 κιλά. Για αυτοκίνητα κάτω από αυτό το όριο, κάθε πρόσθετο 227 κιλά μείωσε το ποσοστό θνησιμότητας των οδηγών κατά 17 θανάτους ανά εκατομμύριο οχήματα ετησίως, ενώ αύξησε ελάχιστα (κατά 1 θάνατο) τον κίνδυνο για άλλους οδηγούς.

Αντίθετα, για τα pickup που ξεπερνούν αυτό το όριο, κάθε πρόσθετο 227 κιλά μείωσε τον κίνδυνο θανάτου για τον οδηγό μόλις κατά 1 θάνατο ανά εκατομμύριο οχήματα, αλλά αύξησε τον κίνδυνο θανάτου για τους άλλους οδηγούς κατά 7 θανάτους.

Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η μελέτη δείχνει ότι οι μεταβολές στο βάρος των οχημάτων συμβάλλουν στη βελτίωση της συμβατότητας των συγκρούσεων. Τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα SUV σταδιακά πλησιάζουν σε βάρος, ενώ το ποσοστό των SUV άνω των 2.270 κιλών μειώθηκε την τελευταία δεκαετία.

Αντίθετα, τα pickup γίνονται όλο και πιο βαριά, με το 97% των νέων pickup να ξεπερνούν τα 1.800 κιλά, έναντι 91% την προηγούμενη περίοδο.

"Είναι θετικό ότι αυτοκίνητα και SUV έχουν πλέον μικρότερες διαφορές σε βάρος", δηλώνει ο πρόεδρος του IIHS, David Harkey. "Τα δεδομένα δείχνουν ότι η μετάβαση σε ελαφρύτερα pickup θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη στην οδική ασφάλεια, καθώς πολλοί οδηγοί δεν χρησιμοποιούν τα φορτηγά τους για βαριά φορτία".

Η έρευνα αποδεικνύει ότι η υπερβολική αύξηση του βάρους δεν κάνει ένα όχημα σημαντικά ασφαλέστερο για τους επιβάτες του, αλλά το καθιστά μεγαλύτερη απειλή για τους άλλους χρήστες του δρόμου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network